Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco probleem

vragen over de T5
Plaats reactie
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

Hallo,

Mijn airco van de t5 uit 2004 128kw werkte niet. Daarop heb ik de aircopomp laten vervangen. Nu schakelt deze niet in met de knop op het dashboard. Middels de uitlees computer is hij wel in te schakelen. De fin draait dan alleen niet.
Wat kan dit zijn en heeft de losse draad bij het luchtfilterhuis daar mee te maken?

Wat is dit https://imgur.com/gallery/MAmo5Dr
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Airco probleem

Bericht door imacthomas »

stekkers zijn van xenon verlichting (aftermarket setje)

Waarom heb je de pomp vervangen?
Was het systeem leeg of heb je hem leeg moeten halen?
Airco al uitgelezen op fouten?

Druksensor komt wel eens voor en module voor aansturen ac vin gaat wel eens stuk.

succes
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

Zolang ik de bus heb heeft de airco nooit gewerkt.
Ik had de garage die de bus in onderhoud heeft gevraagd of de airco werkend gemaakt kon worden.
Volgens hun diende de pomp vervangen te worden en zij gaven hier een prijs voor.
Omdat ik dit best duur vond geinformeerd bij een andere garage en deze wilde hem wel maken.
Vandaar dat de pomp vervangen is in opdracht van mij zelf, vertrouwend op de garage die hem in onderhoud heeft.
Nu blijkt echter het volgende aan de hand, let op het is een onduidelijk verhaal (vind ik)
Er mist een sensor! de buis waar deze sensor hoort heeft geen aansluiting voor een sensor. :bonk
Het lijkt er dus op dat de juiste buis ooit vervangen is door een buis zonder sensor aansluiting.
We bestellen nu eerst alleen de sensor en werkt de airco dan wel dan vervangen we ook de buis.

Geen commentaar op de garage die deze klus uitvoert, zij denken goed mee

Snappen jullie het nog? :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco probleem

Bericht door Multivan Generation »

creepenrietje schreef: 19 jun 2019, 16:32
Het lijkt er dus op dat de juiste buis ooit vervangen is door een buis zonder sensor aansluiting.
We bestellen nu eerst alleen de sensor en werkt de airco dan wel dan vervangen we ook de buis.
Dus je hebt nu een buis zonder sensor aansluiting, waar wil je dan die sensor op/in gaan schroeven?
Ik denk dat je beiden tegelijk zou moeten doen.. dus nieuwe buis met sensor opname en sensor zelf..
Heb je wel de connector dan, zodat je de sensor ook daadwerkelijk kunt aansluiten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

Jazeker, de connector is aangetroffen.
Ik geloof dat de garage in het kader van geen onnodig kosten maken eers alleen de sensor besteld heeft.
Mocht hij nu wel aanslaan dan is de oorzaak gevonden en bestellen ze de buis ook.
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Airco probleem

Bericht door imacthomas »

De sensor die je mist is een temp sensor, deze leiding met sensor is niet meer te bestellen. (Volgens mij)
De nieuwe leiding is altijd zonder sensor, vraag me niet waarom maar deze is alleen nog maar leverbaar zonder.

De airco moet werken zonder deze sensor, ik deze leiding al een aantal keer vervangen.

Als je zeker weet dat het systeem gevuld is moet je de drukken van het systeem controleren met een airco station.
Blijven de hoge en lage druk gelijk dat werkt de pomp niet.
Dat wil niet zeggen dat de pomp kapot is, maar misschien de aansturen mist.

Ook kun je in de HVAC 08 module (mits aanwezig) een aantal waardes uitlezen om te kijken of alles in orde is.
En in de ECU 01 staan meetwaarde die van belang zijn voor het werken van de airco

In de relaisbox onder de accu zit het ac stuur relais, deze kun je controleren en vanaf daar even door verbinden on te kijken of de pomp dat wel werkt.
Ook kun je daar controleren of de aansturing van ac paneel binnen komt.

Ook zou ik even controleren of de codering van de ECU wel juist is, je zult niet de eerste zijn die een foutieve codering in zijn ECU heeft staan
waardoor er iets niet werkt.

Succes
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

Het verhaal krijgt een andere wending,
De airco wordt door de computer uitgeschakeld dus is hier naar gekeken.
Ik heb eerder een topic gehad over de lage snelheid van mijn bus en daar kom ik nu op..
In de bus lag een certificaat van ABT dus vermoedelijk is de buis ooit getuned geweest.
Nu ze gingen kijken bleek ook op de computer een zegel van ABT te zitten maar... deze is doorgesneden!
Dus vermoedelijk is de chip omgeruild voor een andere en is de ABT chip in de nieuwe bus van de vorige eigenaar gekomen.

Het lijkt er dus op dat als we de computer vervangen ook de airco gaat werken en... mijn bus eindelijk zijn 174 paarden weer heeft.
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

Hierbij de foto van de computer
20190621_163038.jpg
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Airco probleem

Bericht door creepenrietje »

2 vliegen in 1 klap. De computer is vervangen en daarmee werkte de airco direct. De motor en computer moesten even wennen maar de bus geeft nu haar volle vermogen! Top dus!
Plaats reactie