Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast doet het niet bij 41 graden

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door RoelandZ »

Mijn California t4 is mee met kennissen en die melden dat de koelkast het opeens niet meer doet. Het is daar 41 graden, het spul is pas geleden bij Henkk geweest voor controle/revisie. Kan het zo zijn dat als de omstandigheden te zijn dat de koelkast dan stopt met het genen wat hij moet doen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door Multivan Generation »

Hoe moet de koelkast zijn warmte nog kwijtraken?

Dus ja, lijkt me van wel.. op camping diepvriespatronen in de vriezer en die in de koelbox leggen.

De vrouwen in huis zeggen ook dat dit kan, maar die geven ook erbij aan dat ze er geen verstand van hebben :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 23 jul 2019, 21:53 Hoe moet de koelkast zijn warmte nog kwijtraken?
Dus ja, lijkt me van wel.. op camping diepvriespatronen in de vriezer en die in de koelbox leggen.
Inderdaad! En als je die niet bij je hebt kun je ook gewoon één of twee flessen water invriezen (niet helemaal vol, water zet uit als het ijs wordt!) en die in de koelkast zetten. Die houden de koelkast bij ons zeker 24 uur koel!
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door RoelandZ »

Ik hoop het. Bedankt voor de tips met koelelementen! :toppie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door J vd Pal »

Mijn koelkast had er op Corsica geen moeite mee bij dat soort temperaturen.

Koelt de koelkast helemaal niet of onvoldoende? Draait de compressor nog wel? Is de huishoudaccu nog wel opgeladen en goed? Is de walstroomaansluiting in orde?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door RoelandZ »

De koelkast sprong weer aan toen de temperatuur gezakt was tot 32 graden.
Accu is goed en de California was aangesloten op walstroom. Compressor maakte geen geluid en het element in de koelkast was eerder warm dan koud.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door Egbert&Manon »

Ik adviseer om bij dit soort hoge buitentemperaturen de koelkast op een graadje of 12 in te stellen.
Indien het ´s avonds afkoelt kan hij weer kouder ingesteld worden.

De oudste koelkasten met R12 koudemiddel hebben nog wel voldoende reserves, maar de latere R134a uitvoeringen krijgen het zwaar voor hun kiezen!
Deze zijn intussen ook al 16 tot 25 jaar oud.

Een goede tip is zoals eerder al aangegeven: Koop een zak ijsblokjes/scherfijs bij de locale supermarkt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door Hanssyncro »

Hier wat info: https://www.nkc.nl/advies/techniek/koelkast/?fromsso=1

Zoals ik het lees werken de absorptie koelkastjes niet met die hoge temperatuur. De compressor koelkastjes daarin tegen werken wel.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 147
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door Zwartbusje »

Ook wel goed om even te controleren hoeveel spanning de huishoudaccu nog over heeft. Onder de 12v grens stopt de koeling er ook mee. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat bij hoge temperaturen de koeling er mee stopt...
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door Californiaatje »

Wij hebben het ook een keer gehad dat bij zeer hoge temperatuur (40+) de koelkast uitviel. Wanneer de bus aan de linkerzijde (waar koelkast zit) in de zon staat kan het erg warm worden onder de koelkast waar de compressor zit. Ik heb daar toen meer als 60 graden gemeten. Wij hebben vervolgens aan de buitenzijde radiatorfolie over het plaatwerk geplaatst met zuignappen. Sindsdien wordt de temperatuur onder de koelkast lang niet meer zo hoog, bijkomend voordeel is dat de koelkast hierdoor ook veel minder energie verbruikt.

Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
calibusje
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2014, 19:35

Re: Koelkast doet het niet bij 41 graden

Bericht door calibusje »

Hallo, bij temperaturen van boven 40 graden blijft de koelkast van een T4 Westfalia werken hoor. Er zal iets anders aan de hand zijn. Misschien lag het aan de huishoudbatterijen (koelkast slaat dan af) of stak er niet genoeg in de koelkast (het beste resultaat heb je met een volle koelkast).
Groeten
Plaats reactie