Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

vragen over de T5
Plaats reactie
Pieter Pan
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2019, 22:47

T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door Pieter Pan »

Beste Mensen,

Ik draai hier een beetje dol momenteel :nuts

Mijn geliefd T5je 2.5TDI motorcode BNZ - van het jaar 2008 en met 280.000km op de teller voelt zich niet zo best momenteel.

Er is de vastselling gedaan dat :

De intercooler gescheurd is, de turbo stuk, en vermoedelijk de EGR klep ook versleten. Verder zij hij dat 1 van de motorsteunen ook mogelijk eraan is. Maar die laatste vaststelling deed hij enkel toen hij de wagen parkeerde... dat ga ik nog eens nader laten bekijken. Ik voel er niet echt een probleem mee.
En dan lekt hij namelijk ook olie oa langs de turbo.
:muur

Nu zit ik nogal krap bij budget en zou ik het wel vet vinden om de aankoop van een nieuwe wagen nog wat uit te stellen. Ik ben eens aan het bekijken wat ik zelf kan doen en hoeveel het mij zou kosten. Als de wat goedkopere stukken neem zit ik aan een 600€ aan stukken.
De Turbo vervangen lijkt mij het pittigste deel, waarvan ik niet zeker ben of ik dit alleen wel aankan zonder al te veel kleerscheuren, zweet en gevloek. Ik ben alvast wat aan het rondvragen van mensen die me hierbij kunnen helpen.

Ik weet dat de situatie wat moeilijk in te schatten is zo, maar graag had ik heel graag advies van jullie gekregen ivm met de wagen. En mogelijks iemand gevonden die me wat zou kunnen helpen/de weg wijzen als ik het zou vervangen. :bonk

Alvast bedankt! Vele groeten.
Pieter Pan
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2019, 22:47

Re: T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door Pieter Pan »

Goed... ziet er toch naar uit dat hij op pensioen gaat dus... :groteogen :ie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door Multivan Generation »

Pieter Pan schreef: 11 sep 2019, 11:13 Beste Mensen,

Ik draai hier een beetje dol momenteel :nuts

Mijn geliefd T5je 2.5TDI motorcode BNZ - van het jaar 2008 en met 280.000km op de teller voelt zich niet zo best momenteel.

Er is de vastselling gedaan dat :

De intercooler gescheurd is, de turbo stuk, en vermoedelijk de EGR klep ook versleten. Verder zij hij dat 1 van de motorsteunen ook mogelijk eraan is. Maar die laatste vaststelling deed hij enkel toen hij de wagen parkeerde... dat ga ik nog eens nader laten bekijken. Ik voel er niet echt een probleem mee.
En dan lekt hij namelijk ook olie oa langs de turbo.
:muur

Nu zit ik nogal krap bij budget en zou ik het wel vet vinden om de aankoop van een nieuwe wagen nog wat uit te stellen. Ik ben eens aan het bekijken wat ik zelf kan doen en hoeveel het mij zou kosten. Als de wat goedkopere stukken neem zit ik aan een 600€ aan stukken.
De Turbo vervangen lijkt mij het pittigste deel, waarvan ik niet zeker ben of ik dit alleen wel aankan zonder al te veel kleerscheuren, zweet en gevloek. Ik ben alvast wat aan het rondvragen van mensen die me hierbij kunnen helpen.

Ik weet dat de situatie wat moeilijk in te schatten is zo, maar graag had ik heel graag advies van jullie gekregen ivm met de wagen. En mogelijks iemand gevonden die me wat zou kunnen helpen/de weg wijzen als ik het zou vervangen. :bonk

Alvast bedankt! Vele groeten.
Als je krap bij budget zit, dan is het inderdaad einde verhaal,
want er komen nog meer kosten bij.
Interkoeler gescheurd komt vaker voor --> vervangen
Turbo stuk komt vaker voor --> vervangen --> oorzaak meer dan waarschijnlijk een verstopt roetfilter
Dus roetfilter ook vervangen.
Als de EGR versleten is dan ook vervangen.

Voor de turbo een fabrieks nieuw exemplaar kopen en geen budget-oplossing door een gereviseerde te nemen.
Er zijn je, helaas, al wat forum-leden voor gegaan met gereviseerde turbo's en die konden na een tijdje weer een andere monteren.
Roetfilter ook vervangen, niet (meer) verwijderen, want de nieuwe APK-richtlijnen gaan in de richting van roetfilter testen(uitlaatgas-metingen).

Sterkte..
En autorijden kost geld, een VW bus doorgaans nog meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door ktmkrik »

Voor de turbo een fabrieks nieuw exemplaar kopen en geen budget-oplossing door een gereviseerde te nemen.
Dat vind ik een beetje een onzin uitspraak Peter, een goed gereviseerde turbo kan net zo goed of misschien wel beter dan een fabrieks nieuw exemplaar!
Probleem is vaak dat de oorzaak van een defecte turbo niet word aangepakt en dan klapt elke turbo er weer uit of het nu een gereviseerde of een nieuwe is.
Origineel VW wil niet altijd zeggen dat dit goed en/of het beste is :wjw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door Multivan Generation »

Het probleem bij revisie is dat je er later pas achterkomt hoe goed die is. Vandaar dat ik schreef een fabrieksnieuwe. Daarbij heb ik het niet over eentje halen bij de VW gehad..

Oorzaak oplossen voordat je de nieuwe turbo plaatst lijkt me zeker goed om nog eens te vermelden. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 Turbo, EGR, Intercooler Trouble.

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: 15 sep 2019, 14:48 Het probleem bij revisie is dat je er later pas achterkomt hoe goed die is. Vandaar dat ik schreef een fabrieksnieuwe. Daarbij heb ik het niet over eentje halen bij de VW gehad..

Oorzaak oplossen voordat je de nieuwe turbo plaatst lijkt me zeker goed om nog eens te vermelden. :toppie
Blijft wel een dingetje ja maar als je een bedrijf zoekt die garantie op een revisie turbo geeft dan heb je in ieder geval al een kleine zekerheid.
https://www.turbochargers.nl/ durf ik wel aan te bevelen voor een goed gereviseerde turbo en ze hebben ook nog eens een ruime voorraad.(geen binding mee alleen maar een gereviseerde turbo gekocht)
Plaats reactie