Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toch nog nieuwe relais moeten steken ivm startprobleem.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Toch nog nieuwe relais moeten steken ivm startprobleem.

Bericht door JeremyP »

Heb vandaag toch een nieuwe gloeirelais gestoken omdat niet altijd wilde starten (bosch 0281 003 099)
Lijkt nu opgelost.... moet ik de volle 12v naar de gloeiers krijgen? schommelend waarden rond de 8v gemeten aan de platte zekering en massa van batterij.

Mvg Jeremy
groenebus1
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2018, 15:26

Re: Toch nog nieuwe relais moeten steken ivm startprobleem.

Bericht door groenebus1 »

Hallo Jeremy, wat was t probleem eigenlijk? en is t opgelost? ik had eerder ook wat gedoe met voorgloeien: op een bepaald moment (de morgen na een dag rijden) gloeide hij ineens niet meer voor. Ik heb toen een ander relais gemonteerd en toen was t weer goed. Volgens mij kwam dit doordat de accu (10 jr oud) net te weinig spanning gaf zodat t relais precies niet schakelde. Heb (ook) een nieuwe accu gekocht en alles weer tip top.
Groet, Hans
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Toch nog nieuwe relais moeten steken ivm startprobleem.

Bericht door JeremyP »

Hey Hans,

Ik denk dat zo een voorgloeirelais toch wel wat te verduren krijgt door de jaren heen.
Ik had mijn oud relais getest met een multimeter en 9v batterij, met de test werkte hij correct.
Dan met een goede vriend eens laten naar kijken en hij zij vervang hem toch maar... en het start probleem was opgelost.

Dus als je nog met een origineel relais zit en de bus is 20 jaar en ouder gewoon het relais preventief vervangen of in de bus leggen.
Ik heb er een bosch ingezet: 0 281 003 099 ik vermoed dat ze in de tijd ook wel door bosch gemaakt zullen geweest zijn.

Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: Toch nog nieuwe relais moeten steken ivm startprobleem.

Bericht door JeremyP »

Ps: de smeltzekering aan de wielkast motorruimte vervang je ook best preventief. soms zijn ze gebarsten zonder dat je het ziet.
Plaats reactie