Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint »

De dometic 12/220/gas koelkast van de Carthago was helaas kapot.
Duurde :muur 2 uur om dat oude kreng eruit te halen, maar nachtje op zijn kop hielp niet meer, geen enkel lampje brand, er zit geen enkel leven meer in. Natuurlijk kan ik hem laten repareren of een nieuwe voor rond de 750 euro kopen, maar ik wil het beter, goedkoper en simpeler.

En volgens mij is dat gelukt!
Op diverse sites staan tegenwoordig thermo elektrische koelkasten.
Dit klinkt ingewikkeld maar is extreem simpel.

Deze koelkast werkt op een Peltier element, en heeft geen bewegende delen, dus die werkt altijd, schuin, op zijn kop, achterstevoren, (onder water🙄), noem maar op! Het Peltier element wordt al eeuwen gebruikt in de betere (12v/220v) koelboxen en als je zoekt op minibar of thermo elektrische koelkast op google, dan vindt je ze onder de 300 euro in diverse maten. Ik heb de 42cm brede gekocht en die heeft 40l inhoud.
Via een omvormer van 12v naar 220v kan ik hem laten koelen tijdens het rijden, en op de camping staat hij gewoon aan de 220v. Koelt prima (20 graden onder buitentemperatuur).

Nadeel: Hij werkt niet op gas.
Voordelen: Nul Db geluid.
Geen bewegende delen, dus kan bijna niks kapot.
Laag stroom verbruik 80 Watt.
Veel meer inhoud van de koelkast in hetzelfde buiten formaat.
Eenderde van de kosten van een andere camping koelkast.

Misschien het overwegen waard.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door J vd Pal »

80 watt verbruik vind ik persoonlijk behoorlijk hoog, een goede compressor koelkast heeft genog aan minder dan de helft. Daarnaast is de koelcapaciteit inderdaad 20 graden onder de temperatuur waar de koelkast staat, in de camper in het zonnetje wordt het al snel 35-45 graden. De koelkast wordt dan dus niet kouder dan 15-20 graden!!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door RoelandZ »

Ik zou opzoek gaan naar een gebruikt exemplaar. Deze koelkasten worden ook vaak in caravans gebruikt.

Afgelopen jaar een verkocht voor 75 euro
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint »

80W is specificatie, zal binnenkort eens meten wat hij echt slurpt.
Maareh, een compressor koelkast kun je niet in een camper gebruiken. :groteogen

De 20 graden koeling die je aangeeft klopt in de praktijk echter niet, het is veel meer.
De koelkast kan zelfstandig 20 graden terug koelen. Dus als je hem aanzet en het is continu 35 graden, dan is 15 haalbaar.
Als het 's nachts gewoon 20 graden wordt voor 3 uurtjes, dan koelt hij naar 5 graden terug, en de isolatie houd het de hele dag onder de 10 graden. Ik zorg er expres voor dat hij redelijk vol ligt met blikjes etc, die werken dan als coldpack overdag.
Theoretisch heb je 100% gelijk, maar in de praktijk werkt dit prima.

Tweedehands is idd ook een optie.
Maar ik ben principieel tegen het (nacht) gebruik van gas in een ruimte waar m'n kinderen slapen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door J vd Pal »

De standaard koelkast die Westfalia in de California gebruikt is een compressor koelkast, geen idee waarom je denkt dat dat niet zou kunnen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint »

Ik dacht dat dat een adsorptie koelkast was. Maar ik ben geen koelkast expert, gewoon hobbyist :nuts
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Beckontheroad »

J vd Pal schreef: 07 aug 2019, 20:07 De standaard koelkast die Westfalia in de California gebruikt is een compressor koelkast, geen idee waarom je denkt dat dat niet zou kunnen.
Ja was ook al verbaasd
Had een absorptie in onze t4 reimo, niet koelen= verwarmen
Nu echt blij met een compressor koelkist in de t5
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat je iets met een Peltier hebt gemaakt.
Niet het meest effectieve, maar met een ventilator die er over heen blaast kun je het rendement nog wat opkrikken..

Overigens heb ik in een california coach nog nooit een koelkast gezien :knipoog





























Wel een koelbox :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint »

Ja, een ventilatortje heb ik al besteld.
Ik vroeg me alleen nog af of ik de isolatie van de bus zou verwijderen.
Nu “isoleer” ik de warmte achter mijn koelkast? Das raar eigenlijk.

En over die compressorkoelkast, werkt die ook op gas dan?
Ik dacht dat ze juist de “oudere” adsorptie techniek gebruikten om OOK op gas te kunnen koelen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Lutra »

VerbalKint schreef: 07 aug 2019, 20:53 En over die compressorkoelkast, werkt die ook op gas dan?
Ik dacht dat ze juist de “oudere” adsorptie techniek gebruikten om OOK op gas te kunnen koelen.
Nee, in een California werkt de koeling alleen op stroom.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Punker73
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 apr 2018, 15:24

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Punker73 »

VerbalKint schreef: 03 aug 2019, 09:56 Ik heb de 42cm brede gekocht en die heeft 40l inhoud.
Kun je eens de link sturen naar die wat jij gekocht hebt?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Egbert&Manon »

Speciaal voor voer-/vaartuigen heeft bijvoorbeeld Danfoss een 12/24v compressor ontwikkeld.
http://files.danfoss.com/technicalinfo/ ... 00b510.pdf

Hiermee heb je de energiezuinigste vorm van koelen.
In de toekomst zal een zuiniger warmtepomp apparaat wellicht minstens 50% zuiniger zijn.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door VerbalKint »

Zoals ik al zei, ik ben geen specialist.

Als ik op de site kijk zijn:
Compressor koelkasten energieklasse A+
Thermo Elektrische energieklasse A
Absorptie koelkasten energieklasse D

In dit geval 3 koelkasten van 40L.
Compressor en Thermo zijn energie zuiniger dan Absorptie?

Maar voor mij nog belangrijker: Peltier (Thermo elektrisch) is echt 100% geluidsvrij, dat is een compressor nooit, die is wel stil maar nooit geluidsvrij. En van orgine mag je een compressor koelkast niet meteen na het "verplaatsen" in gebruik nemen, de vloeistof moet eerst een paar uur naar beneden zakken. Ik neem onmiddellijk aan dat een compressorkoelkast voor in de camper hier geen last van heeft, maar toch houd ik het idee dat ik dan iets koop waar het eigenlijk niet voor bedoeld is.

(p.s. de mijne is 60W, niet 80W zoals ik eerder aangaf)
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Egbert&Manon »

Compressorkoelkasten functioneren zelfs prima op een schommelend schip, waarbij 45 graden helling geen probleem is.
Zeer efficient qua energieverbruik (De R12 koelingen <94 zelfs nog beter)

Absorptiekoeling hebben een verwarming nodig om de circulatie van ammoniak op gang te krijgen.
Hiervoor is veel energie nodig.
Verwarming kan zowel met een gasvlam, als met een verwarmingselement op 12V of 230V.

Peltier systeem kan hooguit 15 graden verlaging geven.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VW T4 Koelkast vervangen Budget idee.

Bericht door Mickel Moen »

Ik wil het enthousiasme toch even temperen.

Peltier is zoals je zelf al aangeeft alleen geschikt voor gebruik op de dynamo of op 230V.

Zeer zeker niet geschikt voor gebruik op de accu voor langere tijd.

Absorptie wordt in de grotere campers het meest gebruikt, simpel omdat deze ook op gas werken. Onder het rijden dus op de dynamo en bij stilstand op gas. 230V is ook mogelijk.

Compressor koelen wordt veel gebruikt in de compactere campers zoals de California. Kan alleen op 230V of dynamo/accu. Voordeel geen roosters in de wand. Constante temperatuur. Compressorkoelboxen kunnen zelfs tot -18C vriezen.

En dan nu het grote verschil. Absorptie en Peltier hebben een te hoog verbruik op een accu.

Voorbeeld jouw peltier, met zoals je aangeeft een verbruik van 60Watt. Dat is continu.
60Watt:12V= 5A per uur = 120Ah in 24 uur. Je hebt dus minimaal een accu van 240Ah nodig om 1 dag vrij te kunnen staan. Bij een 120Ah hh-accu is het na een halve dag dus al bekeken. Voor een dag een stad te bezoeken is het verbruik veel te hoog en doet een onevenredige aanslag op de accucappaciteit. Bij langdurig parkeren kun je hem dus beter uitzetten.

Nu de Compressor. Stel het is een koelbox van 45Watt :12V =3,75A. Nu draait die compressor niet continu. Dit is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Gemiddeld kun je uitgaan van een omlooptijd van 20%.
Dit geeft een dagverbruik van (3,75x24):5= 18Ah in 24 uur. Bij een 120Ah hh-accu kun je wat het koelen betreft dus 3 dagen vrij staan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie