Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

naaldbewegingsvoeler

vragen over de T4
Plaats reactie
Ljipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:35

naaldbewegingsvoeler

Bericht door Ljipke »

hallo

ik ben nieuw op dit forum.

ik heb al gezocht op dit onderwerp en niks gevonden.

ik rij nu al enkele jaren met tevredenheid in een t4, maar de foutcode 44F5 en 44F6 die al die tijd al af en toe op speelden komen nu toch echt wat te vaak.
de motor springt dan kort in de noodloop en daarna weer normaal . En nu ook al een paar keer valt de motor uit. opnieuw starten tijdens het rijden is dan voldoende om door te kunnen rijden.

44F5 zegt massasluiting naaldbewegingsvoeler

44F6 zegt signaal niet logisch naaldbewegingsvoeler


het kan een beschadiging in de bedrading zijn of de voeler is kapot. deze zit in de middelste verstuiver.

Mijn vraag is heeft iemand anders dit probleem al eens gehad? en kan mij raad geven?

ik hoef niet zo nodig een naaldbewegingsvoeler in mijn leven, is er een mogelijkheid om de computer softwarematig te veranderen zodat hij deze voeler permanent als ok ziet?

bij voorbaat dank, Ljipke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt een 88 pk TDI?

Zo ja, dan is het verstuiver vervangen en opgelost.
Die sensor heeft de motorcomputer nodig ter controle van inspuiting.
Ook hoort die NIET op de middelste verstuiverplek te zitten, maar op plek 4 of 5. Dat is afhankelijk of het een 88 pk of 102 pk is.
Je kunt de weerstand van die sensor doormeten.
Weerstand moet tussen 95 en 115 Ohm bedragen voor een 88 pk.
Is de weerstand te hoog, dan verstuiver vervangen..

Sterkte.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ljipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:35

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Ljipke »

dankjewel Peter

het is een inderdaad 88 pk 2,5 tdi. en de sensor zit op de 4e , volgens mij zit de stekker onder voor op het blok verstopt achter het onderste schutbord.

binnenkort eens meten.


groet ljipke
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Bikeman »

Heb het zelfde probleem gehad en wel in Oostenrijk, gloeilampje knipperen en in Noodloop gaan!
Daar bij VW dealer uitgelezen en ook de naaldsensor buiten bereik.
Het gebruiken van de naaldsensor is idd NIET uit te schakelen.
Nieuwe verstuiver is de enige optie, gebruikt niet te krijgen, revisie nergens mogelijk.
Zitten nu in (99% zeker)
Stanadyne verstuivers
1X 074130203NX (met sensor)
4X 074130201LX

Je kunt ze vervangen door verstuivers van een 102 PK maar dan moet er wel iets worden aangepast aan de software
Het juiste type van een 102 PK weet ik zo niet.

Sterkte ..... :huilen

Ab
Ljipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:35

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Ljipke »

dankjewel voor je reactie,

ik ben een stukje verder, de weerstand gemeten, diverse malen , ook met schudden en trekken aan de draad. blijft keurig binnen de waarden.
120 ohm.
Ik kan ook honderden kilometers zonder problemen rijden. Het probleem is ooit begonnen toen ik de motor met een agressief middel schoon spoot. (bij een garage die daar voor was uitgerust, voor de milieu liefhebbers) toen was het schoonmaken van een paar stekkers de oplossing om het probleem te verminderen.

Ik heb nu de stekker schoongemaakt en omgedraaid gemonteerd zodat er geen vloeistoffen of troep in de stekker kan vallen. het deel wat aan de verstuiver zit lijkt volkomen intact, het deel wat aan de kabelboom zit , staat een beetje open.

hopelijk verminderd het probleem nu tot af en toe een happering, daar kan ik wel mee leven.
Ljipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:35

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Ljipke »

ik lees de berichten nog eens door, de waarde is dus toch te hoog , dus toch de verstuiver vervangen?
voor 5 ohm te veel?
ik kijk het nog even aan
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Erdem50 »

Aankijken? Ding is toch stuk of niet dus gewoon vervangen dan ben je van het probleem af.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door pwhooftman »

Of een weerstandje van ongeveer 2000 ohm parallel er op zetten om de weerstand naar ongeveer 115 ohm te trekken en zo het motormanagement voor de gek te houden....
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Bikeman »

Op zich een leuke nood oplossing, vaak is een afwijking in de weerstand iets wat steeds verder gaat.
Hoe snel het gaat is de vraag, mss het proberen waard.
pwhooftman schreef: 10 aug 2019, 12:06 Of een weerstandje van ongeveer 2000 ohm parallel er op zetten om de weerstand naar ongeveer 115 ohm te trekken en zo het motormanagement voor de gek te houden....
Ljipke
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 15:35

Re: naaldbewegingsvoeler

Bericht door Ljipke »

ik rij nu al een maand rond met een 10 k potmeter parallel aan de bewegingsvoeler. Ik heb wat verschillende afstellingen geprobeerd en bij 1000 ohm heb ik zelden een noodloopstoring. dus het lijkt erop dat het voorlopig even voldoende is. op korte ritjes onder de honderd kilometer geetf het eigenlijk nooit problemen . bedankt voor de reacties
En ja, ik weet echt wel dat ik om het goed op te lossen een andere verstuiver nodig heb.
Plaats reactie