Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Interesse in T5; welke problemen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Erdem50 »

Papui schreef: 26 jun 2019, 14:00 Ik moet hier inderdaad iets rechtzetten. De wagen waar ik het over heb, heeft 180 pk. Imacthomas heeft gelijk. Mijn excuses.

Jammer dat het de slechte versie is want buiten de radio met gps heeft deze wagen alles wat ik graag zie op zo een transporter.
Toch maar blijven verder zoeken dan.
Als een 180pk reeds een nieuwe type motor heeft gekregen, officieel aantoonbaar, dan kun je zonder zorgen wel een 180pk aanschaffen overigens.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door MarkV »

Aanvulling op Erdems bericht (maar correct me if I'm wrong):
....als hij aantoonbaar een nieuwe motor en een nieuwe intercooler (revisie D) heeft gekregen.
Wat ik er van gelezen heb is dat de (mede) veroorzaker van de problemen met het 180pk blok.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door raf_construct »

MarkV schreef: 26 jun 2019, 14:48 Aanvulling op Erdems bericht (maar correct me if I'm wrong):
....als hij aantoonbaar een nieuwe motor en een nieuwe intercooler (revisie D) heeft gekregen.
Wat ik er van gelezen heb is dat de (mede) veroorzaker van de problemen met het 180pk blok.
Niet intercooler... EGR koeler
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Papui »

Aan de hand van de kilometerstand (89400km) en de vraagprijs, betwijfel ik ten zeerste of deze al een nieuwe motor gekregen heeft.

Door de lage km stand denk ik juist dat ze olieverbruik opgemerkt en deze daardoor net onder de “normale” vraagprijs wegdoen. Maar goed, dat zijn ook maar speculaties van mij.

In ieder geval, een keer navragen kan zeker en vast geen kwaad.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Erdem50 »

raf_construct schreef: 26 jun 2019, 14:52
MarkV schreef: 26 jun 2019, 14:48 Aanvulling op Erdems bericht (maar correct me if I'm wrong):
....als hij aantoonbaar een nieuwe motor en een nieuwe intercooler (revisie D) heeft gekregen.
Wat ik er van gelezen heb is dat de (mede) veroorzaker van de problemen met het 180pk blok.
Niet intercooler... EGR koeler

Dit heb ik inderdaad veelvuldig gelezen hier op het forum. Of dit waar ik weet ik natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat er in alle bekende info welke ik via VW krijg niet over de EGR gesproken wordt als mogelijke veroorzaker van het olieverbruik. Er wordt alleen gesproken over een ander materiaal voor het onderblok.

Als die EGR er nou wel degelijk mee te maken zou hebben, waarom wordt deze dan niet meteen aangegeven om meteen mee te vervangen? Het roetfilter moet namelijk wel direct mee vernieuwd worden en tevens een software update van het motorregelapparaat.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door MarkV »

Thanks voor de correctie :toppie
Op een aantal Duitse fora is die conclusie ook getrokken, en met onderzoek aangetoond.

Waarom VW geen nieuwe EGR koeler plaatst dan? Zeg het maar... Centenkwestie? In de automotive kijken ze naar 3 cijfers achter de komma of misschien wel een kopinhetzandtactiek, daar is VW ook wel goed in. BMW ook trouwens :lach
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door hugopoley »

Papui schreef: 26 jun 2019, 16:24 Aan de hand van de kilometerstand (89400km) en de vraagprijs, betwijfel ik ten zeerste of deze al een nieuwe motor gekregen heeft.

Door de lage km stand denk ik juist dat ze olieverbruik opgemerkt en deze daardoor net onder de “normale” vraagprijs wegdoen. Maar goed, dat zijn ook maar speculaties van mij.

In ieder geval, een keer navragen kan zeker en vast geen kwaad.
Inderdaad navragen kan sowieso geen kwaad! En als je hem toch graag wil hebben, gewoon vragen of ze garantie geven op het olieverbruik! Of een olieweging vragen. Als ze dat doen dan weet je zeker dat ze er zelf ook achter staan, er zit geen enkel bedrijf te wachten om op eigen kosten een nieuwe motor te plaatsen!
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Papui »

Ik heb het even nagevraagd en er is geen nieuwe motor ofzo geplaatst. De wagen is ook particulier te koop gezet dus garantie kan ik niet vragen.

Het enige wat ik nog doen is een olieweging vragen en deze op mijn kosten laten doen om zeker te zijn.

Maar: stel dat de oliemeting positief uitdraait, welke kosten doe ik dan het best om het probleem te voorkomen?
Stel dat de oliemeting negatief is, of ik neem het risico door deze wagen toch te kopen terwijl deze het probleem heeft. Welke kosten dien ik dan te maken om deze transporter terug in goede staat te krijgen?

De reden van verkoop is het stoppen van een zelfstandig bijberoep zeggen ze. Alle kosten zijn bijgehouden en zijn dus natrekbaar volgens hun.
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door hugopoley »

Qua kosten durf ik geen uitspraak te doen, die weet ik ook niet namelijk. Dat is bij door de garage uitgevoerd, en ik heb destijds wel garantie gekregen op de auto en het woord van de VW dealer (wat dat waard is..) dat deze bus niks geen olie verbruikte en dat hij altijd bij hun zelf in onderhoud was geweest, wat ook aantoonbaar was in de boekjes.

Wat je ook altijd kan doen is, gaan kijken en in de boekjes kijken waar hij in onderhoud is en dan naar de garage bellen om informatie.

Ik snap goed dat je twijfelt over een 180pk versie, heb ik ook gedaan maar heb er tot nu toe nog geen enkele spijt van gehad. Ik wilde graag een bus die wat vermogen had, zeker omdat ik uit een auto kwam met meer dan het dubbele vermogen, en het verschil toch al groot zou zijn en tegen zou kunnen vallen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Multivan Generation »

Een 140 pk met DSG laten chiptunen komt ook op 180 pk en geeft minder risico..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Papui »

Vandaag gaan kijken en rijden met een caravelle l2h1 van het bouwjaar 2013.

Had een DSG automaat en 140pk. Deze reed soepel maar vond het nogal sloom schakelen. Deze stond in een garage en voor €200 lieten ze hem tunen naar 175pk. Vind ik een nette prijs voor die extra pk’s.

Nu de opties van deze wagen. Uiteindelijk voor dit geld vond ik nogal tegenvallen.

- deze had wel cruise control maar geen limited control (dit gebruik ik nu nochtans meer dan de cruise control) Hij kon wel een snelheid aanduiden en als je daarboven ging, gaf de wagen een akoestisch signaal.
- de radio had wel een knop “phone” maar als ik deze induwde ging de radio gewoon op mute. Geen handsfree bellen dus. De radio was een met 3 knoppen links, drie knoppen rechts en 3 knoppen onderaan.
- geen Bluetooth of USB aanwezig (dit vind ik nu nog niet zo ontzettend erg want hij heeft wel een aux-aansluiting)
- automatische ruitenwissers zouden erop staan maar niet kunnen uittesten.
- geen multifunctioneel stuur. Dit vind ik wel zeer jammer, ik gebruik deze knoppen nu zeer vaak op mijn huidige wagen.
- de koffer heeft in het midden wel een knop die moet dienen voor de automatische sluitfunctie. Nu vraag ik me af of deze optie dan makkelijk toe te voegen is?

Zijn er enkele van deze opties achteraf makkelijk toe te voegen? Dit zou mijn keuze wat makkelijker maken.

Dit is dus even mijn ervaring met de caravelle. Hopelijk kunnen me enkele bedenkingen meegeven.
john 694
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door john 694 »

IMG_0526.JPG
IMG_0525.JPG
Heb ik ook te koop staan is net zoeken als die van henk1
Bijlagen
IMG_0523.JPG
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Papui »

Via de zoekfunctie kom ik niet direct op foto’s of verslagen van de transporter van henk1.

Heb je eventueel een topic waarbij er duidelijk foto’s zichtbaar zijn?
john 694
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door john 694 »

Welke foto s wil je hebben?
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Interesse in T5; welke problemen?

Bericht door Papui »

Allereerst al wat algemene info:
-bouwjaar
-km
-standaard lengte of l2
-opties

Foto’s van het dashboard zijn zeker welkom.
Plaats reactie