Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies over acculader en batterij

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
finalcut62
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2019, 21:21

Advies over acculader en batterij

Bericht door finalcut62 »

Vorig jaar heb ik een T5 camper gekocht (naar California omgebouwde lange multivan) en ik denk dat de huishoud-accu (Varta lood-accu) overleden is. Nu overweeg ik een AGM-accu er voor in de plaats te doen. Ik ben op zoek gegaan naar welke lader er in zat, en ik zie aan de hand van deze foto Afbeelding (link als de embed niet werkt: https://imgur.com/a/Je1xEDh) dat er waarschijnlijk een originele Westfalia omvormer (7h7915681b) in zit. Overigens op een plek die, als ik het een beetje goed schat, best warm wordt).

Concreet de vraag: kan op dit model lader ook een AGM accu? Want gegeven hoe dit gemonteerd is, zie ik het eigenlijk niet zitten om een andere/betere lader in te bouwen. En kan er geen AGM op, dan kan ik er waarschijnlijk beter een gewone lood-accu weer terug zetten?

Paul
finalcut62
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2019, 21:21

Re: Advies over acculader en batterij

Bericht door finalcut62 »

De laadspanning is 14,8V en de onderhoudsspanning is 13,6V.... dat is eigenlijk alles dat ik heb kunnen terugvinden. Ik dacht te hebben begrepen dat 14,8V voldoende was voor een AGM
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Advies over acculader en batterij

Bericht door krekwakwol »

Wij hebben de Xenteq LBC 512 10A lader aangeschaft voor de boordaccu, deze kan op alle type accu's ingesteld worden en zelfs als stabiele constante voeding. Ze zijn er ook in 15 en 20 A. En er zit geen fan in, dus ook geen lawaai tijdens opladen.
Ik heb hem bij kampeerdump gekocht voor nog geen 100 euro, als je er een houder bij besteld betaal je zelfs geen verzendkosten.
Ik heb geen connectie bij het bedrijf, maar betaald niet graag te veel.
xenteq-lbc-512-10-acculader.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie