Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Dames/heren,
Mag ik me even voorstellen, Oscar is de naam.
Ik ging altijd met de motor op vakantie, tentje achterop en we zien wel waar we uitkomen (meestal Alpen, Pyreneeën of Dolomieten). Echter naarmate je ouder wordt wil je toch wat meer luxe (of ligt dat alleen aan mij ) en dus de motor, 2 jaar geleden, de deur uit gedaan.
Nu kan ik een bedrijfswagen overnemen T5 / L2H1 uit 2012 met dubbele cabine en deze wil ik dan laten ombouwen. Het betreft een wat luxere uitvoering, special edition, omdat de transporter toen 65 jaar bestond; lederen stoelen en achterbank, airco tot in het laadruim, etc.
Nu zit ik al een tijdje diverse forums te lezen en ben daardoor eigenlijk het spoor een beetje bijster voor wat betreft de volgorde voor het ombouwen van grijs naar (particulier) geel kenteken "kwarttarief".
Zo meen ik ergens gelezen te hebben dat het verstandig is om eerst de driezitsbank eruit te halen en dan de bus, i.v.m. het gewicht, opnieuw te laten keuren. Dus nog voordat je met de daadwerkelijke ombouw begint.
De vraag is dus eigenlijk hoe zou mijn stappenplan eruit moeten zien?
1. Driezitsbank met tussenschot eruit > RDW laten keuren
2. Ombouwen tot camper
3. Opnieuw bij RDW laten keuren en overzetten op geel kenteken
4. Kwarttarief belasting aanvragen.
(5. Ergens in dit lijstje krijg ik denk ik ook nog met BPM te maken) ??
Gevoelsmatig lijkt stap 1 mij een beetje onzinnig.
Ik hoor het graag.
gr. Oscar
Mag ik me even voorstellen, Oscar is de naam.
Ik ging altijd met de motor op vakantie, tentje achterop en we zien wel waar we uitkomen (meestal Alpen, Pyreneeën of Dolomieten). Echter naarmate je ouder wordt wil je toch wat meer luxe (of ligt dat alleen aan mij ) en dus de motor, 2 jaar geleden, de deur uit gedaan.
Nu kan ik een bedrijfswagen overnemen T5 / L2H1 uit 2012 met dubbele cabine en deze wil ik dan laten ombouwen. Het betreft een wat luxere uitvoering, special edition, omdat de transporter toen 65 jaar bestond; lederen stoelen en achterbank, airco tot in het laadruim, etc.
Nu zit ik al een tijdje diverse forums te lezen en ben daardoor eigenlijk het spoor een beetje bijster voor wat betreft de volgorde voor het ombouwen van grijs naar (particulier) geel kenteken "kwarttarief".
Zo meen ik ergens gelezen te hebben dat het verstandig is om eerst de driezitsbank eruit te halen en dan de bus, i.v.m. het gewicht, opnieuw te laten keuren. Dus nog voordat je met de daadwerkelijke ombouw begint.
De vraag is dus eigenlijk hoe zou mijn stappenplan eruit moeten zien?
1. Driezitsbank met tussenschot eruit > RDW laten keuren
2. Ombouwen tot camper
3. Opnieuw bij RDW laten keuren en overzetten op geel kenteken
4. Kwarttarief belasting aanvragen.
(5. Ergens in dit lijstje krijg ik denk ik ook nog met BPM te maken) ??
Gevoelsmatig lijkt stap 1 mij een beetje onzinnig.
Ik hoor het graag.
gr. Oscar
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Hoi en welkom,
Als je het laat ombouwen en niet direct nodig hebt kan je het laten schorsen tot de ombouw gereed is en dan naar de rdw gaan voor de keuring naar kamper. Bedenk wel dat als de tussen wand er uit gaat die zitplaatsen ook van het kenteken verdwijnen. Je houdt dan effectief een bus met max 3 zitplaatsen over, als je een 2 zits bank op de passagiers kant zet. Eventueel meer zitplaatsen later erbij is best lastig. Niet onmogelijk maar lastig.
Als de rdw zijn ding gedaan heeft doe je je bpm aanvraag voor de belasting. Er zijn op internet sites te vinden die de berekening prima voor je kunnen doen, kost 25 eur gemiddeld. Nadat de rest bpm is voldaan krijg je een nieuw kenteken toegestuurd. Daarna kan je de aanvraag voor het kwart tarief doen tevens bij de belasting dienst. Als aan alle voorwaarden is voldaan krijg je de beschikking toegestuurd.
lees dit door voor de eisen: viewtopic.php?f=24&t=53388
aanvraag kwart tarief: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
Als je het laat ombouwen en niet direct nodig hebt kan je het laten schorsen tot de ombouw gereed is en dan naar de rdw gaan voor de keuring naar kamper. Bedenk wel dat als de tussen wand er uit gaat die zitplaatsen ook van het kenteken verdwijnen. Je houdt dan effectief een bus met max 3 zitplaatsen over, als je een 2 zits bank op de passagiers kant zet. Eventueel meer zitplaatsen later erbij is best lastig. Niet onmogelijk maar lastig.
Als de rdw zijn ding gedaan heeft doe je je bpm aanvraag voor de belasting. Er zijn op internet sites te vinden die de berekening prima voor je kunnen doen, kost 25 eur gemiddeld. Nadat de rest bpm is voldaan krijg je een nieuw kenteken toegestuurd. Daarna kan je de aanvraag voor het kwart tarief doen tevens bij de belasting dienst. Als aan alle voorwaarden is voldaan krijg je de beschikking toegestuurd.
lees dit door voor de eisen: viewtopic.php?f=24&t=53388
aanvraag kwart tarief: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Vraag stellen en nooit meer terugkomen
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
OK, bedankt voor de reacties.
Als ik het goed begrijp is het dus slimmer om het tussenschot met bank er pas bij de ombouw uit te halen.
Dan heb ik hier toch nog een vervolg vraag op.
Met de wetenschap dat je toch altijd maar met 2 personen reist, wat zouden jullie dan doen? Ombouwen naar 2 persoons of naar 3 a 4 persoons? Qua belasting zul je iets meer kwijt zijn, maar ik bedoel meer de praktisch kant.
gr. Oscar
PS: Sorry als ik laat reageer, maar heb de pc niet veel aan staan.
Als ik het goed begrijp is het dus slimmer om het tussenschot met bank er pas bij de ombouw uit te halen.
Dan heb ik hier toch nog een vervolg vraag op.
Met de wetenschap dat je toch altijd maar met 2 personen reist, wat zouden jullie dan doen? Ombouwen naar 2 persoons of naar 3 a 4 persoons? Qua belasting zul je iets meer kwijt zijn, maar ik bedoel meer de praktisch kant.
gr. Oscar
PS: Sorry als ik laat reageer, maar heb de pc niet veel aan staan.
-
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Als je deze bus prive rijd, dus gewoon de volle mep wegen belasting betaald.
Kan je het schort er gewoon tussen uit halen hoor.
Kan je het schort er gewoon tussen uit halen hoor.
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Een dubbelcabine heeft ook nog iets financieel voordeel op grijskenteken voor particulieren.
Dus zomaar het schot er uithalen zou ik toch voorzichtig mee zijn.
Dus zomaar het schot er uithalen zou ik toch voorzichtig mee zijn.
-
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Ik heb hetzelfde gedaan,
En voor ik dat deed heb ik de belastinsdienst gebeld,
En die dame aan de lijn. Zei dat het prima kon.
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen
Je kan hier makelijk het verschil berekenen tussen een personen auto of een bedrijfswagen particulier. Wel de zelfde gewichts klasse invullen uiteraard.
Op een bus van 2150 kilo is verschil tussen personenauto of bedrijfswagenparticulier meer dan 100 euro.
Je kan hier makelijk het verschil berekenen tussen een personen auto of een bedrijfswagen particulier. Wel de zelfde gewichts klasse invullen uiteraard.
Op een bus van 2150 kilo is verschil tussen personenauto of bedrijfswagenparticulier meer dan 100 euro.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Is niet erg handig toch, als je wilt passen en meten in je toekomstige camper, als er dan een dubbele cabine in de weg zit?
Dus naar enkele cabine om laten schrijven om gedurende de ombouwperiode legaaal rond te kunnen rijden.
Dus naar enkele cabine om laten schrijven om gedurende de ombouwperiode legaaal rond te kunnen rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Dank voor de reacties.
Even voor de duidelijkheid; De bus staat nu op grijskenteken. De dubbele cabine gaat eruit en dan laat ik hem ombouwen tot camper.
Vraag is alleen even of dat een 2, 3 of 4 -persoons camper moet worden (nogmaals, in de wetenschap dat je er altijd maar met z'n tweeën in reist.)
De camper ga ik niet gebruiken als dagelijkse auto.
Even voor de duidelijkheid; De bus staat nu op grijskenteken. De dubbele cabine gaat eruit en dan laat ik hem ombouwen tot camper.
Vraag is alleen even of dat een 2, 3 of 4 -persoons camper moet worden (nogmaals, in de wetenschap dat je er altijd maar met z'n tweeën in reist.)
De camper ga ik niet gebruiken als dagelijkse auto.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
- Locatie: West-friesland
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Meerpersoons verkoopt iets makkelijker, rest maakt niet uit lijkt mij
-
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Ik heb mijn dubbel cabine ook omgebouwd,jan2009 schreef: ↑17 aug 2019, 12:24 Blijft toch afhankelijk van je eigen behoefte die indeling.
Er zijn er die zo,n indeling zo ruimtelijk en luchtig mogelijk willen.
Die meerwaarde bij verkoop kan je zelf ook wel bedenken , maar zo,n busje bouw je toch voor jezelf lijkt mij.
En voor het 1/4 tarief , mocht je daar voor gaan.
Van de belastingdienst mogen de voorstoelen draaibaar zijn om aan de verplichte zetels in het camperdeel te voldoen.
Is het wel zaak dat de ombouwer zijn werk goed doet anders wordt het eerst afgekeurd door de RDW , die gaat over de construktieve veiligheid.
Zelf dak in gebouwd, zelf bankje + rails geplaatst en geen enkel probleem bij de omkeur ondervonden.
-
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Het is ook heel verschillend het lijkt wel of het een beetje (maar zien welke keurmeester het na kijkt) is..
Als ik dat soms lees hier.
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Bedankt voor de reacties.Angelo-anneveld schreef: ↑17 aug 2019, 17:16 ...
Ik heb mijn dubbel cabine ook omgebouwd,
Zelf dak in gebouwd, zelf bankje + rails geplaatst en geen enkel probleem bij de omkeur ondervonden.
Ik heb heel wat forum berichten gelezen en diep respect voor iedereen die het zelf ombouwt. Zelf ombouwen is voor mij geen optie (twee linkerhanden).
Alleen al het idee dat je een slijptol in je dak moet zetten om een hefdak te plaatsen.... Brrr slapeloze nachten
Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)
Bus bijna klaar
Vrijdag BPM betaald. Ik zit nu te wachten op nieuw kenteken zodat belasting en verzekering kan worden geregeld.
Wachten kan lang duren....
Vrijdag BPM betaald. Ik zit nu te wachten op nieuw kenteken zodat belasting en verzekering kan worden geregeld.
Wachten kan lang duren....