Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

vragen over de T4
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Het is inderdaad de riem die links zit en ziet er soort gelijk uit. Goed om te horen dat er twee v snaren zijn dan kan het natuurlijk zo zijn dat de ander is vervangen en deze nog niet.

Super bedankt voor je uitgebreide uitleg. De camper staat bij een garage dus neem aan dat het niet nodig is. Maar als het sneller blijkt te zijn om hem daar zelf te vervangen dan is dat mogelijk en anders onthouden we het voor de volgende keer. Ook gereedschap ect hebben we standaard aan boord dus dat zou dan wel goed moeten komen.

Zo nog even genieten van de luxe van pechhulp via de Nkc. Bij het hotel wat de Nkc voor ons boekte zit het ontbijt erbij en daarna met de taxi weer naar de garage :D.
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Weer een nieuwe vraag!

Bericht gehad van de garage en ze hebben het druk. Misschien kan het vandaag niet gerepareerd worden dus dan wilt mijn vriend toch graag naar huis rijden zonder repareren. Nu vragen wij ons af of een dieselmotor alleen stroom nodig heeft bij starten of ook tijdens het rijden? Lampen ect verbruiken natuurlijk wel stroom maar zou mooi zijn als we niet op de snelweg stilvallen. En wanneer de lampen ect het niet meer doen dat we dan een veilige plek opzoeken om de accu te vervangen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door bvddobb »

Wij hebben ooit met een gehuurde T4 ook een V-snaar kapot gehad, en toen was het advies van de ANWB dat we, zolang de motor liep, gewoon konden blijven rijden. Dat is natuurlijk ook het principe van een diesel. Een keer of vier, vijf starten zou ook nog wel gaan, maar dan was de accu waarschijnlijk wel leeg.

Wij zijn toen in Italië een heel stuk vanuit de bergen naar de dichtstbijzijnde grote stad gereden voor een VW-dealer, zonder problemen. Die had overigens er zo een nieuwe op.

Weet alleen niet meer wat voor motortype die gehuurde bus had, dat kan misschien uitmaken, bijv. als je een elektrische brandstofopvoerpomp hebt, of zo. Dan heb je natuurlijk wel stroom nodig om te blijven rijden. Ik ken de T4 wat dat betreft niet echt.
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door brecht »

Als de garage vandaag geen tijd heeft om een nieuwe riem te plaatsen en je wilt echt naar huis zou ik:
- of t zelf doen (er staan hier al wat foto's en met wat hulp van youtube lukt dat vast wel)
- of een andere garage zoeken (bellen tot je er 1 heb t en er dan heen rijden zodat je niet zo vaak hoeft te starten)

het is echt iet zo moeilijk en zoals hier gezegd: een minuut of 20 werk. Ik kan me voorstellen dat je liever niet zelf sleutelt, dan zou ik echt een garage zoeken. Wat als er nu net wel ergens een verbuiker aan staat? Of als je toch een keer moeten stoppen en starten? Dan sta je met een echt lege accu ergen, en ergens is waarschijnlijk minder fijn dan waar je nu staat en comfortabel je zaakjes kan regelen.

Wat ook kan: koop en (nieuwe, volle) accu en houdt die als reserve in je bus. Als je dan echt stil valt heb je nog een optie ;)
Laatst gewijzigd door brecht op 23 sep 2019, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Multivan Generation »

Inderdaad, zorg er voor dat je start-accu in topconditie blijft door deze met een aparte acculader op te laden.
Tijdens het rijden geen verbruikers aan..

Als je de werkplaats rekening nog hebt van de riemenwissel, deze even opduikelen en er mee naar de garage teruggaan waar ze dit hebben uitgevoerd.
Meestal heb je garantie op de uitgevoerde werkzaamheden en onderdelen.

Succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Timy »

Wij durfden het niet te gokken. Zoveel mazzel als nu qua veilige stopplek heb je misschien een volgende keer niet.
Je hoeft echt niet bovengemiddeld handig te zijn om dit te fixen. En 6-7uur in spanning zitten of je zonder spanning komt te staan lijkt mij niet fijn.

Wonderlijk dat de garage niet even 20min over heeft maar dat is even niet anders kennelijk.

Het is wel een mooie testcase als jullie het wel doen :bonk Heel benieuwd hoe ver het lukt
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Bedankt voor alle reactie nog! Ik heb maandag niet meer gereageerd omdat we er helemaal klaar mee waren.

Toen we bij de garage aankwamen(rond 10 uur) konden ze er pas eind van de middag naar kijken en dan het onderdeel pas bestellen. Die zou dan dinsdags binnenkomen en dan erop worden gezet. Daar hadden wij dus niets aan. Omdat het daardoor twee dagen duurde vanaf de pech dat hij weer zou rijden werd het door de Nkc gelukkig vergoed om op transport te gaan.

We hadden de kans om met m'n schoonmoeder en zusje mee te rijden omdat die ondertussen ook terug gingen vanuit Oostenrijk. Daar dus voor gekozen en dan maar een groot deel van de spullen in de camper achter gelaten.

De oplossing van zelf maken werd lastig door geen onderdeel te hebben en het regende ook heel erg hard. Daardoor viel de extra accu optie ook af omdat de ruitenwisser flink bezig moesten zijn en een accu vervangen in de regen is ook niet fijn. Maar wij zijn gelukkig thuis. De camper kan nog twee weken duren en die wordt dan bij de garage gedropt.

We hebben al contact gehad met de garage(hadden we ook als eerste gebeld aangezien het de oom van mijn vriend is)en die zijn flink geschrokken omdat dit al de tweede keer is.. Eerst dus koppeling in Zweden en nu dit terwijl we hebben gezegd check alles en vervang alles waarbij je twijfeld. Maar ik vind ook wel dat dit een beetje het risico is van een camper zonder onderhoudshistorie te kopen ;). Ik weet eigenlijk nog niet zeker welke v snaar de vorige keer is vervangen maar als het dezelfde is dan gaan we ook nog opzoek naar het onderliggende probleem waardoor hij zo snel weer kapot ging.

In elk geval zijn de vakantie lekker avontuurlijk met deze camper. :bonk
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door bvddobb »

Ai, ai, dikke pech! Sterkte ermee!
T4Musketier schreef: 25 sep 2019, 09:37 [...] gaan we ook nog opzoek naar het onderliggende probleem waardoor hij zo snel weer kapot ging [...]
Bij die T4 van ons was de achterliggende oorzaak dat de verschillende tand/flenswielen waar de snaar overheen liep niet precies netjes in één vlak lagen. Dan slijt de riem onnodig snel. De garage in Italië die toen de nieuwe snaar geplaatst heeft, heeft ook die wielen toen even heel precies afgesteld.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Timy »

Positief bekijken, het zijn allemaal slijtage onderdelen die er helaas bij horen. Nog steeds niets rampzaligs, maar wel erg ongelukkige momenten.. :bonk

Nadeel van een campertje, wanneer je hem gebruikt is dat tijdens één van de spaarzame vrije momentjes en als er iets kapot gaat is dat dus ook dan :huilen

Wordt de check en preventief boel vervangen onder garantie gedaan zonder uurloon? Zo ja, onze ervaring om minstens te laten checken:
- spanningsregelaar in de dynamo. Vervang hem desnoods, onderdeeltje kost maar 10euro (of zelfs minder met wat zoeken).
- schakelbollen, idem met hierboven. Onderdelen kosten weinig, maar rijden doe ie niet meer.
- wiellagers, vanwege het campergewicht en de leeftijd goed om echt te checken. Gaan op vakantie in de bergen ineens hard achteruit.
- homokineten checken
En ja, bovenstaande allemaal gehad incl. die riem tijdens onze vakanties afgelopen 2 jaar.
Maar we willen hem echt voor geen goud kwijt :driveT4
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Ik zal het allemaal doorgeven aan m'n vriend. De schakelbollen hebben we al nieuw(weet niet of ze er ook al in zitten :nuts). Daar lazen we over toen we pech hadden in Zweden en dachten meteen dat kunnen we beter preventief vervangen.

Garantie hebben we niet dus alles gaat gewoon op eigen kosten. De camper is voor een goede prijs gekocht bij een particulier omdat er geen onderhoudshistorie bekend was. Bijna geen roest was voor ons het belangrijkste en dat nu een voor een de slijtage onderdelen kapot gaan is gewoon het risico dat we hebben genomen. Maar de momenten zijn inderdaad ongelukkig al kon het altijd erger. Nu konden we met mijn schoonmoeder meerijden en in Zweden hadden we vrienden wonen die ons hebben geholpen. :knipoog. En we bekijken het positief. Hoe meer er vervangen wordt hoe kleiner de kans is dat er weer wat kapot gaat. Uiteindelijk zal hij helemaal als nieuw zijn :bifun.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Noorfalia »

T4Musketier schreef: 25 sep 2019, 09:37 Toen we bij de garage aankwamen(rond 10 uur) konden ze er pas eind van de middag naar kijken en dan het onderdeel pas bestellen. Die zou dan dinsdags binnenkomen en dan erop worden gezet. Daar hadden wij dus niets aan. Omdat het daardoor twee dagen duurde vanaf de pech dat hij weer zou rijden werd het door de Nkc gelukkig vergoed om op transport te gaan.
Repatriëring vanwege een kapotte V-snaar...:ie Nou ja, heb je in elk geval je premie er weer even uit :nuts
Als je Wegenwacht met Europadekking hebt dan komt er gewoon een wegenwacht(achtige) naar je toe en die kan dit soort standaardonderdelen direct vervangen of even ophalen bij de lokale AMH (zo ging het bij ons i.i.g.)
T4Musketier schreef: 25 sep 2019, 09:37 De oplossing van zelf maken werd lastig door geen onderdeel te hebben
Tip: Wanneer je de snaren vervangt (of laat vervangen), als het goed is gebeurd dat preventief en op tijd, leg dan de oude in de bus als reserve. Dat zou je in dit geval een hoop gedoe bespaard hebben.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Ah super bedankt voor je tip. We gaan zeker in vervolg de oude, hele!, in de bus dan meenemen.

Ja echt stom eigenlijk dat het op transport moet. Vroeger met vakanties met mijn ouders best wat pech gehad. En dan kwam er een busje van de Adac/anwb en die kunnen dan nog vanalles repareren. Nu kwam er dus weer meteen een berger en die kijkt niet eens naar het probleem. We zijn via de Nkc verzekerd, echt top verzekering verder maar dit is wel een nadeeltje.
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door de smederij »

ooit gereden zonder dynamo apeldoorn assen, niet helemaal vergelijkbaar maar ben wel thuis gekomen 2.5 tdi af en toe even stroom gemeten onderweg, want stilvallen op de brug bij zwolle zag ik ook niet zitten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door Multivan Generation »

T4Musketier schreef: 30 sep 2019, 09:24 Ja echt stom eigenlijk dat het op transport moet. Vroeger met vakanties met mijn ouders best wat pech gehad.
Oh, dus het zit in de familie?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4Musketier
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2019, 10:01

Re: SPOED Doorrijden zonder multiriem mogelijk?

Bericht door T4Musketier »

Het zit zelfs aan twee kanten in de familie. Vroeger met het complete gezin eens flink pech gehad. En mijn moeder heeft meerdere keren stotterende auto's gehad. Het lidmaatschap van de anwb is toen niet voor niets betaald :D.

En de opa en oma van m'n vriend hebben ook vaak pech met de camper(grote camper). Het stomme is dat hun, en ook mijn vriend, altijd de wagens goed onderhouden of in elk geval er niet op bezuinigingen. Maar pech kan natuurlijk nooit worden uitgesloten.
Plaats reactie