Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Chalet »

Klein bericht van een projectje dat niet doorging....

Heb vorige maand na 3 T4’s een youngtimer T5 gekocht en die (zat garantie op) na precies 7 dagen met enig verlies weer terugverkocht aan de verkoper. Had mijn 2002 T4 nog staan, dus daarmee op vakantie gegaan (Athene heen en terug zonder problemen)

De T5 was een keurige bus, van binnen als nieuw. 5 cilinders, 2004, nog geen 3 ton gelopen.

Maar startte bijna alle ochtenden slecht. Liet me een keer zelfs helemaal staan. De pijlstok rook naar diesel en het oliepijl was na een week zelfs gestegen. De overeengekomen reparatie zonder extra kosten (allicht nieuwe kop) kon mij niet meer overtuigen. Vertrouwen is weg, vooral omdat onbekend is hoe lang de motorolie met diesel verdund heeft gelopen. Lijkt me desastreus voor de lagers en cilinderwanden.

Een T5 rijdt veel meer als een personenauto dan de T4. Maar vind de koppeling erg hoog, de tandwieltrein maakt lawaai wat ik niet mooi kan vinden, miste het looiige sturen van de T4, de deuren sluiten met een blikkerig geluid en er is veel gefluit van rijwind bij de portieren.

De zit is wel veel beter, stoel en stuur instelbaar, 6 versnellingen is fijn, rijdt makkelijker harder. Dus uiteindelijk zal er wel een T5 komen, maar dan met vol onderhoudsboekje, altijd de juiste olie, geen automaat. Voelt nu al als een teruggang in duurzaamheid met de onverwoestbare betrouwbaarheid van de T4 (ACV).

Misschien eerst maar een setje T5 comfortstoelen in de T4 plaatsen....
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door henkru »

Chalet schreef: 14 aug 2019, 14:59 Klein bericht van een projectje dat niet doorging....

Heb vorige maand na 3 T4’s een youngtimer T5 gekocht en die (zat garantie op) na precies 7 dagen met enig verlies weer terugverkocht aan de verkoper. Had mijn 2002 T4 nog staan, dus daarmee op vakantie gegaan (Athene heen en terug zonder problemen)

De T5 was een keurige bus, van binnen als nieuw. 5 cilinders, 2004, nog geen 3 ton gelopen.

Maar startte bijna alle ochtenden slecht. Liet me een keer zelfs helemaal staan. De pijlstok rook naar diesel en het oliepijl was na een week zelfs gestegen. De overeengekomen reparatie zonder extra kosten (allicht nieuwe kop) kon mij niet meer overtuigen. Vertrouwen is weg, vooral omdat onbekend is hoe lang de motorolie met diesel verdund heeft gelopen. Lijkt me desastreus voor de lagers en cilinderwanden.

Een T5 rijdt veel meer als een personenauto dan de T4. Maar vind de koppeling erg hoog, de tandwieltrein maakt lawaai wat ik niet mooi kan vinden, miste het looiige sturen van de T4, de deuren sluiten met een blikkerig geluid en er is veel gefluit van rijwind bij de portieren.

De zit is wel veel beter, stoel en stuur instelbaar, 6 versnellingen is fijn, rijdt makkelijker harder. Dus uiteindelijk zal er wel een T5 komen, maar dan met vol onderhoudsboekje, altijd de juiste olie, geen automaat. Voelt nu al als een teruggang in duurzaamheid met de onverwoestbare betrouwbaarheid van de T4 (ACV).

Misschien eerst maar een setje T5 comfortstoelen in de T4 plaatsen....
viewtopic.php?f=2&t=58759
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Pascal-141 »

Die T5 had het bekende verstuiver probleem dus ...
Goed dat je het op tijd door had .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Golf XXL
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 apr 2017, 16:24

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Golf XXL »

Zonde van je verlies , maar dat had dus nog hoger kunnen zijn.
Ik heb het idee dat de nieuwere motoren al zo geconstrueerd zijn dat het meteen een dure reparatie wordt ivm met “ expirimenten “ met gecoate cilinders en lichtere materialen en zulk soort fratsen.
Het robuuste is er wat vanaf.
Zelf maken , ja natuurlijk!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Pascal-141 »

Golf XXL schreef: 14 aug 2019, 18:55 Zonde van je verlies , maar dat had dus nog hoger kunnen zijn.
Ik heb het idee dat de nieuwere motoren al zo geconstrueerd zijn dat het meteen een dure reparatie wordt ivm met “ expirimenten “ met gecoate cilinders en lichtere materialen en zulk soort fratsen.
Het robuuste is er wat vanaf.
Dat was bij de alu onderblok van de 2.5tdi T5 zo , de nieuwere 2.0tdi is terug een gietijzer onderblok
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Sjoerds »

Vervelend dat het zo gelopen is. Ik lees tussen de regels door wel 'garantie" en 'met enig verlies terugverkocht.' Als hij een slecht product heeft verkocht dan moet hij hem toch gewoon terugnemen? Lijkt me niet dat het jou dan geld moet kosten.
Maar al met al fijn dat je in ieder geval toch (probleemloos) met je oude T4 op vakantie kon.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Hanz »

Tussen de regels door staat ook: De overeengekomen reparatie zonder extra kosten (allicht nieuwe kop) kon mij niet meer overtuigen. Vertrouwen is weg, . . .
Garantie betekent dat gebreken hersteld worden en dat is ook aangeboden. Garantie betekent niet dat het product zonder meer terug genomen moet worden. Je kan de handelaar niet verwijten dat bij jou het vertrouwen weg is als je hem niet de kans geeft om het gebrek te herstellen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Snautzer »

:dat kan dus wel. Co sumenten recht is heel sterk. Ook al bied verkoper reparatie aan, sterker hoeft niet eens wat te mankeren en je hebt recht op restitutie. Anders is het als je bij een particulier iets koopt. Die handelaar staat niet in zijn re t als hij kosten i rekening brengt.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door RoelandZ »

Snautzer schreef: 22 aug 2019, 12:41 :dat kan dus wel. Co sumenten recht is heel sterk. Ook al bied verkoper reparatie aan, sterker hoeft niet eens wat te mankeren en je hebt recht op restitutie. Anders is het als je bij een particulier iets koopt. Die handelaar staat niet in zijn re t als hij kosten i rekening brengt.
Hoe kom je daar nou bij? Het is geen koop op afstand.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Hanz »

Van de site van Consuwijzer:

Wanneer kan ik de koopovereenkomst ontbinden?
U kunt een koopovereenkomst alleen ontbinden als er sprake is van een ondeugdelijk product en:
- als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost.
- als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
- als de verkoper u vraagt om bij te betalen voor een reparatie of een nieuw product. En als u dat niet wilt.
- als u het product een paar keer hebt laten repareren en het werkt nog steeds niet goed.
- als het product een grote fout heeft en de verkoper het probleem niet oplost.


Dus kan je een auto niet zomaar teruggeven en je geld terugvragen als de verkoper niet de kans heeft gehad om de fout te herstellen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Sjoerds »

Juridisch zal het allemaal best kloppen.
Maar feitelijk verkoopt hij gewoon een ondeugdelijk product waarbij nooit meer vast te stellen is of er geen blijvende schade is ontstaan door het mankement. Repareren betekent dus niet altijd dat de auto weer in perfecte staat is. Ik zou er persoonlijke ook héél chagrijnig van worden en die bus niet meer hoeven. Een beetje fatsoenlijke handelaar neemt hem gewoon terug en zeikt niet over geld...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Multivan Generation »

En onder de streep, heb je positieve ervaringen en negatieve technische ervaringen verzameld.
Je weet nu hoe het voelt qua rijden.
Wel heb je de slechtste bouwjaren een kans gegeven.
Dat is heel fideel van je..

Dat heb ik persoonlijk niet gedaan, heb meteen de pompverstuiver motoren geskipped en ben meteen voor commonrail gegaan.
Uiteindelijk vind ik dat een beter product als mijn zwaar gemodificeerde T4 die helemaal aangepast was naar mijn eisen,
en die was van 2003. Soms denk ik wel eens dat ik eerder die stap had moeten nemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door VerbalKint »

Dat is wel heel kort door de bocht. (Sjoerds)
(Kan met een T4 gelukkig) :bifun

We hebben het hier niet over een stel schoenen van de Zalando.
De handelaar heeft er tijd, advies en handelingen inzitten voordat hij iets verkoopt. Wanneer je als koper alleen de absolute bodemprijs wilt betalen, dan snap ik best dat een handelaar ook bodemservice geeft. In theorie is dit tot aan de drempel. (afhankelijk van je koopcontract).

Er komen pas problemen wanneer één partij of beide partijen voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Handelaar die maximale marge wil halen en heimelijk doet voorkomen alsof er garantie op zit, of een koper die het laatste duppie eraf moet schrapen en dan volledige garantie claimt bij een probleem.

Als je geen concrete garanties hebt gevraagd is gratis repareren al heel netjes.
Los daarvan, zou ik die bus ook niet meer vertrouwen...
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door jos_br »

Multivan Generation schreef: 22 aug 2019, 18:02 En onder de streep, heb je positieve ervaringen en negatieve technische ervaringen verzameld.
Je weet nu hoe het voelt qua rijden.
Wel heb je de slechtste bouwjaren een kans gegeven.
Dat is heel fideel van je..

Dat heb ik persoonlijk niet gedaan, heb meteen de pompverstuiver motoren geskipped en ben meteen voor commonrail gegaan.
Uiteindelijk vind ik dat een beter product als mijn zwaar gemodificeerde T4 die helemaal aangepast was naar mijn eisen,
en die was van 2003. Soms denk ik wel eens dat ik eerder die stap had moeten nemen.
+1! Ik was ook best gehecht geraakt aan onze T4. Nu rijdt nog vaak genoeg in de T4 om wel degelijk een goed verschil in deze en de T5 met Cr motor. Al blijft de T4 wel erg goed rijden voor een auto van die leeftijd.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Van T4 naar T5 naar toch weer T4 in 1 week

Bericht door Chalet »

Heb de T5 zakelijk gekocht, dus consumentenrecht is niet van toepassing. Wel 3 maanden garantie bijgekocht als verzekering op verrassingen (ik ken de T5 verhalen van deze site)

De verkoper heeft recht om een reparatie uit te voeren en is niet verplicht om de koop zonder kosten ongedaan te maken. Omdat vertrouwen weg was in de bus, met verlies weer terugverkocht. Is een BTW auto gebleven, dat beperkte de schade enigszins.

Een CR zou ik graag rijden, maar wil ook de bijtelling over de nieuwwaarde vermijden, vandaar youngtimer van 15 jaar of ouder en die hebben geen CR. Nog een paar jaar wachten...
Plaats reactie