Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Belgie import perikelen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » di jun 18, 2019 16:19

Hoi,
al een maand bezig met de import van mijn T4 Cali Exclusive (2001) vanuit NL.
Voor wie dezelfde weg op wil, misschien interessant als tip...
In NL was de camper ingeschreven onder de correcte code SA, maar in België kijken ze of naar de COC, of je moet een homologatiekeuring doen.

Via een supertip van Pascal een COC gratis bemachtigd bij VW in Duitsland (na 2 dagen in de bus).

Wat blijkt nu: hoewel er duidelijk "California" op het document staat, staat als voertuigcode AC (limousine) en niet SA (camper); gevolg: voertuig kan niet ingeschreven worden als camper in België. Opletten dus met die documenten! :politie

Heb nu opnieuw aan VW Deutchland versucht om mij een correct C.O.C. te bezorgen, ik hou jullie op de hoogte.

gefrustreerde groet
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

koekie520
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 26, 2007 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Belgie import perikelen

Bericht door koekie520 » di jun 18, 2019 17:16

Verwacht van uit Duitsland evenveel medewerking als van D'Ieteren, geen.
Destijds bij de invoer van mijn freestyle uit Duitsland net hetzelfde meegemaakt.
Alleen bij mij kwam de verrassing nadat ik mijn plaat had aangevraagd en bijgevolg de afrekening in de bus voor wegentax en BIV. Net geen 2000euro
Hebben ze bij de keuring voor inschrijving ook nogeens gezien dat ik m'n verlagingskit er al onder had zitten.

Nu ik mij een nieuwe wil aanschaffen komt er weer zoiets boven.
Overal kan je een T6 California Beach als camper inschrijven, behalve in ons apenland.
Zelfs al zou je in Nederland of Duitsland 1 kopen, dan nog moet je de homologatie in België opnieuw doen.

Komt er nogeens bij dat je je exclusive niet zomaar op een aanhanger of autoambulance zet.
Sterkte alvast.

jan2009
Berichten: 5113
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Belgie import perikelen

Bericht door jan2009 » di jun 18, 2019 17:29

Dat is niet zo leuk allemaal :bonk
Daarbij kwam ook nog eens naar voren dat 1 op de 4 met een slok op de baan op gaat.
https://www.ad.nl/auto/trieste-aanvoerd ... ~a460dcc5/
Dan zal het met die gasten die je campertje keuren wel niet veel beter gaan.
:nuts
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » di jun 18, 2019 18:18

Intussen veel mailverkeer... van Westfalia naar coc.webservice naar kundenbetreuung... kastje en de muur, dat zien we morgen wel.
En anders donderdag alsnog homologatiekeuring, blijkbaar is er een nieuwe procedure die veel sneller gaat als vroeger. Wist de chef van het keuringsstation mij te melden (en zijn rechtstreeks nummer gekregen :jump ).

@Koekie: nog niet verder geraakt met jou invoerplannen???
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

koekie520
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 26, 2007 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Belgie import perikelen

Bericht door koekie520 » di jun 18, 2019 18:31

Mijn invoerplannen zijn stopgezet aangezien ik nu iets anders wil. Ik zal zowiso een homologatie moeten doen of ik nu invoer of nieuw koop.
Het plan is nu een Califonia Beach als camper in te schrijven en indien mogelijk zelfs een Caddy (Beach).
Ik wil ook met een lege bus op stap kunnen. Kook en Koeltoestanden zijn ook los mee te nemen.
Ben wel benieuwd naar die versnelde procedure en de vereisten, aangezien je niets meer zelf mag inbouwen.
Ik heb donderdag een afspraak bij een camperbouwer om te vragen naar de mogelijkheden.

JeroenBe
Berichten: 2
Lid geworden op: di jun 18, 2019 16:36

Re: Belgie import perikelen

Bericht door JeroenBe » di jun 18, 2019 18:36

Ik heb zelf in januari een Exclusive (2003) vanuit Nederland ingevoerd. Met een uitvoerverklaring aangediend aan de keuring en in principe vrijgesteld (eerder ingeschreven in EU-land en op het chassisplaatje stond ook zo een goedkeuringsnummer?). Het ging probleemloos, maar daar ben je nu niets mee natuurlijk. Courage.

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » di jun 18, 2019 18:58

@Jeroen
EU nummer stond op sticker onder de motorkap, maar niet op het plastic kentekenkaartje van RDW NL...
Vandaar dat ze eerst voorstelden om aan C.O.C. te geraken, wat snel lukte. Maar nu die verkeerde code dus. Blijven we dus bezig.

Moest iedereen nu eens zijn werk deftig controleren: VW in Duitsland bij opstellen van COC, en RDW in NL bij invoer ginds vanuit Duitsland.
Wet op het behoud van miserie, zoiets :ikrij
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Belgie import perikelen

Bericht door Pascal-141 » di jun 18, 2019 20:40

brugseb schreef:
di jun 18, 2019 18:58
@Jeroen
EU nummer stond op sticker onder de motorkap, maar niet op het plastic kentekenkaartje van RDW NL...
Vandaar dat ze eerst voorstelden om aan C.O.C. te geraken, wat snel lukte. Maar nu die verkeerde code dus. Blijven we dus bezig.

Moest iedereen nu eens zijn werk deftig controleren: VW in Duitsland bij opstellen van COC, en RDW in NL bij invoer ginds vanuit Duitsland.
Wet op het behoud van miserie, zoiets :ikrij
In Duitsland kun je een Westfalia op 2 manieren inschrijven : als "camper" of als "personenwagen" , en misschien heeft die van jou ooit gewoon als personenwagen ingeschreven geweest . Dan nemen ze dat bij VW gewoon over natuurlijk. Misschien zit daar het probleem.


Ik weet het , "Belgie" doet steeds moeilijk om T4 of T5 te kunnen importeren . Ze volgen niet de Europese richtlijnen , en doen gewoon hun eigen zin. (Waardoor ze trouwens door Europa al meermaals op de vingers zijn getikt)
Ik heb een paar weken terug ook nog afgezien van de koop van een T4 uit NL , omdat bleek dat de import er van eentje van lange duur zou zijn. (D'Ieteren wou geen importhomologatie doen , en VW Diitsland wou geen COC afleveren voor dat type T4 , dus invoer kon alleen via de keuring ,als alleenstaand geval )
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » wo jun 19, 2019 12:39

Vele telefoontjes en mails verder: noch in NL noch in D heeft de typecode belang bij het inschrijven als camper. Een verkoopsmanager van een grote VW garagegroep stelt dat ik me geen illusies moet maken: vermits de documenten in orde zijn voor Duitsland, zullen ze geen aangepast COC opmaken van die gekke Belgen die hun eigen regeltjes maken...
Dus validatiekeuring (alleenstaand geval) vastgelegd voor volgende dinsdag, daarbij afgesproken dat de keuring gewoon de info van het COC zal overnemen (met uitzondering van typecode).
Wordt nog best spannend om alles tijdig in orde te krijgen voor de geplande trip deze zomer :driveT4
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Belgie import perikelen

Bericht door Pascal-141 » wo jun 19, 2019 12:59

brugseb schreef:
wo jun 19, 2019 12:39
Vele telefoontjes en mails verder: noch in NL noch in D heeft de typecode belang bij het inschrijven als camper. Een verkoopsmanager van een grote VW garagegroep stelt dat ik me geen illusies moet maken: vermits de documenten in orde zijn voor Duitsland, zullen ze geen aangepast COC opmaken van die gekke Belgen die hun eigen regeltjes maken...
Dus validatiekeuring (alleenstaand geval) vastgelegd voor volgende dinsdag, daarbij afgesproken dat de keuring gewoon de info van het COC zal overnemen (met uitzondering van typecode).
Wordt nog best spannend om alles tijdig in orde te krijgen voor de geplande trip deze zomer :driveT4
Mij werd een 3-tal weken terug verteld door de keuring dat het bij het FOD( ministerie) nu toch dik 2maand (of meer) zal duren voor je een goedkeuring zal ontvangen , omdat er wegens de vakantieperiode minder personeel zal zijn :nuts
Ik weet niet wanneer je op vakantie wil , maar ik hoop voor je dat je papieren in orde geraken voor september ...
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » di jun 25, 2019 21:32

Update: vlotte validatiekeuring deze ochtend, met belangstelling gevolgd door een inspecteur die het keuringsstation moest controleren :nuts betekende dat toch de volledige keuring van 2 weken terug, opnieuw is uitgevoerd. Alle documenten, scans, foto's, plannetje etc... meegestuurd naar ministerie, procedure verloopt sinds kort volledig digitaal via een loket, ook de dossierkost moet nu aan de keuring worden betaald. Hopen maar dat dit sneller gaat?

D'Ieteren laat me intussen in de steek, helaas zoals velen voorspeld hebben. De klantendienst van VW zelf is super vriendelijk, maar de dienst die je echt nodig hebt geeft gewoon niet thuis. Telefonisch niet bereikbaar, geen reactie op mails. Leuk hoor....
Laatst gewijzigd door brugseb op wo jun 26, 2019 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:27
Locatie: westfriesland

Re: Belgie import perikelen

Bericht door Gretschi » wo jun 26, 2019 7:29

Wens je veel succes,

Groetjes Peter

koekie520
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 26, 2007 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Belgie import perikelen

Bericht door koekie520 » wo jun 26, 2019 17:49

brugseb schreef:
di jun 25, 2019 21:32
D'Ieteren laat me intussen in de steek, helaas zoals velen voorspeld hebben. De klantendienst van VW zelf is super vriendelijk, maar de dienst die je echt nodig hebt geeft gewoon niet thuis. Telefonisch niet bereikbaar, geen reactie op mails. Leuk hoor....
Als je met een Oldtimer of een luchtgekoelde bus zou gaan, lopen ze de vlammen uit hun sloefen.

Ben blij voor jou dat de validatie vlotter verloopt. :yes

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 805
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Belgie import perikelen

Bericht door brugseb » wo jul 03, 2019 12:59

Héhé, een aantal vroegen zich al af waar ik bleef. Heel eenvoudig, op pad met Kafka, haha.

Procedure validatie loopt digitaal héééél vlot, kwestie van enkele dagen, afin, de behandeling ervan, in mijn geval niet de afhandeling.
Blijven telefoneren naar het ministerie tot ik dossiernummer had, daarna te weten gekomen dat er 2 openstaande vragen waren aan de keuring. Telefoon naar keuring - hadden al antwoord gegeven. Intussen een giga probleem opgedoken, chef keuring (we beginnen elkaar aardig te kennen :bifun ) heeft nog bijkomende berichten verstuurd, maar deze ochtend het verdict: ik krijg mijn papieren, MAAR...

In NL is de bus ooit gewogen "massa rijklaar" op 2730 kg. Volgens COC VW is rijklaar 2476 kg, en op de weegschaal keuring tikte hij 2600 kg aan. Wat doet de Dienst Inschrijvingen hier in Vlaanderen: MTM is 3030 kg, in NL was ie 2730 kg, dus is er maar ruimte voor 3 inzittenden. Dat hij in realiteit minstens 100 kg extra laadcapaciteit heeft willen ze niet horen. Pure willekeur: het gewicht nemen ze wel over van de NL documenten, maar niet het aantal zitplaatsen of de SA voertuigcode voor camper...
Even overlegd met die chef: optie 1: laten voor wat het is, dan heb ik morgen mijn papieren en overmorgen mijn officiële inschrijving. Optie 2: geen validatiekeuring maar een echter homologatiekeuring doen: keuring is dezelfde, maar procedure duurt veel langer. Vermits ik zo snel mogelijk (met geldige papieren :knipoog ) op de baan wil, is het optie 1 geworden. In het najaar starten we gewoon opnieuw...

Intussen ben ik wellicht de enige T4 California bezitter waar je maar met z'n drieën mag inzitten tijdens het rijden. Betwijfel echter of dit de marktwaarde verhoogt :bonk
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1933
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Belgie import perikelen

Bericht door odorf » do jul 04, 2019 22:17

Wat een belachelijke ellende.

Dadelijk knippen ze nog een gordel door om ervan te verzekeren dat er maar 3 personen in worden vervoerd.

Wethouders en milieuzones is erg.
Maar dit is ook pure frustratie.

Gefeliciteerd met de bereikte resultaten en respect voor het doorzettingsvermogen!

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Plaats reactie