Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Ted gaat elektrisch!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door JanpeterJ »

Vmaxxer:
Die visie deel ik grotendeels wel.

Maar we maken nu keuzes.
Wat is nu beter? Een EV kopen/bouwen of bijvoorbeeld panelen op je dak leggen?
Net als dat Franse stel met die T3 die doen alsof zo goed bezig zijn voor het milieu. Beter gaan ze bij hun woonplaats een stukje wandelen i.p.v. een vakantie wereldreis maken.

Of om Tesla als voorbeeld te nemen:
Dure (sport)auto's subsidiëren en daarmee Tesla wel de middelen geven om te kunnen innoveren.
Of universiteiten, zoals de TU Delft, die middelen geven? Ik denk dat die meer kunnen innoveren met hetzelfde geld.

Hopelijk kom ik niet te negatief over, dat ben ik zeker niet, maar ik zie veel verspilling van middelen.
Wat betreft TED ben ik ook niet negatief. Als je stelt dat op vakantie gaan iets is dat vaststaat, dan zou een EV wel eens de beste manier kunnen zijn.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door brecht »

@ JanPeter
Die extra elektriciteit is voorlopig nog 100% grijs, er worden namelijk geen extra panelen of windmolens geplaatst omdat jij elektrisch kiest. Hoewel bedrijven als Vandebron goed bezig zijn, is wat ze doen vooral papierwerk, ze kopen 100% Nederlandse groene stroom in, maar wat daar vooral door gebeurt is dat o.a. Nuon hun groene stroom verder weg inkoopt.
Dat is een manier om het te bekijken. Ik draai hem liever om: door 100% groen en in Nl geproduceerd te kopen (want dat kan!) weet ik zeker dat mijn aandeel 100% groen en NL geproduceerd is. Dat Nuon e.a. dan nog steeds verder weg willen "afkopen"... moeten zij weten. Als iedereen zelf kiest voor 100% groen en NL geproduceerd komt dat er uiteindelijk ook.

Wat dat betreft vind ik Ted uitspraak een hele mooie:
Daarbij geloof ik ook heel sterk dat het goede niet in de weg moet staan van het betere
En ook die redenering is omgedraaid heel mooi: Het betere hoeft het goede niet in de weg te staan. In mijn woorden: ik vind dat eigenlijk alle energie 100% groen en zo lokaal mogelijk moet zijn (het betere) Dat staat echter mij niet in de weg om zelf al 100% groen en duurzaam in te kopen (het goede). Alhoewel ik waarschijnlijk wat fanatiek over kom (leerpuntje voor mij) vind ik echt dat iedereen zijn eigen afweging moet maken. Maar laat daarbij de mogelijkheid tot iets beters niet het implementeren van het goede in de weg staan.

Daarnaast: vooral leuk om te lezen dat het veel mensen bezig houd en dat er dus veel mensen hun eigen afweging aan het maken zijn. Ted: eind van het jaar op vakantie met de bus. Dat is snel! ben benieuwd. Ik draag graag mijn steentje bij. Als er geklust moet worden (uitbouwen, inbouwen...) ik help graag een keer. Daarnaast snap ik best het een en ander van zonnepanelen, als je input wilt hebben: vraag maar. (lijkt me niet je grootste struggle maar toch..) En ik ben ook benieuwd: welke ombouwers heb je gesproken? Ik zag laats op fully charged (fijn youtube kanaal!) een bezoekje aan deze gasten http://www.newelectric.nl/automotive/ die kunnen zeker!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Multivan Generation »

Vooralsnog zie ik na bijna 4 maanden hier op het forum nog steeds geen ombouw werkzaamheden getoond..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door JanpeterJ »

@Brecht
Dingen omdraaien, daar zijn ze in DenHaag ook goed in.
100 % groen bestaat niet, dat is marketing praat. Vervuiling / co2 bij de productie van panelen, maar ook de plek waar ze staan. Er staan er steeds meer op landbouwgrond, terwijl daken leeg blijven.
Zo is "geen uitstoot" met elektrische auto's ook een leugen. En niet alleen doordat stroom niet groen is. Ook omdat banden sneller slijten door een veel zwaardere auto, dat is een hoeveelheid fijnstof die voor het gemak vaak vergeten wordt.

Gesteld dat een vakantie 100% slecht voor het milieu is, dan betekend de helft beter nog steeds 50% slecht.
Wees daar gewoon eerlijk over, niet erg, leven veroorzaakt co2.
Wil je enigszins milieubewust reizen, neem de trein. Auto rijden, helemaal zware busjes zijn gewoon slecht voor het milieu, elektrische ook.
Dus laten we hier lekker over technische dingen schrijven en als dat nodig is om de busjes te blijven rijden doen alsof ze in welke vorm dan ook goed zijn voor het milieu is.

Hier de Wheeler Dealers S13E16 1985 Maserati Bi Turbo ombouw video, waar op pagina 1 over gesproken werd:
https://www.dailymotion.com/video/x5htfsj

ps. Ik bedenk me ineens dat ik inclusief energie huur.. Weet iemand al wat ombouwen gaat kosten. :toppie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door brecht »

helemaal mee eens: eerlijk en open zijn. en "laat het betere het goede niet in de weg staan" 50% is ook al een hele verbetering!

Denk dat er genoeg plek is om over duurzaamheidsdetails te l*#len, laten we hier weer on-topic naar de ombouw van Ted gaan kijken :adhd
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door moosev »

schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door schnarf »

Multivan Generation schreef: 13 mar 2019, 11:07 Vooralsnog zie ik na bijna 4 maanden hier op het forum nog steeds geen ombouw werkzaamheden getoond..
:jumpklap :jumpklap :ie
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Lutra »

moosev schreef: 15 mar 2019, 18:15 Het kan ook eenvoudig:
https://www.youtube.com/watch?v=ETxw6cO6-k8 :ikrij
Ja, die doet het echt voor het milieu, en laat alle vloeistoffen gewoon lopen. :bonk
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door raf_construct »

Voor mij staat of valt het hele verhaal met de productie van de elektriciteit. In België loopt de groene energieproductie hopeloos achterop, terwijl het stroomverbruik jaar na jaar stijgt, onder andere door stimulatie van de elektrische auto's.
Ik vind persoonlijk dat er betere oplossingen zijn in de vorm van co2 regeneratie, waterstof als brandstof etc... zelfs rijden op frituurolie was in zekere zin beter voor het milieu, maar verboden omdat de staat er niks aan verdient...

En verder geldt zoals altijd...
Bijlagen
FB_IMG_1553108618073.jpg
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door Multivan Generation »

schnarf schreef: 16 mar 2019, 09:50
Multivan Generation schreef: 13 mar 2019, 11:07 Vooralsnog zie ik na bijna 4 maanden hier op het forum nog steeds geen ombouw werkzaamheden getoond..
:jumpklap :jumpklap :ie
Goed.. Zal ik dan alvast maar een begin maken? :knipoog
Bijlagen
20190322_122319.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door kroonhome »

@Peter (Multivan Generation):
De foto is veel belovend, gaat deze ingebouwd worden in jouw golf cabriolet? Als dat waar is ben je iedereen te snel af met ombouwen. :ie

Meer onder het motto "Niet dat het moet maar omdat het kan" zou ik een dergelijk project aangaan om vooral te ervaren waar de problemen en de kansen liggen. Praktisch gebruik en financieel voordeel zijn m.i. niet de drijfveren, maar dit kan met de nodige ontwikkelingen in de komende jaren heel anders uit gaan pakken. :groteogen

Wanneer elektriciteit eenvoudig opgeslagen kan worden hangt de vlag er heel anders bij :sjaal

We gaan het beleven

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door eindgebruiker »

Vandaag in NRC een verhaal over een bedrijfje dat 2CV's voorziet van gebruikte batterijen uit een Smart en gebruikte electromotoren uit een Nissan Leaf.

„In Noorwegen, waar veel Leafs rijden, zit een demontagebedrijf voor elektrische auto’s. Het leuke is dat er voor die motoren geen vervangingsmarkt is, want ze gaan niet kapot. Dus ze zitten er maar mee, en voor een relatief laag bedrag haal je daar een perfect functionerende motor.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/17/ei ... n-a3963892
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Wederom bedankt voor alle interessante en leerzame reacties! :wjw

Ook ik vind het een lastig dilemma om te bepalen wat het de "beste" keuze is, daarom probeer ik vooral bij meer en meer dingen in m'n leven de goeie balans te vinden. Toegegeven, alleen onze Ted ombouwen naar elektrisch en vervolgens niks doen aan hergebruik van batterijen, inkopen van groene energie en het simpelweg verkopen van de dieselmotor aan de hoogste bieder maakt dat we niks opschieten. :ikrij

Tegelijkertijd zijn er volgens mij op alle gebieden stappen nodig. En het zal daarbij ook vast niet in 1 keer goed gaan, maar het opdoen van nieuwe ideeën en in elk geval stappen in de goeie richting zetten is wel mijn grootste drijfveer. Het is lastig om overal expert in te zijn dus ik laat me ook heel graag voorlichten over de zaken waar ik minder verstand van heb. Bij de ombouw van Ted (en hopelijk ook andere campervans, zie hieronder) wil ik daarom het naadje van de kous weten om zeker te weten dat het bijdraagt aan een betere wereld! :winter

En @Multivan Generation, je hebt gelijk, er is de laatste tijd heel weinig actie te melden geweest van mijn kant. Dat had deels te maken met het feit dat ik vader geworden ben, en met het feit dat ik niet veel verder kwam dan ombouwkosten van ongeveer €80.000,- (waar ik geen sponsoren voor durf te benaderen). :lach

Inmiddels is het idee wel weer verder gegroeid, dankzij veel nieuwe gesprekken (eerder heb ik inderdaad al met New Electric gesproken) met hele interessante partijen waaronder Goboony, Schilder Electric en een batterijleverancier. Dit maakt dat er een nieuw idee is ontstaan waar ik vanaf nu mee verder wil gaan: Electric Vanlife. De eerste stap is het delen van mijn verhaal op zoek naar geïnteresseerden en hulp. :zwaai

Daarom plaats ik ook hier mijn verhaal, alle tips en ideeën zijn welkom, want ik merk dat hier een hele hoop kennis en ervaring te vinden is! En nogmaals bedankt voor alle reacties, ik reageer niet overal persoonlijk op maar lees wel alles :proost

Lees hier mijn artikel op LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/elektris ... Zr9Q%3D%3D.
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VerbalKint »

De T4 is mijn favoriet omdat het modern genoeg is om betrouwbaar te zijn, en simpel genoeg zodat ik het nog snap.

Echter voor ombouw naar elektrisch lijkt de T4 de minst voor de hand liggende optie.
Je zult redelijk vroeg een keuze moeten maken.
Wordt het een project om te bewijzen dat het kan, wil je grote partijen betrekken, doe je het commercieel en staan sponsors in de rij? Dan is een moderne bus slimmer zoals iemand hier al zei.

Maar als je een wereldverbeteraar bent die het voor zichzelf doet dan is een T2 of T3 de beste keus.
De voordelen zijn dan enorm.
Veel lichter (-500 kg)
Enorme bak ruimte waar de motor zat.
Weinig opstartkosten.
Ruime keus in onderdelen.

En dan kun je morgen al beginnen.
Opstartkosten zijn ook overzichtelijk als je begint met een centrale motor, loodzuur accu’s en de originele overbrenging.
Ik zie de T4 op geen enkel punt voordeel bieden in dit idee.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VWTed
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 nov 2018, 16:51
Locatie: Utrecht

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed »

Dank VerbalKint voor je reactie! :toppie
VerbalKint schreef: 03 nov 2019, 08:21 Maar als je een wereldverbeteraar bent die het voor zichzelf doet dan is een T2 of T3 de beste keus.

[...]

En dan kun je morgen al beginnen.
En zo is het!

Na veel gesprekken, brainstormen, nog meer gesprekken en offertes en financieringsopties bekijken heb ik het besluit genomen om niet alleen onze eigen Ted te gaan verduurzamen.

In plaats daarvan ben ik de onderneming 'evan' gestart, waarmee we Volkswagen T2 campervans om laten bouwen naar elektrisch om deze te verhuren. Zo hopen we alsnog de wereld te gaan verbeteren, vakantie voor vakantie... :adhd

Voor wie benieuwd is is de onderneming inmiddels te volgen via electricvanlife.com.

Nogmaals dank aan iedereen in dit draadje voor het meedenken, reageren, alle interesse en goeie ideeën! Mede dankzij jullie is evan ontstaan, ik hoop jullie dan ook van harte een keer te mogen verwelkomen om een elektrische vakantie te komen vieren! :sjaal
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D
Plaats reactie