Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

vragen over de T4
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Snautzer schreef: 04 sep 2019, 21:48 viewtopic.php?f=12&t=55996&start=30 zo heb ik het gedaan. Iets andets maar functioneel. Bed&bank en toch de volledige laad ruimte.. net 2 weken op geslapen :lach
Echt leuk gedaan, mooi werk! Groot project geweest zo te zien, hopelijk heb je er nu extra plezier van! ;-)
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Iedereen bedankt voor de reacties! De conclusie is dus eigenlijk:
  • Ja, het is mogelijk om de bank met tussenschot uit onze bus te halen en op wat administratieve kwesties bij de RDW na kan deze gewoon op grijs kenteken blijven staan. Hierbij is het plaatsen van een tussenschot achter de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel niet per se nodig.
  • We mogen een constructie in de cabine bouwen waarop we kunnen slapen/zitten wanneer de bus stilstaat op bijvoorbeeld een camping, maar deze mag niet gebruikt worden tijdens het rijden en tijdens het rijden moet de cabine volledig als laadruimte benut kunnen worden. We moeten er dus voor zorgen dat deze makkelijk te verwijderen of in te klappen is.
  • Aangeraden wordt om een tweezitsbank te plaatsen in plaats van de bijrijdersstoel zodat het kenteken drie zitplaatsen aangeeft, maar dit is niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door chv »

Als je de slaapgelegenheid verwijdert, ben je tijdens een rit in overtreding. En kan je, indien betrapt, een forse haheffing wegenbelasting krijgen plus een boete. Datzelfde geldt voor een kookinrichting.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Snautzer »

chv schreef: 05 sep 2019, 12:59 Als je de slaapgelegenheid verwijdert, ben je tijdens een rit in overtreding. En kan je, indien betrapt, een forse haheffing wegenbelasting krijgen plus een boete. Datzelfde geldt voor een kookinrichting.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ze maken geen gebruik van kwart tarief regeling.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Hanz »

Misschien niet onbelangrijk. Om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen van een grijs kenteken moet je wel ondernemer zijn met een BTW nummer en je moet minimaal 10% van de gereden kilometers zakelijk rijden. Ik heb uit de berichten tot nu toe niet kunnen opmaken of je aan deze eisen voldoet, maar als dat niet zo is dan hoef je ook niet moeilijk te doen over de inrichtingseisen voor een grijs kenteken. Dan ben je gewoon een particulier met een bestelbus en betaal je het volle pond aan BPM en wegenbelasting.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

Hanz schreef: 05 sep 2019, 13:11 Misschien niet onbelangrijk. Om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen van een grijs kenteken moet je wel ondernemer zijn met een BTW nummer en je moet minimaal 10% van de gereden kilometers zakelijk rijden. Ik heb uit de berichten tot nu toe niet kunnen opmaken of je aan deze eisen voldoet, maar als dat niet zo is dan hoef je ook niet moeilijk te doen over de inrichtingseisen voor een grijs kenteken. Dan ben je gewoon een particulier met een bestelbus en betaal je het volle pond aan BPM en wegenbelasting.
Bedankt voor de heads up! De man in ons midden is ondernemer en de bus staat op zijn zaak, volgens mij voldoen we dan aan de eisen. ;-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Hanz »

:yes
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Hanssyncro »

Waarom niet ombouwen naar camper en ook om keuren, want daarvoor gebruik je 'm toch voornamelijk als ik dit zo lees en 'm dagelijks rijden? Dan betaal je ook niet de hoofdprijs of zie ik iets over het hoofd?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door chv »

Casenjos schreef: 05 sep 2019, 12:33 ....tijdens het rijden moet de cabine volledig als laadruimte benut kunnen worden. We moeten er dus voor zorgen dat deze makkelijk te verwijderen of in te klappen is.[/list]
Omdat ze de bus willen blijven gebruiken als bedrijfswagen, lijkt me. En dan mag dat niet.
En een grijs kenteken is toch niet de hoofdprijs?
Bovendien gaat het TS niet om belastingontduiking.

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Casenjos
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2019, 16:35

Re: Volkswagen T4 als camper en regulier vervoersmiddel gebruiken op grijs kenteken

Bericht door Casenjos »

chv schreef: 06 sep 2019, 09:05
Casenjos schreef: 05 sep 2019, 12:33 ....tijdens het rijden moet de cabine volledig als laadruimte benut kunnen worden. We moeten er dus voor zorgen dat deze makkelijk te verwijderen of in te klappen is.[/list]
Omdat ze de bus willen blijven gebruiken als bedrijfswagen, lijkt me. En dan mag dat niet.
En een grijs kenteken is toch niet de hoofdprijs?
Bovendien gaat het TS niet om belastingontduiking.

Mvg,
Charles
Inderdaad! En volgens mij moeten er dan ook aan eisen worden voldaan als erin kunnen staan, kunnen koken en dat soort dingen. Dat is voor ons niet nodig ;-)
Plaats reactie