Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.4d niet aanslaan met koude motor.
2.4d niet aanslaan met koude motor.
Deze morgen wil de t4 niet starten.
Ik heb hem nog maar van woensdag dus het is nog wat gewoon worden denk ik.
Met koude motor krijg ik hem moeilijk gestart. en deze morgen niet meer
Er zit een hendel voor de koude start en deze heb ik uitgetrokken voorgegloeid en gestart maar wil niet aanslaan. batterij heeft voldoende spanning er komt wel veel rook uit de uitlaat.
Heb ik de hendel te ver getrokken en de motor overspoeld met diesel? (verzopen zoals ze in België zeggen)
Compressie heeft het blok genoeg denk ik omdat bij uitzetten de motor bruusk afslaat.
Mvg Jeremy
Ik heb hem nog maar van woensdag dus het is nog wat gewoon worden denk ik.
Met koude motor krijg ik hem moeilijk gestart. en deze morgen niet meer
Er zit een hendel voor de koude start en deze heb ik uitgetrokken voorgegloeid en gestart maar wil niet aanslaan. batterij heeft voldoende spanning er komt wel veel rook uit de uitlaat.
Heb ik de hendel te ver getrokken en de motor overspoeld met diesel? (verzopen zoals ze in België zeggen)
Compressie heeft het blok genoeg denk ik omdat bij uitzetten de motor bruusk afslaat.
Mvg Jeremy
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Check je gloeibougies/ Relais en de timing.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Zekering controleren van de gloeibougie's. Zit tegen het linker binnen scherm (bestuurderskant) onder de motorkap in klein zwart kastje.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Hendel kun je niet te ver trekken , die heeft maar 2 posities : ingeduwd of uitgetrokken . Uittrekken betekend dat je het inspuitmoment lichtjes wijzigd waardoor hij beter aanslaat bij koude motor.
Bruusk afslaan van de motor heeft niks met de compressie te maken . Daar zal wat meer aan de hand zijn.
Begin eerst maar eens met 2 zaken :
-gloeibougies vervangen
-timing controleren (laat dit doen door iemand die verstand heeft van de 5 cilinder motor van VW met de 2 riemen , want er zijn er veel die dat gewoon niet kunnen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Als dit gedrag alleen voorkomt bij de koude start,
dan zou ik een scheurtje in het tankelement verwachten, waardoor overnacht de diesel terugloopt in de tank.
dan zou ik een scheurtje in het tankelement verwachten, waardoor overnacht de diesel terugloopt in de tank.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Op 21-12-2011 is de kop gereviseerd geweest en daarbij zijn ook de gloeibougies vervangen geweest en brandstofpomp lekvrij gemaakt in een Bosch center.
Distributie en brandstofpompriem en waterpomp is vervangen, pomp op tijd gezet op 12 sep 2018
recent lekte de waterpomp terug en is vervangen met een nieuwe distibutieriem op 25 juni 2019
Heb daarstraks de zekering nagekeken (losgemaakt en contactpunten opgeschuurd) niets verdachts gezien en start niet.
Had deze morgen wel even het gaspedaal ingedrukt omdat hij niet aansloeg....geen invloed?
Nog niet nagekeken relais (waar zit deze?) en tankelement (bedoel je dan tank zelf of een terugslagklep?)
Mvg Jeremy
Distributie en brandstofpompriem en waterpomp is vervangen, pomp op tijd gezet op 12 sep 2018
recent lekte de waterpomp terug en is vervangen met een nieuwe distibutieriem op 25 juni 2019
Heb daarstraks de zekering nagekeken (losgemaakt en contactpunten opgeschuurd) niets verdachts gezien en start niet.
Had deze morgen wel even het gaspedaal ingedrukt omdat hij niet aansloeg....geen invloed?
Nog niet nagekeken relais (waar zit deze?) en tankelement (bedoel je dan tank zelf of een terugslagklep?)
Mvg Jeremy
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
gloeibougies controleren ! (of eventueel ook gloeirelais)
Als die al 8 jaar oud zijn , hebben ze al goed gewerkt (zeker voor een 2.4IDI motor)
Veel rook bij het starten wil zeggen dat de motor zeker voldoende brandstof krijgt , dus daar moet je het niet gaan zoeken .
Niet voorgloeien = niet starten .
Timing niet correct = moeilijk starten met mogelijks veel rook .
Je vermeld dat de timing werd gecontroleerd . Wat was de uitslag /instelling op de meetklok in de pomp ? Dit moet 1mm zijn +/-0,02mm . Ik zou aanbevelen om het op 1,10mm te zetten , dit zal dan de rek in de riem opvangen.
Velen zetten het op bvb 0,9 , en ja , dan loopt hij niet zoals het hoort .
Als die al 8 jaar oud zijn , hebben ze al goed gewerkt (zeker voor een 2.4IDI motor)
Veel rook bij het starten wil zeggen dat de motor zeker voldoende brandstof krijgt , dus daar moet je het niet gaan zoeken .
Niet voorgloeien = niet starten .
Timing niet correct = moeilijk starten met mogelijks veel rook .
Je vermeld dat de timing werd gecontroleerd . Wat was de uitslag /instelling op de meetklok in de pomp ? Dit moet 1mm zijn +/-0,02mm . Ik zou aanbevelen om het op 1,10mm te zetten , dit zal dan de rek in de riem opvangen.
Velen zetten het op bvb 0,9 , en ja , dan loopt hij niet zoals het hoort .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Waar zit de gloeirelais ergens? en heeft u soms het nummertype gloeibougies?
Ik ben nog opzoek naar een goed werkplaatshandboek kan ik deze nog ergens verkrijgen?
de motor draaide stationair goed hoor, alleen een beetje rook bij koude motor.
Hella had er onlangs nog naar midden Frankrijk gereden zonder problemen behalve die waterpomp dan.
Mvg Jeremy
Ik ben nog opzoek naar een goed werkplaatshandboek kan ik deze nog ergens verkrijgen?
de motor draaide stationair goed hoor, alleen een beetje rook bij koude motor.
Hella had er onlangs nog naar midden Frankrijk gereden zonder problemen behalve die waterpomp dan.
Mvg Jeremy
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Van de pompafstelling heb ik geen gegevens alleen de factuur.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Kijk eerst eens of er ook op die zekering spanning komt te staan. Zo niet dan steeds verder maar de zekeringkast/ relais zoeken.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Oké gevonden (relais toch) heb even de contactpuntjes proper gemaakt maar start nog altijd niet...
Dus ga ik een nieuwe relais en een set goeibougies bestellen.
Iemand tips waar te bestellen? dealer, autodoc of ergens een goed adres in België voor onderdelen?
en graag ook even typnr van de gloeibougies aub
Mvg Jeremy
Dus ga ik een nieuwe relais en een set goeibougies bestellen.
Iemand tips waar te bestellen? dealer, autodoc of ergens een goed adres in België voor onderdelen?
en graag ook even typnr van de gloeibougies aub
Mvg Jeremy
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Je kan het relais ook even door verbinden ,de twee dikke contacten, start hij dan wel heb je geen gloeibougie's nodig.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.
Zeker wel.
Een commonrail diesel hoeft nu niet te gloeien.
Een youngtimer zeker wel!
Een commonrail diesel hoeft nu niet te gloeien.
Een youngtimer zeker wel!