Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel of zoiets

vragen over de T5
Plaats reactie
sierensthomas
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2018, 18:23

standkachel of zoiets

Bericht door sierensthomas »

Beste,

Ik heb een transporter bus van bouwjaar 2003. Sedert vorig jaar merkte ik op de er een blazend lawaai vanonder de auto kwam als de auto stil stond.
Dit lawaai bleef soms uren duren. Dan maar eens onderzocht vanwaar dit lawaai kwam. Er zit dus blijkbaar iets onder de auto en het blaast lucht vanuit een buisje.

Heb dit dus een nagegaan en dit kan een standkachel zijn. Maar dit komt toch enkel voor bij campers? Ik heb geen bediening zitten in mijn hemelplafond, en ook nergens anders. Zou dit nog iets anders kunnen zijn dan? Heb ook al iets gelezen dat dit iets met koelvloeistof zou kunnen te maken hebben.

Probleem is echter dat als ik langer dan 2 dagen niet met de auto rij, dat mijn batterij plat valt. Ik heb sedert vorig week de zekering in het onderste kastje (zekering 29/25A zekering) uitgetrokken. Het "kacheltje" werkt nu dus ook niet meer. Maar ik heb een beetje schrik dat dit iets is dat ik misschien niet mag uittrekken...

Kan er mij iemand meer info of raad hieromtrent geven.

Alvast vriendelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel of zoiets

Bericht door Multivan Generation »

Dat is een zuheizer die je blok helpt met het sneller op arbeidstemperatuur te komen.
Die zou trouwens pas vanaf lager als een graad of 6 bij moeten springen.
Als hij nu al wel bijspringt lijkt het mij dat er een probleem met een temperatuursensor is, getuige de huidige buitentemperaturen.

Groet Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sierensthomas
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2018, 18:23

Re: standkachel of zoiets

Bericht door sierensthomas »

Dag Peter,

Bedankt alvast voor de info. Weet je toevallig waar die temperatuur sensor zich zou moeten bevinden. En indien dit kwaad zou kunnen moest ik blijven rondrijden zonder de zekering.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel of zoiets

Bericht door Multivan Generation »

Achter de voorbumper..

Die sensor wordt ook door de motorcomputer gebruikt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Van der meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 nov 2019, 20:50

Re: standkachel of zoiets

Bericht door Van der meer »

Heb je dit probleem nog kunnen oplossen? Ik heb nu eenzelfde probleem waar de garage ook niet uitkomt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 131PK 4Motion '09
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: standkachel of zoiets

Bericht door Hanz »

Zoek eens op deze site naar Zuheizer, daar kan je veel informatie vinden, ook over het zoeken van fouten (Fehlersuche).
https://www.t4-wiki.de/wiki/Hauptseite
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Van der meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 nov 2019, 20:50

Re: standkachel of zoiets

Bericht door Van der meer »

Dank je. Ik deze site een goed doorspitten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 131PK 4Motion '09
Plaats reactie