Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco relais nr 140

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

Goedendag, vraagje. Hoe en kan, ik de airco relais testen ? Of de schakelaar ? Het probleem is namelijk dat de airco soms wel en soms niet werkt. Als hij wel werkt is hij ook ijskoud. De pomp is net een jaar geleden vervangen. Soms doet hij het ook als de schakelaar uit is . ? Anders moet ik het relais of schakelaar aan gaan schaffen en dan zal je net zien dat het het andere is. Dus voordat ik onnodig geld " verspilt" zou ik willen proberen ze te testen op een een en andere manier . Wie heeft een tip ? Of weet een oplossing hiervoor. Mvgrt frans
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Airco relais nr 140

Bericht door René »

Relais ff openmaken en controleren op losse contacten cq haarscheurtjes.

René
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

Dank je .Ga ik doen. Dan kan ik die uitsluiten als dat er goed uitziet. :toppie grtz frans
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

Relais open gemaakt. Niets aan te zien. Heb hem erin gezet zonder kapje. Maar ook geen reactie als ik de schakelaar bedien. Zou het dan de schakelaar zijn ? Ik denk dat er niets anders op zit dan een andere bedienings paneel te proberen. Of de airco is lek dat hij niet vol genoeg is om aan te slaan ? Maar hij doet het wel en goed ook. Alleen niet als ik de schakelaar bedien. Er staat nog garantie op. Denk dat ik ook contact opneem met de aircomonteur. Wat een zoekplaatje pfffff
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

De schakelaar is een stripje koper wat rond draait en heeft meerdere punten waar hij contact maakt.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: Airco relais nr 140

Bericht door pixie »

ik heb ongeveer hetzelfde probleem: als ik de airco opzet klikt de relais wel, maar de pomp en de ventilator krijgen geen stroom.
relais ziet er goed uit en wanneer ik zelf 12v op de pomp en de ventilator zet werkt alles normaal, maar niet met de bediening op het dashboard.

mss tip: als je op YouTube zoekt kan je zien hoe je een relais kan testen met een 9v batterij, heb da ook hier ergens op het forum gevonden trouwens.

ma goed als ik het vind hou ik je zeker op de hoogte...
One life, live it !
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

Bedankt voor je reactie. Zal op you tube kijken. :toppie
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
karlheinz
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 mar 2019, 20:03
Locatie: rotterdam

Re: Airco relais nr 140

Bericht door karlheinz »

ik heb een t4 2.5 tdi van 2001 en die van mijn gaat niet meer uit ik heb de steker van de pomp gehaald en is uit volgen de week ga ik verder zoeken heb een andere schakelaar en ga ook nog een relais halen en dan eens zoeken waar het probleem is ik laat de uitslag nog even weten
Groet
Karl
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Airco relais nr 140

Bericht door René »

Ben zeer benieuwd.

René
anananan
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: Airco relais nr 140

Bericht door anananan »

Heb precies hetzelfde; paar maanden geleden nieuwe pomp en nu schakelt de airco niet meer goed uit. Dus ben ook benieuwd naar de uitslag!
Hebben jullie hierdoor ook accuproblemen?
Zo niet dan moet ik dat weer ergens anders zoeken.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Airco relais nr 140

Bericht door STEGMA »

Klimaanlage (fehlersuche)T4-wiki :google
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Franz »

anananan schreef: 10 sep 2020, 08:18 Heb precies hetzelfde; paar maanden geleden nieuwe pomp en nu schakelt de airco niet meer goed uit. Dus ben ook benieuwd naar de uitslag!
Hebben jullie hierdoor ook accuproblemen?
Zo niet dan moet ik dat weer ergens anders zoeken.
Nee geen accu problemen. De ene keer doet de airco en de andere x niet. Daarbij merkte ik laatst op dat de ventilator zomaar stopt met blazen en later weer aangaat. Komt ook vreemde geluiden onder dashboard kastje vandaan soms.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Airco relais nr 140

Bericht door RRider »

Heb me er een beetje in verdiept. Volgens T4 wiki (https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J32_(Klimaanlage)) stuurt het relais 3 functies aan:
-magneetkoppeling van airco
-relais van koelventilator
-kachelventilator

Het relais heeft 2 spoelen. Als je stroom op de ene zet, zou de kachelventilator aan moeten springen. Als je stroom op de andere zet, zouden de koelventilator en de magneetkoppeling aan moeten gaan. Zo ben je weer een stap verder.
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Freestyle »

karlheinz schreef: 07 sep 2020, 10:41 ik heb een t4 2.5 tdi van 2001 en die van mijn gaat niet meer uit ik heb de steker van de pomp gehaald en is uit volgen de week ga ik verder zoeken heb een andere schakelaar en ga ook nog een relais halen en dan eens zoeken waar het probleem is ik laat de uitslag nog even weten
Groet
Karl
Even een oud draadje naar boven halen. Ik heb sinds kort ook problemen met de aansturing van mijn airco. Hij staat dus continue aan (dwz hij lijkt pas echt aan te gaan als de motor op temperatuur is). Ik heb al heel veel onderzoek gedaan, relais 140 en 147 zijn het probleem niet en het signaal van het aircoknopje kan ik volgen tot aan de druksensor in het aircosysteem. Iemand anders toevallig ook al eens deze klachten gehad (Karlheinz) en ze weten op te lossen? Ik verdenk nu de temperatuursensor van het koelwater, dat is de laatste schakel voor de relais maar daar kan ik lastig bij zonder brug dus heb ik nog niet kunnen controleren.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Airco relais nr 140

Bericht door Multivan Generation »

Mijn eerste stap zou zijn, vragen wanneer er voor het laatst onderhoud is gepleegd?
Wanneer is het systeem voor het laatst gevacüumeerd, en gevuld.

Dat mis is bij bovenstaande reacties.
Er is veel focus op relais maar een aircosysteem kan zo 10% van haar inhoud per jaar verliezen.
Als 2de zou ik een magneet koppeling verdenken. Mocht dat het zijn, die kan vervangen worden onder de auto zonder de pomp te verwijderen (zelf gezien, stond er naast).

Bovenstaande zijn de nummer 1 en 2 qua oorzaken voor storingen aan airco systemen..

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 13 aug 2023, 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie