Is de huidige diesel nog wel goed geschikt voor de oudere VW diesels?
Krijg zelf de indruk dat de sinds 01-07-2019 verkrijgbare nieuwe biodiesel (B7) de auto toch minder vermogen geeft (AAB motor) en dat het brandstofverbruik iets hoger is.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
B7 diesel
Re: B7 diesel
B7 wil zeggen dat er maximaal 7% biodiesel is toegevoegd. Alle diesel wordt verplicht bijgemengd, standaard tot 7%, de nieuwe norm, door de meeste brandstofmerken met biodiesel. Alleen Aral/BP Ultimate heeft geen biodiesel, maar een synthetisch alternatief als bijmenging. Zou beter zijn voor motoren die eigenlijk niet geschikt zijn voor biodiesel, zoals de onze... ??
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: B7 diesel
zolang de maisstengels maar niet uit m'n vuldop groeien, maakt het me niet uit wat en hoeveel ze bijmengen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: B7 diesel
Ho stop..bvddobb schreef: ↑23 jul 2019, 14:36 B7 wil zeggen dat er maximaal 7% biodiesel is toegevoegd. Alle diesel wordt verplicht bijgemengd, standaard tot 7%, de nieuwe norm, door de meeste brandstofmerken met biodiesel. Alleen Aral/BP Ultimate heeft geen biodiesel, maar een synthetisch alternatief als bijmenging. Zou beter zijn voor motoren die eigenlijk niet geschikt zijn voor biodiesel, zoals de onze... ??
De topicstarter heeft een heel andere motor, verstuivers en brandstofpomp als jou Bart.
Oude diesels kunnen prima op B7 of biodiesel of plantaardige olie rijden als de viscositeit laag genoeg is. Dat wil zeggen de temperatuur hoog genoeg.
Echter zou het zo kunnen zijn dat eventuele dichtingen, seals en pakkingen hier minder goed tegen kunnen met lekkage tot gevolg.
De T4 met TDI had standaard geen vrijgave voor RME of wel raap methyl ester(lees biobrandstof) echter kon je dit wel als optie bestellen.
Het nadeel is wel dat zuheizers of standkachel hier niet mee kunnen werken!
De R5-PD of te wel de 5 cilinder Pompverstuiver TDI motoren hebben veel kleinere toleranties en hogere brandstofdrukken waardoor dit in een motor zonder aanpassingen, om de viscositeit te verlagen, niet goed gaat.
Daarom wordt diesel van plantaardige basis milieu onvriendelijk bewerkt met onder andere natronloog om de langere esterketens op te knippen in kortere stukjes waardoor de viscositeit lager wordt. Het wordt dan biodiesel genoemd maar is weinig bij meer aan.
Met B7 wordt er bij standaard diesel wat meer plantaardige/biocomponenten aan toegevoegd
En speelt dit viscositeit issue niet.
Voor de topic start er. Hou het even wat langer in de gaten.. het kan ook door rek op de brandstofriem en hierdoor iets verlopen timing komen ..
Waardoor je om tot dezelfde prestaties te komen, iets dieper het gaspedaal in moet trappen.
Beste is om brandstof filter te wisselen en het dan over een periode van 3 maanden nog eens te bekijken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: B7 diesel
Inderdaad! Daarom schreef ik ook: "Zou beter zijn voor motoren die eigenlijk niet geschikt zijn voor biodiesel, zoals de onze..."Multivan Generation schreef: ↑23 jul 2019, 19:58 Ho stop..
De topicstarter heeft een heel andere motor, verstuivers en brandstofpomp als jou Bart.
[...]
De R5-PD of te wel de 5 cilinder Pompverstuiver TDI motoren hebben veel kleinere toleranties en hogere brandstofdrukken waardoor dit in een motor zonder aanpassingen, om de viscositeit te verlagen, niet goed gaat.
Volgens VW (tankdekselsticker, instructieboekje) mag er in onze bus helemaal geen biodiesel. Maar sinds de B7-norm is er dus nergens meer diesel zonder bio-toevoeging te krijgen en dus tanken we, mede op aangeven van het Duitse TX-forum, meestal Ultimate, met de synthetische non-bio toevoeging. Duidelijk duurder, maar hopelijk een langer motor-leven... Of het echt helpt? In ieder geval volgens ons een veel minder stinkende standkachel bij opstarten!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: B7 diesel
Multivan Generation schreef: ↑23 jul 2019, 19:58Staat nu bij de garage voor een beurt en dan wordt ook het brandstoffilter vervangen en de pomptiming gecontroleerd / op tijd gezet.bvddobb schreef: ↑23 jul 2019, 14:36 het even wat langer in de gaten.. het kan ook door rek op de brandstofriem en hierdoor iets verlopen timing komen ..
Waardoor je om tot dezelfde prestaties te komen, iets dieper het gaspedaal in moet trappen.
Beste is om brandstof filter te wisselen en het dan over een periode van 3 maanden nog eens te bekijken..
Over een paar weken weer op vakantie ergens in Europa (als het weer er maar goed is)
Dan ergens begin oktober nog een keer weg, daarna schorsen en zoals altijd gedurende herfst/winter weer binnen laten slapen.