Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik ben nieuw hier......

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Ik ben nieuw hier......

Bericht door MGA1600 »

Ik heb hier een paar dagen stiekem meegekeken en me zojuist op dit forum ingeschreven. Ik zal uitleggen waarom....

Eigenlijk wilde ik mijn hele leven al een campertje, maar hoewel ik inmiddels 70 ben is dat er door uiteenlopende redenen nooit van gekomen (wel een caravan).
Recent hebben we ons serieus voorgenomen om er voor te gaan......alleen moet ‘het ding’ niet te groot of te lomp zijn en er ook appetijtelijk uitzien ....en dan kom je al gauw uit bij de VW-Bus. Deze appelleert wat mij betreft het meest aan het ultieme gevoel van vrijheid, je wordt er blij van als je er naar kijkt....!

Hoe we ons voornemen uiteindelijk precies gaan realiseren is nog ‘een dingetje’: ofwel een gebruikte California zeg van 2014 of zoiets kopen (beetje smal bedje en nogal prijzig), of een Transporter naar eigen wensen ombouwen (deels laten doen, deels zelf doen. Helemaal zelf doen zou ik op zich wel aandurven maar het moet geen al te langdurig project worden om er (in het licht van de leeftijd) nog wat jaren plezier van te kunnen hebben). Ik heb toevallig wel een mooie bus gezien die aan mijn wensen zou kunnen voldoen (2015, automaat, camera, navigatie, niet al te hoge km-stand etc.) maar we zijn nog teveel in de oriëntatie fase om tie te gaan happen.

En heel eerlijk gezegd weet ik niet zo heel veel van de VW, ik rij al heel lang Volvo (ben aan mijn 11e bezig) en daarom is dit forum als bron van kennis en ervaring voor mij onontbeerlijk! Ik ga dus ‘alles’ absorberen.....

Tot slot: mijn forumnaam komt van een hobby die ik vroeger veelvuldig bedreef: het importeren en vervolgens restaureren van oude Engelse sportwagens. De MGA had bij mij een speciaal plekje, vandaar!

Dank voor uw aandacht!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door Snautzer »

Hoi en welkom hier. Me dunkt dat als je niet vreest voor een Engels sport autootje dat het niet in je mogelijkheden en technische vaardigheden ligt om zelf wat te maken. Staan hier talloze voorbeelden, van primitief tot echte kunstwerken. Leeftijd van de bouwer voor het ombouwen zou ik niet zo meetellen in de som. Hangt een beetje af van wat je uiteindelijke doel is. Lees vooral dan de project gedeelten van dit forum. In ieder geval is het heel leuk om zelf te bouwen en te ondehouden daar wasr je kennis en mogelijkheden zijn. Veel plezier en succes.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door RoelandZ »

Hoi MGA,

Als ik je verhaal zo lees zou ik voor een Multivan gaan en daar een hefdak in (laten) zetten en een minimalistische keuken plaatsen.

Lekker breed bed en iets goedkoper dan een California.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door MGA1600 »

RoelandZ schreef: 21 aug 2019, 21:22 Hoi MGA,

Als ik je verhaal zo lees zou ik voor een Multivan gaan en daar een hefdak in (laten) zetten en een minimalistische keuken plaatsen.

Lekker breed bed en iets goedkoper dan een California.
Dank voor de reacties.....
Inderdaad, zo’n Multivan kijk ik òòk naar. Sterker nog....vandaag heb ik (gewapend met een rolmaat) een California, eeb kale bus en een Multivan vergeleken. Een California is veel “echter” maar qua bed is een Multivan heel erg veel aantrekkelijker en zoals mijn vrouw zegt ‘ik ben veel gezelliger als ik goed geslapen heb’.

Dus ik neig nu inderdaad naar een Multivan als uitgangspunt, maar zit nog wel met een paar praktische vragen:
- moet een Multivan nog geïsoleerd worden voor gebruik in voorjaar /zomer /najaar? (Zal ‘m ‘s winters toch niet gebruiken om te slapen).
- En ook mis je de verduistering gordijnen (er zitten alleen wat transparante zonneschermpjes) . Is daar wat anders voor in de handel of moet je zelf wat maken?

Voor de rest is het een hele en complete mooie bus met weinig km's (minder dan 40k) en visueel in perfecte staat en inderdaad iets betaalbaarder.

- Er zit een ‘ Composition Media Discover Media PQ VWN Infotainment’ systeem in (zag ik op het instructieboekje): kan daar evt. ook een camera op aangesloten worden? Er zitten nu voor en achter sensoren op, maar ben eigenlijk wel verslaafd aan de camera van mijn Volvo)

Suggesties...? Graag! Dank jullie wel.
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door marianne2014 »

Hoi. We hebben een multivan met een hefdak gekocht, inderdaad lekker breed bed! En we hebben een achteruitrijcamera in laten zetten, een afneembare trekhaak voor de fietsen, een draaikonsole voor de bijrijdersstoel en een 2e accu voor de koelbox. Ook voor ons was het een hele zoektocht, maar uiteindelijk won het de multivan vanwege de makkelijk verplaatsbare achterbank. Wij wilden ook per se geen kasten (zoals in de california), omdat we die te klein en onhandig vinden. Met het verhoogde bed hebben we nu een zee aan bagageruimte. Wij hebben tot nu toe altijd gecampeerd en leven en koken buiten, de bus is er alleen om in te slapen en te schuilen bij regen. En te rijden uiteraard. Het hangt er van af wat je ermee wilt doen. Success!
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door moosev »

Welkom. Ben zelf ook van de Volvo naar VW gegaan. Breed bed was voor ons de reden om zelf te bouwen. Succes.
Gr rene
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door Pascal-141 »

Een Multivan is leuk vanwege het bredere "bed" dan dat van een California , maar , het bed blijft een omgebouwde achterbank . Het is dus niet volledig vlak en velen zoeken dan heil in een extra oplegmatras om het slaapcomfort toch een beetje beter te krijgen.
Een Multivan is een hele leuke auto , maar ook stukken duurder dan een Transporter .

Voordeel van een Transporter is dat je met een lager budget een mooie camper kan verwezenlijken naar jouw eigen wensen en behoeften .
Als je dan ook nog eens een Lange wielbasis transporter neemt , heb je aan extra ruimte ook geen nood . Dan kun je achteraan een bed van bvb 140x200cm gebruiken (een goeie matras van thuis erop , en slapen als een koning) , en heb je tussen het bed en de voorste stoelen nog ruimte over . Dan heb je bij een korte versie niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door marianne2014 »

Je hebt gelijk dat het slapen op de achterbank geen pretje is. Daar zijn andere oplossingen voor. Het voordeel van een MV is dat je hem ook eens als gewone auto kunt gebruiken en passagiers kunt meenemen. Kan een overweging zijn.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door MGA1600 »

marianne2014 schreef: 23 aug 2019, 09:06 Met het verhoogde bed hebben we nu een zee aan bagageruimte. Wij hebben tot nu toe altijd gecampeerd en leven en koken buiten, de bus is er alleen om in te slapen en te schuilen bij regen. En te rijden uiteraard. Het hangt er van af wat je ermee wilt doen. Success!
Dat het primair een vervoermiddel/schuilplaats is, is ook wel ons idee.
Kun je vertellen hoe dat bed verhoogd is? Kan ik daar iets over vinden?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door Hanz »

marianne2014 schreef: 23 aug 2019, 09:06 . . . Wij wilden ook per se geen kasten (zoals in de california), omdat we die te klein en onhandig vinden. Met het verhoogde bed hebben we nu een zee aan bagageruimte.
Maar dan voldoet je Multivan waarschijnlijk niet aan de inrichtingseisen voor het campertarief voor de wegenbelasting. Misschien wel even een aandachtspuntje voor MGA1600.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door marianne2014 »

Over het verhoogde bed zie een bijdrage van mij
viewtopic.php?f=25&t=61936

En ja, hij voldoet aan alle eisen, met keukenblok en hefdak.
viewtopic.php?f=25&t=62009
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door Hanz »

marianne2014 schreef: 23 aug 2019, 16:18 En ja, hij voldoet aan alle eisen, met keukenblok en hefdak.
viewtopic.php?f=25&t=62009
Het ging mij niet om het keukenblok en hefdak maar om de eis dat er afsluitbare opbergfaciliteiten moeten zijn die van binnenuit bereikbaar moeten zijn. De bagageruimte achterin onder het bed is geen afgesloten ruimte en naar mijn idee alleen buitenom bereikbaar, vandaar mijn twijfel. Heb je al een beschikking van de Belasting voor het kwarttarief?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door marianne2014 »

Jazeker. De opbergvakken onder de bank en de laadjes van de keukenkast zijn voldoende.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door Multivan Generation »

MGA1600 schreef: 23 aug 2019, 12:11 Dat het primair een vervoermiddel/schuilplaats is, is ook wel ons idee.
Kun je vertellen hoe dat bed verhoogd is? Kan ik daar iets over vinden?
Binnenkort is het weer caravan salon in Düsseldorf 31-8 tot 08-09
Ik zou je aanraden om daar eens een kijkje te nemen in de hallen: 12 - 15

Verder kun je kaarten met een gereduceerd tarief hier kopen:
https://www.caravan-salon.com/nl/Home/I ... fIQAvD_BwE

Je kunt veel inspiratie op doen en alle serieuze aanbieders zijn aanwezig.

Groetjes Peter
PS ons project: linkje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Ik ben nieuw hier......

Bericht door MGA1600 »

Da’s een hele goede tip, dank je wel!
Plaats reactie