Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

Bericht door VerbalKint »

Een of andere flapdrol was te lui of te gierig om de ruit fatsoenlijk te herstellen van de Carthago Malibu.
Afbeelding
Ik heb de halve wereld afgebeld, maar nog geen vervanging kunnen vinden.
Gelukkig wel via Pascal aan een origineel T4 raam kunnen komen, het klust altijd lekkerder als je een reserve plan hebt :lach
Afbeelding
Eerst het originele raam eruit gezaagd, en de metalen tochtstrip eraf gepeuterd. Zat niet gelijmd, kleine schroevendraaier in die ronde opening en wat peuteren, dan gaat hij los. Die gebruik ik zo weer.
Afbeelding
Het raammechanisme is ook over te zetten, als je goed kijkt, kan er niks af geschroefd worden, maar dit pinnetje kan eruit! Duurde ff voordat ik het uitgevogeld had, maar toen was hij los.
Afbeelding
De 2 schroefjes eruit en een nieuw plaatje perspex gehaald van 4mm 42cmx42cm. 4mm is te dun, het moet 5mm worden maar als het zo werkt, dan maak ik de uiteindelijke versie van polycarbonaat. de 4mm kun je erin zetten door hem wat warm te maken en te buigen, hoop dat dit met 5mm ook nog lukt. Als je het originele raam als mal gebruikt kun je de 2 gaten van 10mm voor het mechanisme gewoon overboren (liefst met gatenboor) en de randjes heb ik met de dremel afgerond. Ik zou eerst het raam erin zetten, en dan pas het mechanisme en de tochtstrip erop doen, dan blijft het geheel flexibel...
Afbeelding
En voila, het werkt dus :ikrij

Nog niet ideaal, maar gaat de goede kant op.
Dit kost € 10,- aan materiaal, polycarbonaat € 20,-.
Een nieuw raam rond de 300,- :bonk
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

Bericht door Snautzer »

Lekker bezig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

Bericht door Multivan Generation »

Ik vind het mooi wat je gedaan hebt.

Wel vind ik je negatief over vorige eigena(a)r(en)..
Misschien was er wel een reden voor, bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar ook geen reserveraam kon vinden.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

Bericht door VerbalKint »

Tja...
Je hebt een punt, ik zal erop letten.

Maar zelfs de meest onervaren klusser had effe de brokstukken van de gebroken ruit tussen de 2 raam lagen uit kunnen halen voordat hij het glasweefsel erop kwakte. Beetje aandacht was mooi geweest. Van de andere kant, zo heb ik meer plezier van de reparaties. Je punt is aangekomen (jij hebt deze bus toch niet gehad, wel?) :ie
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw raam Carthago, mechanisme overzetten.

Bericht door Multivan Generation »

VerbalKint schreef: 07 aug 2019, 22:56 Tja...
Jij hebt deze bus toch niet gehad, wel? :ie
:bifun Je kent mij blijkbaar nog niet.. :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie