Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest dakscharnieren

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hbx
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 jun 2016, 00:49

Roest dakscharnieren

Bericht door hbx »

Hallo,

Ik rijd al een aantal jaartjes met trots en veel plezier in m'n Cali T5 rond maar helaas heb ik roestvorming op mn dakscharnieren.

Nu ben ik op zoek naar hulp omtrent dit probleem en heb de volgende twee scenario's in gedachten:
- Scharnieren roestvrij maken en behandelen.
- Scharnieren (zelf) vervangen.

Iemand dit zelf ook al eens voor handen gehad of tips hoe dit te doen?
Of is er zelfs iemand die me hiermee kan helpen (uiteraard tegen een vergoeding) om dit probleem aan te pakken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hanko
Bijlagen
IMG_7723.jpg
IMG_7723.jpg (20.16 KiB) 1332 keer bekeken
IMG_7721.jpg
IMG_7721.jpg (19.96 KiB) 1332 keer bekeken
Have fun and Hang Loose, Hanko

:T54LIFE California :yes
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door luisenbos »

Hanko

is het vraag ? eigenlijk ! weetje zelf het antwoord al maar je wilt de zekerheid hebben wat je kan doen voor mijn zelf zou ik me niet druk maken om een beetje roest te ik zelf zou niks aan doen . ( de foto's zijn te klein om daar een goed oordeel over te geven ) .

maar licht opschuren inspuiten met verf -siliconen of was opbrengen kan het lang aan :knipoog maar dan uit esthetisch oogpunt
en je wil het perfect hebben en dat gaat geld kosten stralen en opnieuw verzinken of nieuw maar is dat het werk en de kosten wel allemaal waard .

En voldoet dat antwoord een beetje aan je verwachtingen meer kunnen we er echt niet van maken :kus

succes met je keus
En de vriendelijk groetje Frits
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door Beckontheroad »

Heb je de bus binnen gestald?
Dan na gebruik/ voor stallen hefdak luchten en goot rondom drogen.
Poog ik ook regelmatig te doen
En insmeren/ behandelen met een wax of coating na eerst licht opschuren zoals luisenbos al aangaf.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door odorf »

Om dingen te ontroesten heb ik goede ervaring met Ranex Rustbuster (geen binding mee :knipoog ) maar ik heb het al een aantal malen naar tevredenheid gebruikt.
(Ontluchtingsdoppen op mijn CV radiatoren thuis, en onlangs op velgen.) Het middel is een waterachtige vloeistof met een soort zuur dat daarna volgens de fabrikant nog een aantal maanden bescherming biedt.
Soms zijn twee behandelingen nodig, maar eindresultaat is weer blank staal.

Ik zou als je het gaat gebruiken wel uitkijken met het tentdoek. (Stukje plastic er achter schuiven)

En nadat de roest weg is afwerken met lak.

Zomaar een idee. :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door Multivan Generation »

Van de winter de scharnieren demonteren, en ze opnieuw laten anodiseren geeft de beste bescherming denk ik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door Lutra »

Multivan Generation schreef: 05 jul 2019, 20:45 Van de winter de scharnieren demonteren, en ze opnieuw laten anodiseren geeft de beste bescherming denk ik..
Anodiseren kan met aluminium. Deze scharnieren zijn van staal met een heel dun laagje zink. Zolang de roest alleen maar oppervlakkig is zou ik ze niet demonteren maar behandelen zoals Odorf bijvoorbeeld aangeeft.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
hbx
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 jun 2016, 00:49

Re: Roest dakscharnieren

Bericht door hbx »

Thnx all voor de reacties en adviezen :kus

Verchromen zou top zijn maar ga toch eerst aan de slag met het advies van Odorf en ben inderdaad nu een beetje gerustgesteld ;-)
Vervangen kan dan altijd nog....

De Cali staat altijd buiten voor de deur, want ondanks dat ik er niet dagelijks mee rijd gebruik ik hem wel het hele jaar door :driveT5
Zal er wel op gaan letten dat na een kampeertochtje de goten droog zijn. Logische maar goede tip, thnx.

Zal later het resultaat delen :zwaai
Have fun and Hang Loose, Hanko

:T54LIFE California :yes
Plaats reactie