Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkastje uitbouwen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Koelkastje uitbouwen

Bericht door EdEhv »

In mijn zelfbouw campertje zit een Electrolux RM 185 R koelkastje.
Helaas zit hij niet op gas aangesloten. Dat wil ik graag veranderen, want in augustus gaan we naar een 5 daags festival en staan we zonder stroom.

Dus eigenlijk wil ik eenvoudig een Cadac Powerpack met een slang of een kort stukje koper gasleiding aansluiten. Er is voldoende plek tussen de kinderen elkaar en de bestuurdersstoel voor de gasflesjes, het zijn namelijk kleine blikjes.

Maar....Hoe krijg ik de koelkast nou naar voren? Tussen de lade boven de KK en de KK zit ook multiplex. Hij is er dus echt van vooraf in geschoven en vastgezet.

Maar hoe?
Ik krijg het frontje rond de knoppen ook niet los.

Wie weet de oplossing?

Alvast bedankt,
Ed
:driveT4
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door EdEhv »

IMG_20190731_181112303_HDR~2.jpg
IMG_20190731_181119315_HDR~2.jpg
:driveT4
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door moosev »

Zitten er aan de binnenkant aan de zijkant geen vier dopjes? Daarachter zitten dan de schroefjes die hem vastzetten.
Denk je wel aan een schoorsteen?
Annotation1.jpg
gr
Rene
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door EdEhv »

Ja, dat dacht ik ook. Maar zoals je misschien kunt zien op de foto's m'n is de binnenzijde helemaal glad. Geen dopjes.

En...ik zie aan de achterzijde achter het rooster dat er al een schoorsteen zit. Ali flex buis, ongeveer 4 cm, tot achter het vakje rechts in het rooster.
Maar ik klik de roosters aan de buitenzijde nog wel een keer los en kijk of de schoorsteen goed vast zit.
:driveT4
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door Leo45 »

Ik zou alleen voorzichtig zijn met de gasflesjes in het leefgedeelte te zetten.
Een kleine lekkage kan nare gevolgen hebben, in de koelkast brand een vlammetje en niet alle contacten zijn vonkvrij.
Niet voor niets zit er in een california een gat onderin de gaskast...

Succes met de ombouw.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door EdEhv »

Wat bleek, het koelkastje stond los. Ja, LOS.
Paar kunststof kegjes onder de twee hoeken aan de voorzijde drukt m klem tegen de multiplex plaat tegen de bovenzijde.

Aan de bovenzijde linksvoor zit een slangtule voor gas.

Hoe nu verder? Eerst een paar daagjes weg met de bus, naar het Landjuweel festival op Ruigoord. ... Gas niet toegestaan, dus ipv koude biertjes een 3L box rol de wijn. 😂

Daarna?
Ik heb een Cadac 1000 Powerpack gekocht, twee 500gram EN417 schroef busjes in een kunststof behuizing met een ingebouwde reduceerventiel en afsluiter.
Dus op de aansluiting zit linksachter op de kast, waar de koper gasleiding vlakbij de achterklep eindigt en over gaat in een slang. Er zit nu een slang met een campings ventiel op..het Campingaz 901 flesje staat in de hoge kast onderin. Ik wil de Powerpack aan een langere slang, zodat wanneer de achterklep op de kierstand staat met de klep houder ik de Powerpack buiten onder de bus kan zetten..

Goed idee?

Ik heb nergens een geventileerde gaskast....
:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst als test de cadac powerpacks er even doorheen jagen met testen van de koelkast buiten de auto,
om te zien, of de koelkast überhaupt wel op gas wat wil doen.

En daarna de 907 tank er voor gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: Koelkastje uitbouwen

Bericht door EdEhv »

Ik heb een campingaz 901, groter past niet in de kast.

Het idee is nu om de Cadac Powerpack onder de bestuurders stoel te plaatsen tijdens het rijden. En wanneer de koelkast gebruikt wordt (bij stilstand) pan deze in de uitstap al van de bestuurders kant staan. Deze deur hab ik tijdens camperen meestal met een kier houder (gelijk aan die voor de achterklep) op een kleine kier staan voor ventilatie

Voordeel is dat er in de Powerpack ook de belachelijk kleine flesjes passen die op een festivalcamping maximaal zijn toegestaan.. (max 180 gram)

Ik zal laten weten of het past en werkt....maar kon wel eens voorjaar worden.
:driveT4
Plaats reactie