Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slijtage aan de distributieriem controleren

vragen over de T4
Plaats reactie
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Slijtage aan de distributieriem controleren

Bericht door wilko »

Wie weet hoe je zonder al te veel gesleutel kunt zien hoe het met de slijtage van de distributie is gesteld? Ik wil deze namelijk graag zelf visueel controleren aangezien ik niet exact weet wanneer deze is vervangen. (':bonk') Er staat met viltstift 80.000 km en datum vermeld onder de motorkap maar dit is natuurlijk geen garantie dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
Is de leeftijd van de riem ook van belang? Ik lees hierover verschillende meningen. De een zegt dat deze na 6 jaar vervangen dient te worden, een ander weer na 3 jaar. Is dit ongeacht het aantal kilometers?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Als je het niet zeker weet?Vervangen die hap!!
Neem hier geen risico mee,en visuele controle is volgens mij geen garantie!
P.S.de mijne klapte na 97.000km!
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Johan191 »

Ik zou er ook niet op gokken. Ik heb vorige week de hele hap laten vervangen. Ik heb alle vervangen onderdelen meegekregen.
Bus had 105.000 gelopen op de riem. Visueel zie ik geen slijtageverschijnselen aan de riem. Ook niet wanneer ik de riem de andere kant op buig. Volgens mij kun je in gespannen stand dus gemonteerd niet eens zien of de riem aan vervanging toe is. Ik denk dat je het pas kun zien wanneer je de riem in de handen en hebt en omgekeerd buigt. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je dan aan het rubber kleine barstjes kunt zien. Ook de dikke bout. . . . je ziet er niks aan maar wel preventief vervangen. Tsja waterpomp ligt hier nu ook. niet kapot maar ook vervangen. Spanrol hetzelfde, niks is stuk maar vervangen voor het kapot gaat. Is eigenlijk iets nederlands denk ik. "het gevoel om iets pas te vervangen wanneer het kapot is"
Ik dacht altijd dat de riem dikker en stugger zou zijn. Eigenlijk is het maar een iel ding met grote consequenties wanneer hij knapt.
Oh ja, nog een tip. Ga je de boel vervangen, shop dan eerst even in het rond voor een prijsopgave. Het lijkt wel een gouden koehandel wanneer je de verschillen in prjs hoort.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik kan alleen maar met de anderen meegaan...

Als je aan de riem kunt ZIEN dat ie slecht is ......ben je al aan het gokken.... dan is ie eigenlijk al te slecht om mee door te rijden.

Wat je kunt zien is dat bij de aanzet van de tandjes scheurvorming ontstaat, dit is in gemonteerde toestand vrijwel niet te zien.

Als de riem vervangen wordt is het verstandig om meteen waterpomp, span/geleiderollen mee te vervangen. Ook moet je de krukaspoeliebout en de diamantschijf die achter deze bout zit gelijk vernieuwen (altijd als je de krukasbout losmaakt) Allemaal preventief, als ze nadien kapotlopen heb je nogmaals de zelfde kosten aan arbeidsloon voor je kiezen EN het risico dat kapotlopen je distributieriem molt met grote motorschade tot gevolg.

Noormaalgesproken worden beide riemen (2,5 TDI, weet niet of andere motoren van de T4 dit ook hebben)gelijk vervangen. De inspuitpomp wordt vanaf de nokkenas aangedreven met een aparte riem, de andere riem zit tussen krukas en nokkenas. Deze laatste geeft schade als ie knapt, de popmriem zet je wel aan de kan, maar veroorzaakt daarmee geen motorschade.

Vervangingstermijnen van distributieriemen worden meestal aangegeven in een aantal kilometers (merk en type afhankelijk tussen pakweg 80.000 en 120.000 km) of een aantal jaren (soms vanaf 3 meestal tussen 6 en 8, afhankelijk van merk en type motor) Daarbij geldt hetgene het eerst bereikt wordt.... (Dus bijvoorbeeld bij10.000 km en 8 jaar toch op de 8 jaar de riem vernieuwen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie