Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag uitvalbeveiliging hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

Dag!

Voor onze VW T4 (uit 2000) heb ik via Marktplaats een uitvalbeveiliging voor het hefdak gekocht zodat onze jongste daar kan gaan slapen. Het hefdak was daar al op voorbereid. Alleen nu zie ik dat de bevestigingspunten niet overeenkomen. Op dit forum vind ik niet de juiste oplossing. En ook op internet kan ik geen foto’s vinden van hoe deze bevestiging er wél uit zou moeten zien.

Op foto 1 zie je het merkje van het valnet.

Op foto 2 zie je een bevestigingspunt van de uitvalbeveiliging. Gek genoeg zijn dat er maar 4. (En ook 2 drukknopen)

Op foto 3 zie je een bevestigingspunt uit het hefdak. Er zitten er in totaal 5. (Plus 2 drukknopen op de bodem).

Heeft iemand een tip of advies? Is dit valnet voor nieuwere modellen T4 en/of T5? Mis ik een tussenstukje? Heeft iemand toevallig een foto van hoe dit er uit moet zien?

Dank en groeten!

Niek.
Bijlagen
Foto 1: merkje van het valnet
Foto 1: merkje van het valnet
Foto 2: bevestiging valnet
Foto 2: bevestiging valnet
Foto 3: bevestiging in hefdak
Foto 3: bevestiging in hefdak
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

Ik kreeg nog een ingeving en heb gezocht op het artikelnummer. (dat ik daar niet eerder opgekomen ben :bonk ). Dan vind ik dat het een valnet voor een T5 is. Dat maakt het duidelijk.

Maar dan nog... heeft iemand toevallig een foto van hoe de juiste bevestiging er uit zou moeten zien? Voor een T4.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4799
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Hanz »

De T4 California werd niet door Volkswagen zelf gebouwd, zoals de T5, maar door Westfalia. Misschien eens zoeken op Westfalia accessoires om een plaatje te vinden. Zal straks nog even in mijn bestanden kijken of ik iets heb.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

Dank Hanz!

Ik vond op dit forum toch nog een foto van hoe het er uit moet zien. Ik vrees dat ik gewoon op zoek moet naar een veiligheidsnet voor in een T4. Wat ik nu in huis heb zal gewoon niet bij elkaar horen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4799
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Hanz »

Ik vond deze site nog waar een foto op staat waar te zien is hoe het net bevestigd wordt. De eigenaar van de site heeft zelf overigens voor een andere oplossing gekozen.
http://www.knusineenvolkswagenbus.nl/20 ... /bovenbed/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door odorf »

En hier een linkje van een ander Westfalia-net

https://www.yumpu.com/fr/document/read/ ... -info-site

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Chris1974 »

Dit zijn de juiste bevestigings clips voor een T4. Ik heb dezelfde bevestigingspunten in het dak zitten als op foto 3.

Ik zou ze eventueel voor je kunnen 3D printen... Als de lussen tenminste op de juiste plek zitten t.o.v. de punten in het dak.
Bijlagen
IMG_20190828_153943.jpg
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

Aha!

3D printen? Ik ben niet zo handig. Dan scan je ze? Met (ongeveer) dezelfde belastbaarheid en sterkte? En wat kost dat?

De lussen, daar ga ik thuis eens goed naar kijken. Ze zullen misschien toch los moeten. Maar dat kan ik wel.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3220
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door J vd Pal »

Past het net wel qua breedte en hoogte?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

J vd Pal schreef: 29 aug 2019, 16:32 Past het net wel qua breedte en hoogte?
Nou nee, ik weet niet hoe ‘mooi’ en sluitend het zou moeten passen, maar ik denk dat er iets niet klopt. Het is wel een officieel valnet, zo lijkt het etiket, maar blijkbaar voor een ander type hefdak (VW AG, staat er op?). De breedte en lengte lijken te kloppen. Maar ik heb op mijn bedplank 3 drukknopen (links, midden, rechts), het valnet maar 2. Ik heb tegen het dak 5 ophangpunten, het valnet maar 4. En dan dus de verkeerde. En de 4 ‘touwen’ zijn ook langer (voor een hoger dak?). De vierkante uitsparing voor het ophangpunt van de bedplank (voor als je het bed naar boven klapt) is dan weer wel passend.

Ik had wat beter moeten opletten toen ik ‘m kocht via Marktplaats. Ik kwam ‘m toevallig tegen. 1 foto er bij. En ik dacht eigenlijk dat die valnetten gewoon universeel waren en wel in elk hefdak zouden passen. Helaas pindakaas.

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar iets anders. Misschien gewoon zo’n opvouwbaar uitvalhekje van Bol.com. Die je meestal op een gewoon bed gebruikt. Of zoiets. En dan dit valnet weer in de verkoop zet.

Dank allemaal voor het meekijken, jullie hulp en advies!!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Erdem50 »

Zo hoort het te zitten
Bijlagen
0123B4C9-AC42-48FA-ACFD-E728598E113B.jpeg
33E408C1-4895-4B2B-A12F-D9A2002EBBFE.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Chris1974 »

Ntr schreef: 29 aug 2019, 12:52 Aha!

3D printen? Ik ben niet zo handig. Dan scan je ze? Met (ongeveer) dezelfde belastbaarheid en sterkte? En wat kost dat?

De lussen, daar ga ik thuis eens goed naar kijken. Ze zullen misschien toch los moeten. Maar dat kan ik wel.
Als er niet evenveel lussen aan zitten dan gaat het niet passen helaas... Zul je toch een t4 net moeten zien te vinden
calibusje
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2014, 19:35

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door calibusje »

Hallo
Je hebt inderdaad het verkeerde net gekocht; kan gebeuren.
Wij kochten ons tweedehandse net enkele jaren terug bij poptop. Weet de prijs niet meer maar net was goedkoop... de bevestigingspunten daarentegen :ie

Jij hebt die bevestigingspunten al dus daar zit je goed.

Succes met het juiste net!

Groeten
Ntr
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2016, 16:57

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Ntr »

Op Marktplaats zijn inderdaad duur en zeldzaam, zo lijkt het. Ik kan eens kijken bij Poptop (woon daar niet ver vandaan) of anders een eenvoudig alternatief.

Iemand interesse in een valnet? :knipoog
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4799
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag uitvalbeveiliging hefdak

Bericht door Hanz »

Soms ook aangeboden op ebay-kleinanzeigen.de, maar ook daar behoorlijk aan de prijs. Deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-20234

Zoekterm die je kan gebruiken: Sicherheitsnetz of Schutznetz.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie