Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

vragen over de T5
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Goedendag! Mijn t5 uit 2011 met 225.000 op de teller heeft een storing;

Bij een toerental van tegen de 3000 begint mijn gloeispiraal te knipperen en heeft de bus vermogensverlies. Dit gebeurt alleen op de snelweg na een een aantal minuten. Het probleem doet zich niet altijd voor en lijkt verband te hebben met hoe vaak of weinig ik op de snelweg gereden heb. Zodra ik de motor aan en uitgezet heb, is de storing verdwenen.

Dit probleempje heb ik nu een paar maanden en één keer begon het motormanagmant lampje te branden. Ik heb deze direct laten uitlezen door een kennis en daar kwam het volgende uit: "P0234 Turbolader Overdruk Conditie" Ook heeft de bus een langdurige zoem/brom na het uitzetten van de motor. Deze zoem/brom lijkt onder het raam vandaan te komen.

Weten jullie misschien wat er defect is, of aan vervangen toe is?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Opgelost. Het was inderdaad de magneetklepsensor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

Dank je voor de terugkoppeling. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Iets te vroeg gejuicht. Gloeispiraal ging vanmiddag weer knipperen op de snelweg... Ook heb ik het idee dat ie constant iets inhoud en de motor lijkt te trillen. Net alsof m'n wielen gebalanceerd moeten worden, wat ik overigens nog niet gecheckt heb. Iemand een ingeving?
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door runnerted »

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Knipperend gloeilampje en een brandend motorstoringslampje. Bleek bij de egr koeler defect te zijn.. gevolg was motor in noodloop en vermogensverlies. Mijn bus is een T5GP 180pk Biturbo 2010

Oplossing

Roetfilter leeg gehaald, egr koeler uitgeschreven en bus rijdt aanzienlijk fijner. Keurig door de apk gekomen.

Nadeel van het leeghalen roetfilter: de stank uit de uitlaat
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Dank voor je reactie, ik zal deze meenemen!! Vandaag ook de diagnose 'turbo vervuild' van de garage gekregen. Dat wordt dus een nieuwe turbo. De vervuiling zou komen door roet uit het roetfilter. Nu heb ik die al 2x uit laten koken dus die zou in orde moeten zijn... De bus heeft 230.000 gelopen, is het gebruikelijk dat de turbo aan vervanging toe is?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

kontzak schreef: 18 sep 2019, 19:05 Vandaag ook de diagnose 'turbo vervuild' van de garage gekregen. Dat wordt dus een nieuwe turbo. De vervuiling zou komen door roet uit het roetfilter.
Een nieuwe turbo is misschien een beetje kort door de bocht.
Kijk maar eens naar dit product: http://www.innotec-industrie.be/be/Webs ... et/16/217/



Een nieuwe turbo kan dan altijd nog he :knipoog

Groeten Peter
PS de oorzaak weg halen door het roetfilter professioneel te laten reinigen, en de load-waarde hiervan weer aan te laten passen in de motorcomputer moet je niet vergeten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door jos_br »

Multivan Generation schreef: 18 sep 2019, 19:37
kontzak schreef: 18 sep 2019, 19:05 Vandaag ook de diagnose 'turbo vervuild' van de garage gekregen. Dat wordt dus een nieuwe turbo. De vervuiling zou komen door roet uit het roetfilter.
Een nieuwe turbo is misschien een beetje kort door de bocht.
Kijk maar eens naar dit product: http://www.innotec-industrie.be/be/Webs ... et/16/217/



Een nieuwe turbo kan dan altijd nog he :knipoog

Groeten Peter
PS de oorzaak weg halen door het roetfilter professioneel te laten reinigen, en de load-waarde hiervan weer aan te laten passen in de motorcomputer moet je niet vergeten.
Deze zooi heb ik weer terug gegeven na het geprobeerd te hebben, had in een iets te enthousiaste bui meteen 4 setjes gekocht te hebben. Ik haal de turbo's fijn weer uit elkaar of vervang ze.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

Wat beviel jou niet er aan Jos?
Het heeft met skills van diegene die het moet doen natuurlijk (turbo uitbouwen en openen en schoonmaken)
of dit middeltje proberen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door DE KNEU »

Kennis van me heeft bij Barten gmbh de roetfilter laten reinigen.Kosten rond 300/350 euro.Een nieuwe kopen is echt too much. Groeten Karl
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Twee weken terug een nieuwe turbo laten plaatsen en de storing is weg. Probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

Heb je je oude turbo meegekregen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kontzak
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 aug 2019, 16:34

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door kontzak »

Nee, maar heb m wel zien liggen... Had ik daar nog wat aan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies i.c.m. knipperen gloeispiraal

Bericht door Multivan Generation »

kontzak schreef: 17 dec 2019, 09:54 Nee, maar heb m wel zien liggen... Had ik daar nog wat aan?
Open maken en kijken wat er nu echt de oorzaak was?
Verstelling van de venen die niet helemaal meer goed was door roetvorming in het mechanisme?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie