Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ledstrip 12 volt

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Ledstrip 12 volt

Bericht door ruudbrouw »

Ik wil in onze camper 12 volt ledstrips aansluiten rechtstreeks op de accu. Heb bij meerdere leveranciers advies gevraagd en ik krijg steeds verschillende antwoorden, zoals: dat kan niet zonder stabilisator zegt de een de ander zegt kan zonder stabilisator, weer een ander zegt: niet rechtstreeks aansluiten op een HH accu. Ik weet het dus niet meer. Wie heeft er de juiste oplossing?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door J vd Pal »

Ik heb er voor de zekerheid een stabilisator tussen. De meeste ledstrips houden niet van meer dan 12,0 volt terwijl de huishoudaccu vol 12,7 volt geeft en als de motor draait wordt er tot 14,4 volt opgezet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door ktmkrik »

Zo moeilijk is dat niet, schaf een goede LED strip aan en kijk niet naar de laatste paar centen.
Ten eerste vergeet die alibaba rotzooi want vaak koop je dan LED's die nog wel eens mankementen vertonen na een tijdje.
Zelf heb ik meerdere LED strips gekocht bij https://www.ledstripxl.nl/ledstrip-een-kleur/ en geniet nog alle dagen van een goed verlichte laadruimte met een bak licht waar je goed kan zien waar alles opgeborgen ligt.
Heb dit alles aangesloten met een bewegings sensor er tussen en het functioneert al weer maanden probleemloos.
Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door pwhooftman »

Alles staat of valt met de vraag of je een led strip eventueel makkelijk kan vervangen als hij kapot is. Zo ja, bestel ze gewoon bij Ali.

Ik heb een Ali led strip een paar dagen op 15 volt gezet om te kijken of die het uithield en dat was het geval, dus toen maakte ik me weinig zorgen (op 24V was het snel gebeurd :-) ).

En sluit ze gewoon aan met een dun luidsprekersnoertje of zet er een paar diodes is serie tussen, dan verspeel je meteen ook nog eens 0,5 - 1 volt. Ter illustratie: ook via de originele bedrading levert wel wat verlies op, bij een accuspanning van 12,5V is er bij mijn achterlichten nog maar 11,5 over....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door Multivan Generation »

pwhooftman schreef: 21 sep 2019, 10:09 En sluit ze gewoon aan met een dun luidsprekersnoertje of zet er een paar diodes is serie tussen, dan verspeel je meteen ook nog eens 0,5 - 1 volt. Ter illustratie: ook via de originele bedrading levert wel wat verlies op, bij een accuspanning van 12,5V is er bij mijn achterlichten nog maar 11,5 over....
De spanning bij de achterlichten wordt geregeld via de BCM, en die kan het wat "knijpen"..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door Walda »

Zo heb ik het hogere spanning probleem aangepakt. Kost vrijwel niets alleen een beetje tijd.

viewtopic.php?f=13&t=55342&start=90#p407959

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door ktmkrik »

Wat een geneuzel over LED strips, bij mijn weten is een LED doorgaans tot 30V te belasten.
Wat mij ooit is verteld is dat je de levensduur van een LED kan verlengen door deze goed te koelen in bijv een alu behuizing voor een LED strip.
https://www.ledstripxl.nl/klus-design-a ... -mete.html
Tot op heden na ruim een jaar veelvuldig dagelijks gebruik in zowel de auto van het werk als privé nog steeds geen problemen en nog steeds een bak licht terwijl de LED's rechtstreeks op de extra accu's zijn aangesloten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door Multivan Generation »

Kijk gewoon naar de ingangsspanning die de ledstrips mogen hebben.
Bij de betere ledstrips is dat een range tussen de 10 en 15 Volt..
Dan hoef je er ook geen andere spullen tussen te zetten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door ThomasH »

Theoretisch kun je ook nog kiezen voor LED-strips op batterijen. Afhankelijk van waar en waarvoor je ze wilt is dat in sommige gevallen ook een prima oplossing. Dan heb je het genoemde probleem niet. Denk bijv. aan een LED-strip in de keukenkastjes met een bewegingssensor.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Ledstrip 12 volt

Bericht door Chris1974 »

Ik heb in mijn T4 westfalia camper een led strip van de action gemaakt. Er zit een adapter bij die terug regelt naar 12V DC. Deze heb ik er af geknipt en een sigaretten plug aan gesoldeerd. Deze zit in het stopcontact in de wand bij mij. Nu heb ik alle kleuren van de regenboog met afstandsbediening. Werkt perfect en kostte amper wat.
Plaats reactie