Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T5

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Hoi!

We zijn bezig ons te oriënteren op de aanschaf van een T5 Transporter We hebben best al wat gelezen op de diverse sites en hebben wel een beeld van wat we willen en hoe weet willen. Toch wil ik graag eea met jullie, als experts en ervaringsdeskundigen, delen cq voorleggen. Tips, adviezen, vragen en kritische noten zijn meer dan welkom.

Allereerst de aanschaf van ons transportmiddel, daarna zal ik onze uitgangspunten en ideeën met jullie delen.

We denken aan het volgende: transporter T5
En dan begint onze twijfel, beginnen onze vraagtekens. Er zijn een aantal afwegingen. We willen kiezen voor betrouwbaarheid.
Dan komen we, gezien de vele reacties op internet (nog niet gesproken met garagebedrijven), de 1.9 Tdi en de 2.0 Tdi.
We willen qua vermogen naar de ongeveer 140 pk / 103 Kw. Chiptuning zou uitkomst kunnen bieden.

Komt de eerste vraag: bijvoorbeeld bij de 2.0 tdi. Hier kan gekozen worden voor de 140 pk motor of de 102 pk. Bij de 1.9 kan gekozen worden voor de 84 of 102 pk. Is het beter om de "standaard" motor met het gewenst aantal pk's te kiezen, of is het een goed idee (met evt voordelen???) te gaan chiptuning?? Afhankelijk van het antwoord zou de 1.9 al af kunnen vallen.

Dan lees ik nog over de DSG dat hier ook chiptuning op toegepast kan worden. Kom er niet helemaal achter wat het nut hiervan is. Ja aanpassen begrenzingen ed... Effect? Betrouwbaarheid ??? Geen idee ....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T5

Bericht door Multivan Generation »

non-expert schreef: 03 sep 2019, 18:35
We denken aan het volgende: transporter T5
En dan begint onze twijfel, beginnen onze vraagtekens. Er zijn een aantal afwegingen. We willen kiezen voor betrouwbaarheid.
Dan komen we, gezien de vele reacties op internet (nog niet gesproken met garagebedrijven), de 1.9 Tdi en de 2.0 Tdi.
We willen qua vermogen naar de ongeveer 140 pk / 103 Kw. Chiptuning zou uitkomst kunnen bieden.
De 1,9 TDI baseert zich op pompverstuivers. Een motor die niet uitblinkt in loopcultuur.
Als ze koud zijn, dan klinken ze net als een blikje met knikkers. Het komt regelmatig voor dat pompverstuivers zelf, problemen geven, of dat de cilinderkop, door de constructie hoe de pompverstuivers vast zitten, problemen gaat geven.

Een 1,9 TDI kun je met chiptuning prima richting de 135 pk brengen en dan is het nog betrouwbaar.
Wel heb je dan een 5-versnellingsbak, dus iets meer schakelen, en iets meer toeren op de snelweg.

De 2.0 TDi is er vanaf eind 2009 gekomen en heeft common-rail verstuivers. Hierdoor zijn de motoren stiller en zuiniger geworden.
Hier hoor je bijna nooit over problemen met cilinderkop en of verstuivers. In ieder geval niet bij die vermogens waarover je spreekt.
De 103 kw heeft een 6-bak, wat meer rust geeft in het interieur.
non-expert schreef: 03 sep 2019, 18:35Komt de eerste vraag: bijvoorbeeld bij de 2.0 tdi. Hier kan gekozen worden voor de 140 pk motor of de 102 pk. Bij de 1.9 kan gekozen worden voor de 84 of 102 pk. Is het beter om de "standaard" motor met het gewenst aantal pk's te kiezen, of is het een goed idee (met evt voordelen???) te gaan chiptuning?? Afhankelijk van het antwoord zou de 1.9 al af kunnen vallen.
Een motor met standaard een hoger vermogen wordt meestal ook duurder gehandeld. Het is prima mogelijk om de goedkopere keuze qua motor te nemen en dan betrouwbaar aan het gewenste vermogen te komen met behulp van chiptuning. De 2.0 TDI met 102 pk heeft een 5 bak, de 140 pk een 6-bak. De 1,9 TDI's hebben een 5-bak.
non-expert schreef: 03 sep 2019, 18:35 Dan lees ik nog over de DSG dat hier ook chiptuning op toegepast kan worden. Kom er niet helemaal achter wat het nut hiervan is. Ja aanpassen begrenzingen ed... Effect? Betrouwbaarheid ??? Geen idee ....
De software van de DSG bak (overigens alleen in combinatie met de 140 pk TDI in jouw keuze gevallen) wordt vaak aangepast om de schakelmomenten iets aan te laten passen. Standaard schakelt een DSG bak nogal vroeg op naar een hogere versnelling, wat vaak erg laagtoerig rijden tot gevolg heeft. Ook kan de schakelstappen ook wat smoother gemaakt worden hiermee. Op de langere duur zal de DSG bak langer mee gaan door deze aanpassingen. Wel om de 60.000 km laten onderhouden!

Veel hangt af van je budget, de modellen na eind 2009 begin 2010 zijn moderner en langer houdbaar voor als de milieuzones oprukken in Nederland.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Peter, dank je wel voor je inhoudelijke en duidelijke reactie.

Ik heb mezelf niet voorgesteld, enige info staat in mijn profiel. Toch even in het kort.
Wij zijn met z'n tweetjes. 50 en 'n bietje. Ons doel is rondreizen in Europa, Scandinavië, Turkije, Engeland en omstreken, Baltische staten (Bergen, dalen, laag en hoogvlakten, steden en dorpjes, strand en bos). We zullen deels vrij staan, deels op camperplaatsen verblijven, deels op een camping staan. Ik wil de inrichting eenvoudig houden "keep it stupid simple". Echter ...., wel voorzien van enig comfort in deze kleine verblijfsruimte. En tot slot: de auto wordt ook prove gebruikt.

Dus: de aan te schaffen bus (kleur niet zo belangrijk, wel staat van onderhoud)
Liefst al camperbusje (strippen en opnieuw opbouwen) Vaak aantal km het probleem.
Tweede keus van particulier
Reden: wijze van gebruik en BTW / BPM

Transporter 2.0 tdi 102 pk, 5 bak (chiptunen) of 140 pk, 6 bak.
Dan is er nog de keuze voor de 140 pk de DSG (chiptunen).
Overwegen verwijderen DPF / EGR.
Onderhoudsinterval:
Motorolie 40.000
DSG 60.000
Waterpomp =/- 130.000
Distributieriem =/- 200.000 (of 5 jaar).

Nu lees ik verhalen over revisie aandrijving, bakken en blok. Vooral rond km stand 200.000. Deze km stand zal ongeveer liggen rond de km stand waar ik aan zit te denken. Met wat voor revisies of (groot)onderhoud moet ik rekening houden bij de aanschaf van bovenstaande bus met een km stand rond de 200.000 waarbij de beurten netjes zijn gegeven en het geen bouwbus is.

En: vanaf welke productiejaar is het advies om een 2.0 tdi 102pk of 140Pk handgeschakeld of automaat aan te schaffen. Dus het productiejaar waar het model is doorontwikkeld en de eerste kinderziekten eruit zijn gehaald. Hierbij geen rekening houdend met de BPM, maar puur kijkend naar betrouwbaarheid.

Alvast bedankt!
Jan
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Na het kiezen, de speurtocht een aanschaf van de bus, waar ik gezien jaartallen en te verwachten onderhoudskosten nog niet helemaal uit ben, volgt het leeghalen van de bus en inspectie op lak beschadigingen en roestplekjes.

Het betreft de KWB. We gaan ook privé met de bus rijden.
De inrichting moet vooral praktisch, ruimtelijk en gezellig worden.
Lichte frisse kleuren.
Een uitdaging is om binnen het toelaatbaar gewicht te blijven. Dit zal, denk ik, nog wel wat rekenwerk gaan kosten.

Zo zal een van de vragen worden: hoeveel water neem je mee. Met andere woorden hoe groot wordt de schoonwatertank (deze wordt in de auto geplaatste en kan eenvoudig worden verwijderd om schoon te maken). We gaan ervan uit dat we ook gebruik maken van flessenwater (voor de koffie is dit wel zo lekker). We denken aan ongeveer 4 dagen (2 personen) dat we met de watervoorraad kunnen doen.
Wassen aan de wastafel, koken, koffie (kleding wassen en douchen doen we wel op de camping). Zelf dacht ik aan 30 a 40 ltr en een pak van 6 flessen water van 1.5 liter, zeg 9 liter.

Globale inrichting:
We gaan voor 2 personen op kenteken.
De bank gaat dus verdwijnen.
Alleen de bijrijdersstoel zal draaibaar worden.
Bed wordt inschuifbaar, opklapbaar of oprolbaar. Moet dit nog verder uitzoeken, belangrijk is het slaapcomfort, lees: kwaliteit van het matras.
Vast gedeelte zal ongeveer 1 mtr bedragen.
Op raamhoogte. Hieronder veel opslagmogelijkheden, oa voor de vouwfietsen.
Zal kijken of ik een schetsje kan maken.

Hefdak: geen slaapplaats. Voorzien van ventilatie (voor en beide zijkanten).
Merk nog niet bekend.
We willen onder de 2 mtr blijven.
Hefdak zal voorzien worden van een zonnepaneel (daarover later meer).
We gaan geen luifel monteren. We gaan een Tarp gebruiken. Dit al dan niet met eAen bevestigingsgoot of magneetjes of zuignapjes. Uitgangspunt is dat de Tarp ook los kan staan, verplaatst kan worden.

Electra (later meer)
Zonnepaneel 12v. Cyrix.
Losgekoppeld systeem voor 220. Geen omvormer. Alleen voor aan de paal/walstroom.
We gaan gebruik maken van iets dergelijks als een ProPlus stroomunit. Hier worden op aangesloten de C-teck acculader (vaste aansluiting op HHA),
evt vloerverwarming/verwarmde vloermat oid, en kleine elektrische keramische verwarmingsunit. Wel of geen vloerverwarming, daar zijn we nog niet helemaal uit.

Op naar isolatie van de transporter..... ben dit aan het uitzoeken. Later meer over onze gedachten hierover :ikrij
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Aanschaf T5

Bericht door moosev »

Heb je ook een dieselkachel overwogen? Is erg comfortabel als het wat kouder is. Wij doen ongeveer drie dagen met 15 liter water..
gr
René
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Aanschaf T5

Bericht door Snautzer »

Slapen op raamhoogte lees deze eens viewtopic.php?f=25&t=61936&p=451504&hil ... te#p451504
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Hoi,

Dieselverwarming heb ik overwogen. Mijn redenen waarom ik hier niet voor kies. Produceert geluid en enige diesellucht. Vind het zelf ook niet prettig als ik naast iemand sta die z'n dieselverwarming aan heeft staan. En ja, er zijn inmiddels betere apparaten op de markt. Maar dan zijn er nog de relatief hoge kosten van aanschaf en het extra gewicht.
Daarnaast verwacht ik, maar misschien heb ik het helemaal mis??, dat ik de ruimte wel enigszins verwarmd krijg met een paar waxine lichtjes en zo'n haba heater oid, of luxer, iets als een Solis. Eventueel aangevuld met een stukje vloerverwarming of verwarmde vloermat voor de aangenaam warme voetjes. Voor de duidelijkheid: alleen te gebruiken als ik aan de paal sta.

3 Dagen met 15 liter dat is 5 liter per dag :toppie. Ik ga uit van maximaal 4 dagen, dat zou dus 20 liter zijn.
Dit min de flessen water (bv zuid-europa) kom ik op 11 liter watervoorraad. Dat is beduidend minder dan ik in gedachten had. Scheelt weer kilo's !!

Ja, heb ze gelezen op de diverse forums. Ook de site van Mickel Moen. Wat ik ga kiezen is mede afhankelijk van het soort matras. Denk nu aan 2 matrassen, standaard maat) van 130 x 95. Dan kan ik de constructie van Mickel min of meer gebruiken. Vind ik wel een mooie oplossing.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T5

Bericht door Multivan Generation »

Een luchtkachel op diesel heb je ruim onder de 150 euro en weegt 6 kg. Dus dat vind ik geen argument.

Matras van 130 bij 95 lijkt mij erg kort :zwaai

Antwoord op je andere afwegingen.. koop een 140 pk 2.0 TDI in korte of lange wielbasis en je zult een betrouwbare bus vinden.
Met hefdak onder de 2 meter blijven kan, maar denk dan ook aan verlagen. En ja dat kan comfortabel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Aanschaf T5

Bericht door _alain_ »

Die 6bak van een 140pk is zalig om te rijden..
2000rpm bij 120kmh. Ik heb het me nog geen moment betreurt dat ik deze versie gekozen heb.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

non-expert schreef: 05 sep 2019, 13:53 Daarnaast verwacht ik, maar misschien heb ik het helemaal mis??, dat ik de ruimte wel enigszins verwarmd krijg met een paar waxine lichtjes en zo'n haba heater oid, of luxer, iets als een Solis. Eventueel aangevuld met een stukje vloerverwarming of verwarmde vloermat voor de aangenaam warme voetjes. Voor de duidelijkheid: alleen te gebruiken als ik aan de paal sta.
Het hangt er natuurlijk sterk van af bij welke buitentemperaturen je nog wilt camperen. Gaat het om een frisse voorjaarsavond of wil je ook rond het vriespunt nog erop uit trekken?
Voordeel van een kachel op diesel: de brandstof heb je altijd bij je, kost bijna niets. En met zo'n kachel kan je ook 's winters de camper nog warm stoken. En dat geluid? Ik vind het persoonlijk wel knus, zo'n snorrend kacheltje en als hij eenmaal op temperatuur is wordt hij een stuk stiller.
Zo'n elektrische heater is zonder paal onbruikbaar en met paal is het op sommige campings nog maar de vraag of je daar een kachel van 1000W aan kan hangen. En volgens diverse testen zijn ze ook niet altijd geruisloos.
Elektrische vloerverwarming als extra is wel een goed idee. Warme voeten scheelt heel veel in de beleving van de binnentemperatuur en een vloermat hoeft niet zoveel stroom te trekken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Ik denk ook naar de 2.0 140 pk. De 6 bak lijkt mij hier inderdaad een voordeel.
Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf mbt onderhoud?
De kilometerstand bij mijn aanschaf zal rond de 200.000 km gaan liggen. Zoals ik al eerder schreef lees ik verhalen over revisie bak, motor en aandrijving bij deze km stand. Waar moet ik rekening mee houden?

Een luchtkachel op diesel heb je ruim onder de 150 euro en weegt 6 kg. Ik kan hem voor deze prijs niet vinden...... Mocht dit inderdaad zo zijn, ga ik er zeker nog eens naar kijken !!!

Matras van 130 bij 95 lijkt mij erg kort---> :gekte En dat 2 x (130 in de breedte x 190 in de lengte) Hierbij zal het vaste deel bij achterklep dus 130 x 95 zijn.
Het "losse" deel zal in dag-stand hierop geklapt worden. Heb wel een idee hoe dat te maken, moet het alleen nog een keer gaan uittesten. De basis voor dit plan heb ik oa gepikt van Mickel Moen. Eer wie eer toekomt :zwaai
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

]Het hangt er natuurlijk sterk van af bij welke buitentemperaturen je nog wilt camperen. Gaat het om een frisse voorjaarsavond of wil je ook rond het vriespunt nog erop uit trekken?
Voordeel van een kachel op diesel: de brandstof heb je altijd bij je, kost bijna niets. En met zo'n kachel kan je ook 's winters de camper nog warm stoken. En dat geluid? Ik vind het persoonlijk wel knus, zo'n snorrend kacheltje en als hij eenmaal op temperatuur is wordt hij een stuk stiller.
Zo'n elektrische heater is zonder paal onbruikbaar en met paal is het op sommige campings nog maar de vraag of je daar een kachel van 1000W aan kan hangen. En volgens diverse testen zijn ze ook niet altijd geruisloos.
Elektrische vloerverwarming als extra is wel een goed idee. Warme voeten scheelt heel veel in de beleving van de binnentemperatuur en een vloermat hoeft niet zoveel stroom te trekken
Dank! We denken inderdaad aan de wat frisse dagen in voorjaar of de koelte van de bergen in de zomer. Diesel verwarming kan, las ik net, voor een aangename prijs. Ik heb hem nog niet kunnen vinden.....
Inderdaad, zou ik het elektrisch kacheltje alleen gebruiken aan de paal. Is ook niet zo heel erg om met wat minder weer in de buurt van een lekker warme douche te staan.
Zou dat niet kunnen denk je (iets van 1000W aan de paal)? Eigenlijk heb ik daar niet over nagedacht... :muur
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Heb je geen zin in rekenwerk tijdens je vakantie? Ik heb de meest voorkomende elektra-aansluitingen (in ampère) alvast voorzien van het maximaal aantal watt:

4 ampère = 920 watt
6 ampère = 1.380 watt
8 ampère = 1.840 watt
10 ampère = 2.300 watt
Hoeveel watt verbruiken mijn apparaten?
Om nu goed in te kunnen schatten welke apparaten je tegelijkertijd kunt gebruiken, hoef je enkel de wattages bij elkaar op te tellen. Zo zie je welke combinaties er mogelijk zijn. Het verbruik in wattage zal meestal op het apparaat staan aangegeven, maar om je alvast een idee te geven heb ik het verbruik van enkele veelgebruikte apparaten opgezocht.
Kacheltje: 750 – 1.500 watt
Naar aanleiding van verbruik van elektrisch kacheltje 1000W en aan de paal staan op de camping.
En dan nog de vloerverwarming.....
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Het gaat nog niet helemaal goed met die Quote :nuts
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Aanschaf T5

Bericht door atilla »

Hoi
Lange verhaal hier boven hoor.
Vanaf begin zal ik zeggen;
Keuze auto:
Ik heb 2 keer VW 1.9TDI gebruikt en mijn ervaring was erg goed nooit in steek gelaten of enige probleem met motor gehad.
Ik heb nu een t5 GP van 2011 2.0TDI org 102PK recent tuned naar 140~145 pk. Erg tevreden met de tuning en resultaat inmiddels al 5000km gereden.
Wat mij betreft beiden motoren zijn goed. Over het algemeen moet je bij aanschaf turbo opletten, met een ODBII aansluiting auto laten lezen, desnoods aankoop keuring bij dealer (meestal overbodig)
Korte wiel basis vinden we net tekort voor lange tijd reizen en slapen. Als er binnen bed inrichting is blijft erg weinig ruimte over voor ander dingen.

Inrichting :
Je kan van mijn hand tekening mijn ombouw verslagen zien. Ik heb niet zo goede ervaring met slapen op raam hoogte ivm kruipen naar achter toe voor slapen werd het moeilijk + zitten op bed bijna onmogelijk (als je geen hele lengte open dak heb).
Mijn nieuwe project is lager bed bodem start meten boven de wiel kasten. Afgelopen zomer gebruikt super tevreden mee.
Als ik jou was zal ik zeker overwegen een 3d model te tekenen er zijn genoeg free software te vinden (sketch up erg makkelijk).3D model geeft beter inzicht.

Tips:
Auto zoeken liefst met airco en CC dat zijn cruciale dingetjes voor lange tijd reizen.
Chip tunen is altijd een goede optie maar probeer een wagen te vinden onder de 200.000km hoewel tuner zegt km stand is niet belangrijk, ik denk het toch anders.
Auto ramen is goedkoop van busok te kopen en redelijk makkelijk zelf er in te zetten. (dit is hele goede punt om centen te sparen!)
Diesel kachel ik ben op dit moment een vanuit buitenland (made in TR) een merk te testen binnenkort verslag te vinden in mijn verhaal. Als het goed werkt een goud product. Ze beloven beter kwaliteit en mogelijkheden dan webasto voor 1/3 prijs. :bonk

Veel succes met zoeken.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Plaats reactie