Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

vragen over de T4
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door MattieBoes »

Beste weetjewellers!

Nadat we 3 jaar geleden na vele weekenden bloed zweet en tranen een timmermansbus hebben omgetoverd tot heerlijk campertje en er al een paar heerlijke trips mee hebben kunnen maken, is vorige week tot onze grote droevenis de distributieriem eraf gevlogen :huilen . Niet eens gesprongen of geknapt en nog niet overtijd, de riem zelf was nog in goede staat en 60.000 km geleden vervangen. Maar een bout heeft losgelaten (zat blijkbaar dus niet goed vast met locticte oid), botte pech dus... De bus is gestrand in Lemmer (terwijl wij in Amsterdam wonen...). De garage daar heeft deze week nog geprobeerd een nieuwe bout erop te zetten en een tandwiel om op hoop van zegen te testen of hij het toch nog deed, aangezien we geen geluid of knal hoorden toen hij uitviel. Maar het mocht niet baten, de motor gaf geen compressie... Garage daar zegt einde oefening. Maar dat willen wij dus nog niet... :nuts

Volgens mij zijn nu onze opties de volgende;
1. Idd afscheid nemen van de bus (maar gezien de vele arbeid en ook geld die we aan de verbouw hebben geïnvesteerd én vanwege de emotionele band die we inmiddels met het ding hebben willen we dit eigenlijk niet.
2. Een nieuwe/gereviseerde motor er in laten zetten.
3. ...?

Nu vraag ik me af, wie kan mij vertellen waar ik het beste/goed terecht zou kunnen voor deze klus/optie 2? Of mis ik nog een optie 3? Bijv. een motor via een Duitse ebay bestellen oid? Zoeken op het forum en internet levert mij tot dusverre op Holthuizen (maar die zitten wat ver in Nuenen) en Schaap & Bron (die zitten dan weer top dichtbij op ±15 minuten rijden van waar ie gestrand is, maar het lijkt niet dat ze een T4 motor op voorraad hebben). In het geval van optie 2 zou ik namelijk graag wat verschillende prijzen

Er zit nu een 1.9 TD in (50kW) met 250.000 km op de teller. Mijn gedachte is dat we nu dus op zoek gaan naar een vergelijkbare/dezelfde type motor, toch? Of zijn er nog andere opties dat je van de nood gelijk een deugd maakt door er een betere/nieuwere/zuinigere/schonere motor op te zetten? En zo ja welke opties zijn er dan?

Ik ben me ervan bewust dat het al een tijd geleden is dat ik iets heb bijgedragen op dit forum (want we konden merendeels zorgeloos :ikrij ), dus ik weet dat ik niet al te veel hoef te verwachten, maar bij voorbaat veel dank voor de reacties!

Grt Matthijs
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door odorf »

Goede gereviseerde blokken kun je bijvoorbeeld ook in Engeland bestellen bij The Engine Shop. Lastige is dat je daar nu ff niet heen kan rijden.
Als je de site checkt heb je wel een idee van de prijs.
Er zijn meer aanbieders van revisie blokken, maar die weet ik ff niet.

Optie 4;
Een complete TDI bus uit Duitsland halen en motor en dashboard etc. over (laten) zetten.
(Sterkere en iets zuinigere motor die ook stiller is.

Optie 5;
Een complete Benzine bus uit Duitsland halen en ook weer motor, dashboard, brandstoftank etc. over (laten) zetten.
(Kun je veel milieuzones weer in)

Optie 6;
Niet concentreren op het blok, maar een complete 1.9TD uit Duitsland halen, kost niet zoveel meer.

Check Mobile.de eens om een idee te krijgen.

Optie 7;
Een Golf 4cylinder dieselblok is nagenoeg hetzelfde. De aanbouwdelen zijn anders. Zoals carter etc. Maar basisblok is dacht ik helemaal identiek. (Anyone- correct me if i’m wrong) dus sloopblokje golf zoeken en alles over (laten) zetten.

Bovenste optie is denk ik het duurst, maar dan is je blok weer als nieuw. Onderste optie (golf blok) is denk ik het allergoedkoopst. (Afhankelijk van garage)
Hou bij alle 2e hands opties ook wel voor ogen dat daar nog wel een nieuwe didtributiewissel en nog wat ander achterstallig onderhoud in kan zitten.


En bij de ‘complete’ bus zonder motor die je bij de bovenste 3 opties na inbouw over hebt. De rest van de bus helemaal demonteren en alles los verkopen. Duurt even, maar daar hou je nog wel iets aan over.

Of zoiets economisch rendabel is of hoever het gaat met de emotionele waardes mag je zelf uitmaken. Het gaat allemaal een flinke smak geld kosten. Ik denk wel dat het kan schelen als je een coulante garage vindt waar je zelf ook kan meehelpen. En je ook bereid bent een flinke leercurve op dit vlak te maken. En (veel) tijd daarvoor vrij maakt.

Succes en sterkte!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 25 jul 2019, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door brugseb »

Dag Matthijs
informeer even bij Bernard (van der Ploeg Autoservice) in Vijfhuizen. Had heel wat op de plank liggen toen we daar in het voorjaar waren.
grtz
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Multivan Generation »

Als ik jou was zou ik een ombouw naar 1.9 TDI met interkoeler overwegen.
Veel meer koppel..
En zuiniger..
Wel eventueel dan ook de 5de versnelling verlengen.
En cruisecontrol is dan meteen ook een mooie optie.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door LAYCA »

Misschien kun de kop van de huidige motor demonteren.
Je kunt geluk hebben.
Zelf 2 maal geluk gehad.
1 of 2 kleppen tegen de zuiger kromgedrukt.
Geen schade aan de zuigers.
Dus andere kop erop en klaar :toppie
Niet geschoten is altijd mis!
May the Force be with you!

Groeten Wim :zwaai :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Herman1945 »

Idd Bernhard vd Ploeg en Ibo Ismet (dacht op vakantie) beide in Boesingeliede !
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Hanssyncro »

Jee, wat vervelend en voor ons zo herkenbaar. Wij hadden dit met onze 2.4. Eerst de kop, toen het onder blok en toen een volledige motor.
Alleen deze laatste keer werd het een 2.5 TDI. Deze is door een aantal oud wjw-ers erin gezet in een weekend. Inclusief dashboard, versnellingsbak en alles wat van mechanisch omgezet moest worden naar elektronisch. Dit is in 2004 gebeurd en sindsdien zijn wij tevreden T4 rijders en hebben geen enkele seconde spijt gehad van deze investering.

De motor kwam van PTH in Steenwijk af. Hij bouwt zelf ook om. Tenminste dat deed hij. Of hij dat nu nog doet weet ik niet. We zijn verhuisd en wonen nu ruim 225 km verderop en laten de auto hier onderhouden. Je zou PTH altijd eens kunnen bellen voor info. Dat kost geen geld. Succes.


Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Snautzer »

VW Sharan blok zou ook redelijk te doen zijn. Zijn niet duur en gemakkelijk te krijgen.
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door MattieBoes »

Dank allemaal voor de uitgebreide reacties! Er zijn dus toch nog een flink aantal meer opties dan ik eerst dacht. Ik denk dat we eerst nog even met ons eigen vertrouwde garageman de motor uit elkaar gaan halen om te zien wat er nu echt aan de hand is/wat de schade is. Met een beetje geluk zoals Wim zegt valt het mee. Als je een ander/'gereviseerd' blok haalt weet je uiteindelijk toch ook niet wat je krijgt...
Maar die PTH Steenwijk zit heel dicht in de buurt van waar ie nu staat, dus die ga ik ook sowieso even proberen, dank! Tis alleen een beetje een rottige periode, iedereen is op vakantie... Ik houd jullie op de hoogte! :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Multivan Generation »

MattieBoes schreef: 28 jul 2019, 17:33 Dank allemaal voor de uitgebreide reacties! Er zijn dus toch nog een flink aantal meer opties dan ik eerst dacht. Ik denk dat we eerst nog even met ons eigen vertrouwde garageman de motor uit elkaar gaan halen om te zien wat er nu echt aan de hand is/wat de schade is. Met een beetje geluk zoals Wim zegt valt het mee. Als je een ander/'gereviseerd' blok haalt weet je uiteindelijk toch ook niet wat je krijgt...
Maar die PTH Steenwijk zit heel dicht in de buurt van waar ie nu staat, dus die ga ik ook sowieso even proberen, dank! Tis alleen een beetje een rottige periode, iedereen is op vakantie... Ik houd jullie op de hoogte! :T44EVER

Je kunt het laten onderzoeken, maar daar gaan ook werkuren in zitten en die zul je ook moeten betalen.
En je schreef ook dit:
Er zit nu een 1.9 TD in (50kW) met 250.000 km op de teller. Mijn gedachte is dat we nu dus op zoek gaan naar een vergelijkbare/dezelfde type motor, toch? Of zijn er nog andere opties dat je van de nood gelijk een deugd maakt door er een betere/nieuwere/zuinigere/schonere motor op te zetten?
Dus dan blijf je met een blok rijden, die hoog in de toeren blijft, niet beter is, niet nieuwer, niet zuiniger en niet schoner..

Onder de streep is je bus nu, ook al wil je het misschien niet horen, economisch total loss..

Wat er eventueel gedaan moet worden en wat je tegenkomt bij ombouw van 1,9 TD naar 1,9 TDI heb ik een PDF-bestand van..
Ik zou dat zeker ook overwegen.. Rijdt echt veel beter..
Geld gaat het toch kosten, en ik zou, als het voor mezelf was, die onderzoekskosten en dat werk uitsparen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MattieBoes
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:23

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door MattieBoes »

Ja klopt Multivan, ik laat me een beetje heen en weer slingeren tussen alle adviezen. Ik zou er zeker ook het liefst een 1.9 TDI of 2.5 TDI inzetten, maar aan de andere kant, als het toch mee lijkt te vallen met het huidige blok verleng ik daar graag nog de levensduur van..

Ik belde gisteren met wat leveranciers die motoren op de planken hadden liggen, maar die adviseerden me eigenlijk allemaal om het niet te doen, die hele ombouw. Allereerst geven ze, als je gaat ombouwen, niet meer de garantie op de motoren die ze normaliter wel geven. Maar ten tweede is het schijnbaar nogal een megaklus waarbij de kabelboom over moet etc. Ik werd vervolgens doorverwezen naar Sjef van VW Oirschot voor advies en hij vertelde me hetzelfde, zei dat ie er zo'n 1,5 week mee bezig zou zijn om om te zetten. Ik ben zelf helaas niet de handige harry die dit soort klusjes op me kan nemen en een dermate lange klus uitbesteden wordt een prijzig verhaal. Sjef adviseerde om eerst te kijken of hij de krukas kan redden (met een krukasfrees). Daar naar kijken is volgens hem ± 2 uur werk en dan weet je in ieder geval hoe het er voor staat. Vervolgens zou je kunnen kijken of je het red met een nieuwe kop erop zetten. Sjef klonk me wel als een goede gast en ik lees goede ervaringen van anderen op het forum hier bij hem, dus ik zou hem heel graag daarheen brengen, alleen is het 186 km van de plek vandaar waar hij is gestrand. Dus liever vind ik een Sjef in de buurt van Lemmer, laten we maar zeggen, of ik moet met een takelwagen aan de haal... Daar ga ik nu dus eerst nog even naar op zoek via de eerder genoemde adressen (PTH Steenwijk en mocht iemand nog anderen weten hoor ik het graag).

Makkelijker zou misschien toch zijn een nieuwe T4 2.5 TDI te kopen en de hele interieur over te zetten (want duur zijn ze niet meer tegenwoordig zie ik), alleen is het lastige dat wij met de huidige bus een parkeervergunning in Amsterdam hebben die we verliezen als we voor een nieuwe T4 gaan (die mag dan niet ouder dan 2005 zijn..)

Maar ik ben toch ook wel benieuwd @Multivan; over wat voor een 1.9TDI motor heb jij het dan? Want die zijn voor de T4 niet gemaakt toch?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door odorf »

Maar ten tweede is het schijnbaar nogal een megaklus waarbij de kabelboom over moet etc. I
Daarom schreef ik ook;
Het gaat allemaal een flinke smak geld kosten. Ik denk wel dat het kan schelen als je een coulante garage vindt waar je zelf ook kan meehelpen. En je ook bereid bent een flinke leercurve op dit vlak te maken. En (veel) tijd daarvoor vrij maakt.
Je vroeg naar mogelijkheden :toppie

Peter bedoelt volgens mij een TDI motor van een Golf.
Deze ombouw wordt in Engeland vaker uitgevoerd.
(Zoek maar eens op ‘t4 1.9TD conversion tdi’)

Mocht de krukas naar de knoppen zijn heeft forumlid Jordy daar nog een mooi exemplaar van liggen. Eentje de uit een 1.9 TD komt.

Succes met afwegingen!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door luisenbos »

Matthijs

ik zou doen wat layca zegt kan mee vallen dus ik zou zeggen trek eerst de kop eraf dan pas een beslissing nemen die onderzoek kosten kunnen in mijn ogen niet veel zijn en wel meer zekerheid bieden .

Dan optie 2 iets duurder blijf je 68 pk lekker rijden koop een doner auto ga er een tijd je in rijden en zet dan de motor over sloop alle onderdelen wat je kunt gebruiken eraf en verkoop een boel om de kosten weer wat aangenamer te maken breng de rest naar de sloop eeehh laten ophalen zelf al div keren gedaan makkelijk en snel relatief goed koop :vraagteken

deze bij voorbeeld https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... previousPa

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... ousPage=lr

en zo zijn er meer en 1 op 1 over te zetten nadeel je zult een ruimte moeten zien te krijgen :knipoog

succes met je keuze
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Multivan Generation »

MattieBoes schreef: 30 jul 2019, 11:36 Maar ik ben toch ook wel benieuwd @Multivan; over wat voor een 1.9TDI motor heb jij het dan? Want die zijn voor de T4 niet gemaakt toch?
Ik heb je een PB gestuurd met PDF bestand..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Nieuwe/gereviseerde motor; hoe/wat/waar?

Bericht door Snautzer »

MattieBoes schreef: 30 jul 2019, 11:36
Ik belde gisteren met wat leveranciers die motoren op de planken hadden liggen, maar die adviseerden me eigenlijk allemaal om het niet te doen, die hele ombouw. Allereerst geven ze, als je gaat ombouwen, niet meer de garantie op de motoren die ze normaliter wel geven. zei dat ie er zo'n 1,5 week mee bezig zou zijn om om te zetten.
Waarom geen garantie bij ombouw ? Kan geen reden verzinnen. En 1,5 week voor een motor wissel (vooropgesteld dat de donor alles aan boord heeft) is langzaam. Ik heb met mijn neus boven op zon klus gestaan en binnen 2 dagen was de bus veranderd van een 2.4 naar een 2.5tdi en reed het weer de garage uit.
Plaats reactie