Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LED verlichting en kraan

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

LED verlichting en kraan

Bericht door Hanz »

Al weer een tijdje terug heb ik de lampen boven het keukenblok en rechts achterin mijn California omgebouwd naar LED verlichting, zie mijn topic viewtopic.php?f=23&t=54606&p=391594&hil ... ng#p391594
Bij deze ombouw had ik in de schakeling ook spanningsregelaars opgenomen om te zorgen dat de LED lampjes nooit meer spanning krijgen dan 12V. Een hogere spanning kan de levensduur verkorten.
Nu gebeurde het regelmatig dat bij het openen van de waterkraan een of beide LED lampen uitgingen. Enig zoekwerk leerde dat de lampen en de kraan alleen het massapunt gemeenschappelijk hebben. Dit massapunt nagekeken en schoongemaakt maar dat hielp niet. Blijkbaar zorgt de aanloopstroom bij het openen van de kraan ervoor dat ook de spanning bij de lampen iets te hoog wordt en dan grijpt de spanningsregelaar in en schakelt de LED-jes uit. Op zich precies wat hij moet doen maar wel uiterst irritant in de praktijk. Het is niet zo handig als je 's avonds bij het tanden poetsen opeens in een stikdonkere camper zit omdat je even de kraan gebruikt.
Een beetje contactspray op de kraanschakelaar hielp wel enige tijd maar het effect was na een poosje weer verdwenen.
Vandaag heb ik de spanningsregelaars uit de schakeling verwijderd en zie daar, het probleem is volledig verholpen. Wellicht dat de levensduur van de LED-jes nu wat korter is omdat ze af en toe wat teveel spanning krijgen te verwerken, maar dat zien we tegen die tijd wel weer. Een nieuw LED stripje is immers zo geplaatst.
Dus wie ook denkt aan ombouw naar LED, doe hier je voordeel mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: LED verlichting en kraan

Bericht door brugseb »

Bedankt voor het zoekwerk en het delen ervan.
Bij onze nieuwe bus idem dito: als er een kraan open gaat, dan gaat het LED stripje uit...
Bij thuiskomst even verder zoeken hoe het geschakeld is (bus geeft zijn verrassingen weer op onze eerste grote trip :knipoog )
groeten
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LED verlichting en kraan

Bericht door Hanz »

Ben benieuwd of bij jou ook een spanningsregelaar de boosdoener is. Laat te zijner tijd even weten wat de zoektocht opgeleverd heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: LED verlichting en kraan

Bericht door J vd Pal »

Bij een lege watertank geen problemen met de leds, reageren niet en blijven stabiel branden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: LED verlichting en kraan

Bericht door Hanz »

@Jasper: Jouw California is van 2002 en heeft dus het nieuwe type kraan. Misschien treedt het probleem alleen op bij het oude type kraan. Met wat contactspray op de schakelaar was bij mij het probleem ook minder. Het lijkt er dus op dat de schakelaar in het oude type kraan een hoge aanloopspanning veroorzaakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: LED verlichting en kraan

Bericht door J vd Pal »

@Hanz, zou inderdaad kunnen. Ik heb afgelopen zaterdag de kraan vervangen dus de schakelaar is nieuw zonder weerstand.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie