Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.4d niet aanslaan met koude motor.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Deze morgen wil de t4 niet starten.

Ik heb hem nog maar van woensdag dus het is nog wat gewoon worden denk ik.
Met koude motor krijg ik hem moeilijk gestart. en deze morgen niet meer :huilen
Er zit een hendel voor de koude start en deze heb ik uitgetrokken voorgegloeid en gestart maar wil niet aanslaan. batterij heeft voldoende spanning er komt wel veel rook uit de uitlaat.
Heb ik de hendel te ver getrokken en de motor overspoeld met diesel? (verzopen zoals ze in België zeggen)
Compressie heeft het blok genoeg denk ik omdat bij uitzetten de motor bruusk afslaat.

Mvg Jeremy
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door idh »

Check je gloeibougies/ Relais en de timing.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Olaf »

Zekering controleren van de gloeibougie's. Zit tegen het linker binnen scherm (bestuurderskant) onder de motorkap in klein zwart kastje.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Pascal-141 »

JeremyP schreef: 02 aug 2019, 10:06
Heb ik de hendel te ver getrokken en de motor overspoeld met diesel? (verzopen zoals ze in België zeggen)
Compressie heeft het blok genoeg denk ik omdat bij uitzetten de motor bruusk afslaat.

Mvg Jeremy
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Hendel kun je niet te ver trekken , die heeft maar 2 posities : ingeduwd of uitgetrokken . Uittrekken betekend dat je het inspuitmoment lichtjes wijzigd waardoor hij beter aanslaat bij koude motor.

Bruusk afslaan van de motor heeft niks met de compressie te maken . Daar zal wat meer aan de hand zijn.

Begin eerst maar eens met 2 zaken :
-gloeibougies vervangen
-timing controleren (laat dit doen door iemand die verstand heeft van de 5 cilinder motor van VW met de 2 riemen , want er zijn er veel die dat gewoon niet kunnen )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Multivan Generation »

Als dit gedrag alleen voorkomt bij de koude start,
dan zou ik een scheurtje in het tankelement verwachten, waardoor overnacht de diesel terugloopt in de tank.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Op 21-12-2011 is de kop gereviseerd geweest en daarbij zijn ook de gloeibougies vervangen geweest en brandstofpomp lekvrij gemaakt in een Bosch center.
Distributie en brandstofpompriem en waterpomp is vervangen, pomp op tijd gezet op 12 sep 2018
recent lekte de waterpomp terug en is vervangen met een nieuwe distibutieriem op 25 juni 2019

Heb daarstraks de zekering nagekeken (losgemaakt en contactpunten opgeschuurd) niets verdachts gezien en start niet.

Had deze morgen wel even het gaspedaal ingedrukt omdat hij niet aansloeg....geen invloed?

Nog niet nagekeken relais (waar zit deze?) en tankelement (bedoel je dan tank zelf of een terugslagklep?)


Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Pascal-141 »

gloeibougies controleren ! (of eventueel ook gloeirelais)
Als die al 8 jaar oud zijn , hebben ze al goed gewerkt (zeker voor een 2.4IDI motor)

Veel rook bij het starten wil zeggen dat de motor zeker voldoende brandstof krijgt , dus daar moet je het niet gaan zoeken .
Niet voorgloeien = niet starten .
Timing niet correct = moeilijk starten met mogelijks veel rook .

Je vermeld dat de timing werd gecontroleerd . Wat was de uitslag /instelling op de meetklok in de pomp ? Dit moet 1mm zijn +/-0,02mm . Ik zou aanbevelen om het op 1,10mm te zetten , dit zal dan de rek in de riem opvangen.
Velen zetten het op bvb 0,9 , en ja , dan loopt hij niet zoals het hoort .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Waar zit de gloeirelais ergens? en heeft u soms het nummertype gloeibougies?
Ik ben nog opzoek naar een goed werkplaatshandboek kan ik deze nog ergens verkrijgen?

de motor draaide stationair goed hoor, alleen een beetje rook bij koude motor.
Hella had er onlangs nog naar midden Frankrijk gereden zonder problemen behalve die waterpomp dan.

Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Van de pompafstelling heb ik geen gegevens alleen de factuur.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Multivan Generation »

JeremyP schreef: 02 aug 2019, 15:40 Waar zit de gloeirelais ergens? en heeft u soms het nummertype gloeibougies?

http://www.eldiape.com/downloadmap/zeke ... relais.pdf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Olaf »

Kijk eerst eens of er ook op die zekering spanning komt te staan. Zo niet dan steeds verder maar de zekeringkast/ relais zoeken.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Oké gevonden (relais toch) heb even de contactpuntjes proper gemaakt maar start nog altijd niet...
Dus ga ik een nieuwe relais en een set goeibougies bestellen.
Iemand tips waar te bestellen? dealer, autodoc of ergens een goed adres in België voor onderdelen?
en graag ook even typnr van de gloeibougies aub


Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door JeremyP »

Olaf schreef: 02 aug 2019, 16:25 Kijk eerst eens of er ook op die zekering spanning komt te staan. Zo niet dan steeds verder maar de zekeringkast/ relais zoeken.
Goeie tip! inderdaad geen spanning.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door Olaf »

Je kan het relais ook even door verbinden ,de twee dikke contacten, start hij dan wel heb je geen gloeibougie's nodig.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
jordydereus

Re: 2.4d niet aanslaan met koude motor.

Bericht door jordydereus »

Zeker wel.

Een commonrail diesel hoeft nu niet te gloeien.
Een youngtimer zeker wel!
Plaats reactie