Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

vragen over de T6
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

Pascal-141 schreef: 09 jun 2019, 08:25
Woodworks schreef: 08 jun 2019, 16:21
Erdem50 schreef: 28 mei 2019, 19:28

Ik kan uit alles wat je geschreven hebt niet opmaken wat je nou hebt moeten bijvullen. Vorig jaar zeg me ook niks. Kmstand wil ik weten en hoeveel liter je bijgevuld hebt.

‘Zat dus geen druppel meer in’ zou betekenen dat er 7.4liter olie verbruikt is en jou motor dus zonder olie gewoon gedraaid heeft. Zou geweldig zijn als die motor ooit gemaakt zou worden :nuts

Sorry dat ik het zeg maar halve info en maar klagen lijkt het motto tegenwoordig.

Als je ergens op wilt reageren moet je er wel verstand van hebben!

Als je een nieuwe bus koopt moet je je olie en filters verversen op 30k km. Waarschijnlijk heb jij nog nooit een nieuw voertuig gekocht anders wist je dat wel.

En km stand wil je weten? Lees eens goed! Staat toch 43000 km??
En met zo'n commentaar verwacht je hier nog geholpen te worden ?

Wel , laat ik je gewoon dit zeggen : Erdem werkt al jaren bij een VW dealer , dus ja , hij HEEFT ER VERSTAND VAN ! ...
En wat jij denkt te weten , dat de olie en filters dient vervangen te worden op 30d km klopt niet. Het is 40d km , of minder , naargelang je rijstijl of het gebruik . Veel korte ritjes zal bvb maken dat je bij veel minder dan 40.000km al een service melding zal krijgen... (soms is dat zelfs al bij dik 20.000km )

Mijn gemiddelde rit bedraagt 50km. Meer kan ik er helaas niet van maken dan nutteloos rond te rijden. De olie en oliefilter werden vervangen door dat de dealer het aangaf. Heron Amsterdam wel te verstaan. Het enige wat ik aangeef is dat de info die hij wilde weten er al stond. Ik ben timmerman en geen automonteur! Ik heb er de balle verstand niet van maar ga wel gewoon zuinig met m’n spullen om. Dus niet oordelen over rijstijl terwijl je me niet kent. ;)
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Erdem50 »

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad......

Na hoeveel km moest je olie bijvullen?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

Erdem50 schreef: 16 jun 2019, 07:07 Nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad......

Na hoeveel km moest je olie bijvullen?
13000.
Bij 52k heeft de dealer nog een check gedaan waar het bleef. Konden niks vinden en hebben alles weer bijgevuld. Nu 7000 km verder is een kwart van de olie over.
Bus lekt geen olie en gooit het er ook niet via de uitlaat eruit.
Bij de 60k word alles weer ververst incl. dsg bak olie en dan willen ze hem sealen
Zoals ik al aangaf ik ben echt een leek wat dit betreft. Word alleen gek van het steeds naar de dealer toe moeten door problemen. Daar heb ik geen nieuwe bus voor gekocht.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
VossieT6
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2016, 18:27
Locatie: Hilversum

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door VossieT6 »

Sinds het vervangen van de EGR onder garantie niets dan ellende met de T6 Diesel.
In Mei hebben ze de EGR vervangen, daarna weer 2 gele lampjes op het dasboard..knipperende voorgloeilampje en de motorstoringslamp.
Auto gaat in noodloop, nu heeft de dealer 2x de elektrische waterpomp vervangen onder volledige garantie, alles doorgemeten, voeding, massa etc etc.
Ze zeggen de kop te hebben nagekeken, ondanks de motor stinkt naar oude koelvloeistof..
Vandaag WEER de waterpomp vervangen...na 15 km weer de voorgenoemde gele lampjes branden...
Nu 6x terug geweest naar de dealer...wordt er moedeloos van en overweeg echt de Transporter vaarwel te zeggen..
Wie heeft dit ook ervaren en weet meer?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Erdem50 »

Woodworks schreef: 16 jun 2019, 21:48
Erdem50 schreef: 16 jun 2019, 07:07 Nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad......

Na hoeveel km moest je olie bijvullen?
13000.
Bij 52k heeft de dealer nog een check gedaan waar het bleef. Konden niks vinden en hebben alles weer bijgevuld. Nu 7000 km verder is een kwart van de olie over.
Bus lekt geen olie en gooit het er ook niet via de uitlaat eruit.
Bij de 60k word alles weer ververst incl. dsg bak olie en dan willen ze hem sealen
Zoals ik al aangaf ik ben echt een leek wat dit betreft. Word alleen gek van het steeds naar de dealer toe moeten door problemen. Daar heb ik geen nieuwe bus voor gekocht.
Dan zou je even grof berekend 1liter op 10.000km verbruikt hebben. Dan is er niks aan de hand, dat doen zoveel auto’s zowel benzine als diesel.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Multivan Generation »

VossieT6 schreef: 09 jul 2019, 21:50 Sinds het vervangen van de EGR onder garantie niets dan ellende met de T6 Diesel.
In Mei hebben ze de EGR vervangen, daarna weer 2 gele lampjes op het dasboard..knipperende voorgloeilampje en de motorstoringslamp.
Auto gaat in noodloop, nu heeft de dealer 2x de elektrische waterpomp vervangen onder volledige garantie, alles doorgemeten, voeding, massa etc etc.
Ze zeggen de kop te hebben nagekeken, ondanks de motor stinkt naar oude koelvloeistof..
Vandaag WEER de waterpomp vervangen...na 15 km weer de voorgenoemde gele lampjes branden...
Nu 6x terug geweest naar de dealer...wordt er moedeloos van en overweeg echt de Transporter vaarwel te zeggen..
Wie heeft dit ook ervaren en weet meer?
Ach, hij ging toch al weg he.. getuige dit berichtje van je...
viewtopic.php?f=15&t=61633&p=444666#p444666
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

Erdem50 schreef: 09 jul 2019, 22:50
Woodworks schreef: 16 jun 2019, 21:48
Erdem50 schreef: 16 jun 2019, 07:07 Nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad......

Na hoeveel km moest je olie bijvullen?
13000.
Bij 52k heeft de dealer nog een check gedaan waar het bleef. Konden niks vinden en hebben alles weer bijgevuld. Nu 7000 km verder is een kwart van de olie over.
Bus lekt geen olie en gooit het er ook niet via de uitlaat eruit.
Bij de 60k word alles weer ververst incl. dsg bak olie en dan willen ze hem sealen
Zoals ik al aangaf ik ben echt een leek wat dit betreft. Word alleen gek van het steeds naar de dealer toe moeten door problemen. Daar heb ik geen nieuwe bus voor gekocht.
Dan zou je even grof berekend 1liter op 10.000km verbruikt hebben. Dan is er niks aan de hand, dat doen zoveel auto’s zowel benzine als diesel.
Het verbruik op dit moment is 8000km op een volle tank olie.
Is dat normaal??
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Matthijs hoek
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 mar 2010, 17:47
Locatie: Utrecht

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Matthijs hoek »

Bij mij staat er nu 46xxx op de teller, bij 8500km gechipt van 84 naar circa 175 pk en nog nul problemen tot op heden. Rijd steeds lekkerder eigenlijk. Olie vervang ik om de 15duizend km ongeveer ivm chippen. Genieten :ikrij

Is het misschien een idee om de egr preventief te reinigen en die buis? Zo ja nog tips daarvoor? Hoe wat of waar?
VW Transporter T6 2.0 TDI 84 PK --> 175 PK. Van Hoek Schilderwerken: voor al uw Lak en Latex spuitwerk. Niks is te gek. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

Geluk was hier van zeer korte duur.

In april EGR vervangen.....op 106000km en groot onderhoud
op 111500km... lampje olie aan.tot voor mijn vakantie 1,5l bijgevuld.
Zat vol toen ik vertrok, nu na 1480km... lampje olie aan....
recht naar dealer als ik terugkom.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Henk250 »

Afgelopen week olie laten verversen na diverse meldingen in de display.
Klopt dus wat Erdem,Pascal enz schrijven ( twijfelde er al niet aan ).
:toppie
Door veel stadsverkeer,het stop-start systeem enz vervuilt de olie eerder en is
de regeneratie vaker actief.
Olie en filters verwisseld voor de eerste keer bij MAN,kosten nog niet bekend.
:lach
Ik verwacht weer een jaar te kunnen rijden zonder meldingen.

:yes
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-08-24 om 13.42.52.jpg
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

Henk250 schreef: 24 aug 2019, 13:49 Afgelopen week olie laten verversen na diverse meldingen in de display.
Klopt dus wat Erdem,Pascal enz schrijven ( twijfelde er al niet aan ).
:toppie
Door veel stadsverkeer,het stop-start systeem enz vervuilt de olie eerder en is
de regeneratie vaker actief.
Olie en filters verwisseld voor de eerste keer bij MAN,kosten nog niet bekend.
:lach
Ik verwacht weer een jaar te kunnen rijden zonder meldingen.

:yes

Laat dan ook meteen die start stop uitzetten door ze.
Ook beter voor de motor.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Erdem50 »

De officiële VW servicepunten kunnen je start-stop niet uitschakelen. Simpel gezegd is dit een mileuding waarmee de auto op de markt is gekomen en een typegoedkeuring gekregen heeft.

Kan je wel een tip geven: als je graag van je start-stop af wilt moet je op de pluspool het 2polige stekkertje loshalen. Kost niks 😉
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door mettesboy »

mettesboy schreef: 18 jul 2019, 08:47 Geluk was hier van zeer korte duur.

In april EGR vervangen.....op 106000km en groot onderhoud
op 111500km... lampje olie aan.tot voor mijn vakantie 1,5l bijgevuld.
Zat vol toen ik vertrok, nu na 1480km... lampje olie aan....
recht naar dealer als ik terugkom.
Na enkele bergritten op vakantie waar het olieverbruik naar 1l op 500km !!!! steeg..... direct naar dealer gegaan en een oliemeting laten starten.
resultaat: na 1350km lampje olie aan (en dit was in optimale omstandigheden... steeds vlakke wegen zonder file etc....)
Kreeg gisteren telefoontje van garage dat wagen tegen eind september "minstens" een week binnen moet.
Ben benieuwd of dit allemaal garantie wordt of niet, heb bij aanschaf gekozen voor 3 jaar extra garantie, dus 5 jaar in totaal. Wagen is nu 3,5 jaar oud, klachten begonnen toen ie 3 jaar oud was.
Heb geen zin om er zelf voor op te draaien. klinkt me teveel als het bitd verhaal van de T5gp. dat was toen zelfs met stukken die volledig door vw werden betaald, nog steeds een dure grap (ca 2500€ aan uren, filters en vloeistoffen etc....)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Woodworks »

mettesboy schreef: 29 aug 2019, 14:34
mettesboy schreef: 18 jul 2019, 08:47 Geluk was hier van zeer korte duur.

In april EGR vervangen.....op 106000km en groot onderhoud
op 111500km... lampje olie aan.tot voor mijn vakantie 1,5l bijgevuld.
Zat vol toen ik vertrok, nu na 1480km... lampje olie aan....
recht naar dealer als ik terugkom.
Na enkele bergritten op vakantie waar het olieverbruik naar 1l op 500km !!!! steeg..... direct naar dealer gegaan en een oliemeting laten starten.
resultaat: na 1350km lampje olie aan (en dit was in optimale omstandigheden... steeds vlakke wegen zonder file etc....)
Kreeg gisteren telefoontje van garage dat wagen tegen eind september "minstens" een week binnen moet.
Ben benieuwd of dit allemaal garantie wordt of niet, heb bij aanschaf gekozen voor 3 jaar extra garantie, dus 5 jaar in totaal. Wagen is nu 3,5 jaar oud, klachten begonnen toen ie 3 jaar oud was.
Heb geen zin om er zelf voor op te draaien. klinkt me teveel als het bitd verhaal van de T5gp. dat was toen zelfs met stukken die volledig door vw werden betaald, nog steeds een dure grap (ca 2500€ aan uren, filters en vloeistoffen etc....)

Mijn dealer gaf aan dat als het lampje gaat branden dat ie dan maar een liter heeft verbruikt. Bij mij deed ie dat na 700km al en dat was normaal volgens de dealer.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VERVUILDE EGR KLEP EN KAPOTTE INTERCOOLER

Bericht door Erdem50 »

Woodworks schreef: 26 sep 2019, 21:51
mettesboy schreef: 29 aug 2019, 14:34
mettesboy schreef: 18 jul 2019, 08:47 Geluk was hier van zeer korte duur.

In april EGR vervangen.....op 106000km en groot onderhoud
op 111500km... lampje olie aan.tot voor mijn vakantie 1,5l bijgevuld.
Zat vol toen ik vertrok, nu na 1480km... lampje olie aan....
recht naar dealer als ik terugkom.
Na enkele bergritten op vakantie waar het olieverbruik naar 1l op 500km !!!! steeg..... direct naar dealer gegaan en een oliemeting laten starten.
resultaat: na 1350km lampje olie aan (en dit was in optimale omstandigheden... steeds vlakke wegen zonder file etc....)
Kreeg gisteren telefoontje van garage dat wagen tegen eind september "minstens" een week binnen moet.
Ben benieuwd of dit allemaal garantie wordt of niet, heb bij aanschaf gekozen voor 3 jaar extra garantie, dus 5 jaar in totaal. Wagen is nu 3,5 jaar oud, klachten begonnen toen ie 3 jaar oud was.
Heb geen zin om er zelf voor op te draaien. klinkt me teveel als het bitd verhaal van de T5gp. dat was toen zelfs met stukken die volledig door vw werden betaald, nog steeds een dure grap (ca 2500€ aan uren, filters en vloeistoffen etc....)

Mijn dealer gaf aan dat als het lampje gaat branden dat ie dan maar een liter heeft verbruikt. Bij mij deed ie dat na 700km al en dat was normaal volgens de dealer.
700km 1L olie verstoken is NIET normaal! Dat is ver boven de norm die VAG hanteert.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie