Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zwart hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

zwart hefdak

Bericht door ruud vd meulen »

is er iemand die ervaring heeft met een zwart hefdak op een lwb.

Wij hebben een dak besteld, maar deze zou in het zwart problemen geven met het strak krijgen van de tent.
Op de swb zou het wel lukken, maar op de lwb niet
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zwart hefdak

Bericht door Hanz »

Wat heeft de kleur van het dak te maken met het strak staan van het tentdoek? Of gaat het om zwart tentdoek en is dat anders dan ander tentdoek?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: zwart hefdak

Bericht door ruud vd meulen »

Hanz schreef: 15 aug 2019, 22:26 Wat heeft de kleur van het dak te maken met het strak staan van het tentdoek? Of gaat het om zwart tentdoek en is dat anders dan ander tentdoek?
hmm, nu begin ik ineens te twijfelen, ik had begrepen dat het dak uit vorm zou kunnen raken als het heet is, het gaat idd om zwart tentdoek, zal hij dat dan bedoelt hebben en heb ik het verkeerd begrepen.
Morgen maar eens bellen dan. :bonk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: zwart hefdak

Bericht door Mickel Moen »

Dit is voor het eerst dat ik hier van hoor. Lijkt mij ook klinklare nonzens.

O ja mijn hefdak is zwart maar ......... op een kwb. :ie

Als een hefdak omdat deze zwart is zo gaat vervormen, dat de tent niet strak komt, is er meer aan de hand. Dan is het gewoon een baggerdak van een baggerleverancier.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: zwart hefdak

Bericht door ruud vd meulen »

Mickel Moen schreef: 15 aug 2019, 22:38 Dan is het gewoon een baggerdak van een baggerleverancier.
Hmm, besteld bij termeer campers, en betreft een Engels dak, het dak is geen goedkopertje, wat natuurlijk geen garantie is. Na gebeld te hebben gaat het toch om het polyester dak en de leverancier raadde zwart af
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zwart hefdak

Bericht door Hanz »

Ik blijf het een merkwaardig verhaal vinden. Een hefdak op een LWB is ongeveer 3,5 meter lang. Het dak zal zeer waarschijnlijk gemaakt zijn van glasvezel versterkt polyester. Dat materiaal zet ongeveer 0,01 mm/meter uit per graad Celsius. Een dak van 3,5 meter zet bij 100 graden temperatuurverschil dus ongeveer 3,5 mm uit. Zo'n klein verschil zal je echt niet merken in het strak staan van het tentdoek.
En als het dak om welke reden dan ook toch meer vervormt bij grote temperatuurverschillen dan krijg je ook problemen met de passing en de sluiting van het dak, en dat is vervelender dan een minder strak tentdoek.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: zwart hefdak

Bericht door Beckontheroad »

ruud vd meulen schreef: 16 aug 2019, 12:20
Mickel Moen schreef: 15 aug 2019, 22:38 Dan is het gewoon een baggerdak van een baggerleverancier.
Hmm, besteld bij termeer campers, en betreft een Engels dak, het dak is geen goedkopertje, wat natuurlijk geen garantie is. Na gebeld te hebben gaat het toch om het polyester dak en de leverancier raadde zwart af
Andere leveranciers gevraagd? Komt mij ook vreemd over.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: zwart hefdak

Bericht door ruud vd meulen »

zal komende week is horen hier en daar
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: zwart hefdak

Bericht door ktmkrik »

Wat ik zelf in de praktijk heb ervaren is dat onder de zonnepanelen in geventileerde uitvoering bij een buitentemperatuur van 25Gr+ de lucht 80-90 graden word, misschien dat een dak zich dan iets meer gaat vervormen bij deze temperatuur?
Gebruikersavatar
bjoosten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2009, 14:07

Re: zwart hefdak

Bericht door bjoosten »

Ik heb een T5 LWB met zwart hefdak en grijs anraciet doek.
Ik ga nu voor het derde jaar naar Spanje op vakantie en bij mij is van voornoemde problemen nog geen sprake!
De daken van dure leveranciers zijn vaak zo strak van pasvorm dat het idd wel eens tot problemen zou kunnen leiden.
Mijn dak is van FSL uit Lith en heeft rondom enkel wat meer speling zodat er wat meer toleranties ontstaan.
Ik zet mijn bus altijd zo neer dat de zon er goed op schijnt omdat ik er ook een zonnepaneel op heb gelijmd.
Hopelijk kun je hier iets mee .
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: zwart hefdak

Bericht door ruud vd meulen »

Bedankt voor de reakties, Het dak kan ik eerdaags ophalen :gekte , en zal het juiste nog eens horen. Nog niet bij machte geweest om eens elders tehoren van hoe of wat. We gaan het beleven :groteogen . Misschien is wrappen een optie, word natuurlijk ook warm, maar mochten er echt problemen ontstaan is dat makkelijker te verwijderen dan verf
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: zwart hefdak

Bericht door Langbeest »

Ik heb een zwart origineel hefdak.
Geen enkel probleem met het doek en/of krimpen uitzetten, en ben vaak in Spanje met hoge temperaturen
Ik vind het zelfs verassend koel binnen, maar heeft meer te maken met de ventilatie :-)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: zwart hefdak

Bericht door krekwakwol »

Ik heb sinds kort een zwarte T5 L2H1, ik wou eerst een zwarte hefslaapdak, maar laat toch een witte monteren en dan wil ik de randen zwart maken, zodat het wel een geheel wordt als het dak naar beneden is en toch de warmte boven een beetje tegenhoudt door de witte kleur van de bovenkant.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie