Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T5

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

Laatst was er een topic over een standkachel van het merk Banggood, zie hier viewtopic.php?f=23&t=62507#p449555

Die koop je voor minder dan 200 euro. Het kan dus voor die prijs. Zelf geen ervaring met de kwaliteit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

non-expert schreef: 05 sep 2019, 18:52 Zou dat niet kunnen denk je (iets van 1000W aan de paal)? Eigenlijk heb ik daar niet over nagedacht... :muur
Dat is inderdaad niet op elke camping vanzelfsprekend. Er zijn nog heel wat campings waar de stroom beperkt is tot 4 of 6 A en dat is voor zo'n kacheltje niet of maar net genoeg met het risico dat door de startstroom bij het aanzetten de zekering er alsnog uitvliegt.
En voor andere apparaten en verlichting is dan niet veel meer over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Bijgevoegd tekening eerste ontwerp indeling KWB
Transporter KWB .pdf
(44.13 KiB) 136 keer gedownload
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Dat is inderdaad niet op elke camping vanzelfsprekend. Er zijn nog heel wat campings waar de stroom beperkt is tot 4 of 6 A en dat is voor zo'n kacheltje niet of maar net genoeg met het risico dat door de startstroom bij het aanzetten de zekering er alsnog uitvliegt.
En voor andere apparaten en verlichting is dan niet veel meer over.
Ik kies voor 2 gescheiden systemen.
12 V, met als voornaamste verbruiker de koelbox. Met zonnepaneel.
230, voorziening aan de paal. Zo'n tent/vouwwagen unit met aardlek. Wordt gebruikt voor acculader en verwarming (kacheltje/vloer). Tenminste, dat is het idee..... :vraagteken
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Atilla, dank voor je uitgebreide reactie! Heb je sites en mooie verslagen gelezen. Krijg er zin in als ik het lees... Maaaaar.... nog even wachten. Eerst maar eens een bus aanschaffen. Inderdaad met AC en CC.
De 1.9 of 2.0 5 bak met chiptuning of de 140 pk 6 bak.

Ik ben van plan een volledig hefdak te monteren (zonder slaapplaats), wat de mogelijkheid geeft om het bed op raamhoogte te plaatsen. Daar kunnen dan mooi de vouwfietsjes onder :yes

Heb me al eens verdiept in de dieselheater van Banggood. Wat ik gelezen heb is het volgende. Je dient erop te letten welke versie je koopt. De bootversie of truck/auto versie. De bootversie is dicht. Bij de truck versie zit er blijkbaar een gaatje in om het evt vocht te laten ontsnappen. Hierdoor kan er ook Co2 ontsnappen en in je binnenruimte terecht komen. De truck versie is dan ook bedoeld om buiten de cabine te monteren. Je kunt hierover ook meer lezen op de sites van Webasto en Eberspacher. Verder is het mij niet duidelijk hoeveel stroom de 12V versie verbruikt. Ik geloof dat ik gelezen heb dat de 2KW een 24V versie is en de 5KW een 12V versie is. Maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.
Succes met het testen, ik ben benieuwd !!
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Aanschaf T5

Bericht door atilla »

non-expert schreef: 06 sep 2019, 08:19 Bijgevoegd tekening eerste ontwerp indeling KWBTransporter KWB .pdf
Zoals nu uitziet total heb je een bed lengte van 95+95=190cm
Wat blijft er over? Volgens mij kwb heeft een laadruimte 2.2 of 2.3m.
Ik zou die tekening iets meer maten voorzien voor een betere beeld.
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

non-expert schreef: 06 sep 2019, 08:30 Ik kies voor 2 gescheiden systemen.
12 V, met als voornaamste verbruiker de koelbox. Met zonnepaneel.
230, voorziening aan de paal. Zo'n tent/vouwwagen unit met aardlek. Wordt gebruikt voor acculader en verwarming (kacheltje/vloer). Tenminste, dat is het idee..... :vraagteken
Je kiest wat het beste bij jouw kampeerstijl past. Deze keuze betekent wel: geen paal, geen verwarming. Als je campings van tevoren uitzoekt en reserveert is er geen enkel probleem. Als je wat meer op de bonnefooi reist, bedenk dan: niet elke camping heeft op alle plaatsen elektriciteitsvoorziening. Als het druk is kan je dus misgrijpen. Op camperplaatsen onderweg is ook niet altijd elektriciteit beschikbaar, om nog maar niet te spreken van wildkamperen. Dus een keuze voor elektrische verwarming kan betekenen dat je in voor-of najaar en winter in de kou zit. En zo'n metalen bus met hefdak met een enkeldoekstent kan heel koud worden.
Wij zijn in ieder geval blij met onze kachel op diesel en een hefdaksjaal als isolatie. Maar nogmaals, alles hangt af van je meer of minder avontuurlijke kampeerstijl.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Aanschaf T5

Bericht door moosev »

Inderdaad, diesel kachel erg fijn in de winter en voorjaar. Maar ook van de zomer in Zweden was het erg comformtabel :knipoog . Elektrisch verbruik van de dieselkachel is niet erg hoog. Er is onder beide stoelen plaats voor een accu, zo heb ik twee stuks 100Ah in de auto waarmee we zonder zonnepaneel probleemloos een paar dagen kunnen staan ook wanneer de kachel aanstaat.

Overweeg ook zeker een LWB, daar zul je veel profijt van hebben. Heb je al ervaring opgedaan met bijv een gehuurde California?
Ruimte is erg beperkt wanneer het bed uitgeklapt is en je ook de Porta Potti er nog hebt staan. In een LWB is dit geen probleem.
gr
Rene
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Zoals nu uitziet total heb je een bed lengte van 95+95=190cm
Wat blijft er over? Volgens mij kwb heeft een laadruimte 2.2 of 2.3m.
Ik zou die tekening iets meer maten voorzien voor een betere beeld.
Bed KWB dagopstelling
Laadruimte 2.57
Bed 95 cm
Ruimte over 1.62

Bed KWB nachtopsteling
Laadruimte 2.57
Bed 1.90
Ruimte over 0.67

Bed LWB dagopstelling
Laadruimte 2.97
Bed 95 cm
Ruimt over 2.02

Bed LWB nachtopstelling
Laadruimte 2.97
Bed 1.90
Ruimte over 1.07

Niet meegerekend is dat in de nachtopstelling de rijders- en bijrijdersstoel in de meest voorwaartse positie geplaatst zouden kunnen worden.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Aanschaf T5

Bericht door moosev »

De gebruikte laadruimte-maten lijken mij wat optimistisch:
L3 is 2400 resp 2800
t5 maten.png
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Site volkswagen

Volkswagen Transporter T5/T6 | vanaf bouwjaar 2003
Lengte L1/H1 L1/H2 L2/H1 L2/H2 L2/H3
Wielbasis 3000 mm 3000 mm 3400 mm 3400 mm 3400 mm
Lengte laadruimte 2570 mm 2570 mm 2970 mm 2970 mm 2970 mm
Breedte laadruimte 1692 mm 1692 mm 1692 mm 1692 mm 1692 mm
Hoogte laadruimte 1410 mm 1626 mm 1410 mm 1626 mm 1940 mm
Lengte
achteroverbouw
996 mm 996 mm 996 mm 996 mm 996 mm
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Aanschaf T5

Bericht door non-expert »

Dus een keuze voor elektrische verwarming kan betekenen dat je in voor-of najaar en winter in de kou zit. En zo'n metalen bus met hefdak met een enkeldoekstent kan heel koud worden.
Daar zijn we ons van bewust. Geen ervaring met hefdak, maar weet van een tentje (motor) hoe koud dit kan zijn. Wintercamperen is niet aan de orde, het zal inderdaad gaan om het frisse voor- en najaar. :winter

Misschien toch dieselverwarming? Welke dieselverwarmingssystemen hebben jullie (merk, type, vermogen)?
Als het mogelijk is, wat is het stroomverbruik?
Er zal, zo is terecht opgemerkt, niet altijd 230 voorhanden zijn. Onze stroomvoorziening is dus beperkt (de koelbox zal in deze periode weer wat minder verbruiken, alle kleine beetje helpen) :sjaal
En....waar laten jullie het schoorsteentje? Mag dit onder de bus uitkomen? Ik heb me hier nog niet in verdiept :vraagteken

Voor veerdiensten en tolwegen wil ik niet boven de 2 mtr qua hoogte uitkomen en de lengte mag niet meer zijn dan 5 mtr. Dus een L2 / H1 (LWB) is zeker te overwegen. Die extra 40 cm is in dit geval best veel, daar hebben jullie gelijk in.
Heb nog niet met een LWB gereden en geparkeerd, ik denk hierbij ook aan een parkeergarage, merk je veel van dit verschil?
Zal zelf ook een proef gaan rijden.... :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T5

Bericht door Multivan Generation »

Een LWB of L2 is 5 meter 32 lang.
Dus langer als 5 meter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

Zowel DFDS als P&O Ferries hanteren 6 meter als grens. DFDS heeft ook een tarief tot 5 meter maar dan mag je niet hoger zijn dan 1,85 meter, dus daar kom je toch niet voor in aanmerking. En om dicht bij huis te blijven, de boot naar Texel heeft een grens bij 6,5 meter. Volgens mij is een LWB dus geen bezwaar wat betreft veerponttarieven.
Ook bij tolwegen zie ik meestal 6 meter als maximale lengte voor een laag tarief.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aanschaf T5

Bericht door Hanz »

Deze montage handleiding kan misschien veel van je vragen beantwoorden. De kachel hangt normaal gesproken onder de vloer van de auto en het 'schoorsteentje', de uitlaat, komt ook gewoon onder de auto uit, meestal ergens bij het linker achterwiel.
Montagehandleiding-D3LCC.pdf
(741.41 KiB) 121 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie