Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Heb nog geen bus gekocht.

Zijn aan het kijken OF bus op camper kenteken en deze naar eigen inzicht herindelen.
Voordelen zijn bijvoorbeeld geen btw, geen bpm. Nadeel is vaak aanschafprijs in combinatie met de kilometerstand.
Ook een voordeel is dat er bijvoorbeeld een(slaap-) hefdak inzit. Toch een hele uitgave.
OF een bus ombouwen en laten keuren.

Dus prijzen aan het verzamelen van het soort hefdak dat ik zou willen. Kosten (zelf-)inbouw aan het inschatten. Pittige uitgave is bijvoorbeeld het eerder vernoemde (slaap-)hefdak en de koelbox. Op basis hiervan bepalen wat het aankoopbedrag van de bus kan zijn. Een voordeel is dat er bussen zijn met een mooi lage kilometerstand, ook marge bussen.

Kortom: eerst denken - dan doen :jumpklap
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

PS ik heb mijn paneel via ebay bij Lensun gekocht, je hebt dan ook paypal-bescherming
Bij Ali heb je creditcard bescherming. Bovendien neemt ali een grote verantwoordelijkheid in het oplossen van evt levering of kwaliteits problemen.
Soms wel lang wachten op je bestelling. Ik heb er goede ervaringen.

Maar daar ging het niet over :knipoog
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door Mickel Moen »

non-expert schreef: 25 sep 2019, 12:07 Via een tip het volgende gevonden:
Kies dus vooraal voor een zonnepanelen merk met een goede reputatie. Enkele van deze Chinese merken zijn:

Risen Energy
Yingli
ET Solar
Hanwha Solar
Deze merken scoren erg goed op diverse tests, vooral ET Solar, Risen Energy en Hanwha scoren consistent hoog op gebied van rendement. Risen Energy en ET Solar behaalden voor hun beste zonnepanelen bijvoorbeeld een rendementspercentage van respectievelijk 93,8% en 93,4% waardoor ze bovenaan de top 5 van beste zonnepanelen merken staan!

Mijn toevoeging:
Waarbij ET Solar bekend is van de hier veel verkochte mppt regelaar Ep-Solar (1210AN) en de MT-50 display
Prachtig die rendementen, maar wat zegt het: helemaal niets. Flauwekul. 93,8% van wat?

Ik zou die tests wel eens willen zien. Dus kom maar op met de linkjes.

Het is heel eenvoudig een 100WP paneel is een 100WP paneel. De verschillen in opbrengst zijn marginaal.
Zijn die verschillen er niet. Ja, maar dan moet je over meerdere jaren onder dezelfde omstandigheden testen. In Duitsland is zo’n groot testveld voor panelen. Nu is dit voor op een camper niet van belang. Daar zit geen economisch opbrengst aan. Hoogstens zorgt het ene paneel er voor, dat de accu net iets eerder vol is. Maar wat maakt het uit. Als bij het ene paneel de accu om 14.00 uur vol is en bij het andere paneel om 14.05. Zodra de accu vol is, doen de panelen niets meer.

Mijn prioriteit ligt na schade en schande bij maatvoering, wijze van plaatsing en mechanische kwaliteit.
Lees mijn link nog maar eens.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Ik ken je site Mickel en maak hier ook dankbaar gebruik van.
Het ook je voortgang mbt de panelen gelezen.
Wat ik bijzonder vond is dat bij enkele van de paneel verkopers op Ali stond dat (half) flexibele panelen die direct geplakt worden op een oppervlak erg gevoelig zijn voor oververhitting en hier door: 1 minder opleveren per cel en 2 het risico er is dat ze snel kapot gaan. Met als advies ze niet direct op het dak van de kajuit of dak van je rv te plakken, maar te zorgen voor enige koeling onder je paneer. Het viel mij op dat deze adviezen stonden bij donkere/zwarte panelen.
Dus je oplossing vind ik briljant en zal deze, indien van toepassing, gaan toepassen. Waarschijnlijk ook bij de eventuele aanschaf van een "wit" paneel.

Mijn vraag is heel simpel: heeft er iemand ervaring met zonnepanelen gekocht bij Ali voor op een hefdak :vraagteken
Zo ja, wat is je ervaring en van welk merk zijn ze?

Ik vraag bewust! niet naar de panelen waarover ik erg veel kan vinden op de verschillende forums en site's van bouwers.
Ik ben ook niet op zoek naar een discussie over wel of niet kopen bij Ali.

Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen op dit specifieke gebied.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door Walda »

Ik heb een paneeltje uit china laten komen, via onderstaande link kan je mijn ervaringen lezen. Op de foto's mijn aankoop via Aliexpress. Zie wel dat hij flink duurder is geworden.
zonnepaneel.jpg
zonnepaneel 2.jpg
zonnepaneel 3.jpg
viewtopic.php?f=13&t=55342&start=210#p422960

Succes,

Walter
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Tjonge Walter, wat een bevlogenheid, wat een handigheid en wat een super mooi project!!
Echt geweldig.

Dank voor het delen van je topic en in het bijzonder de verwijzing naar het paneel.
Ik had inderdaad gelezen dat bij sommige plak panelen de verbinding aan de onderzijde zit.
Naar ik begrijp ben je tevreden over de kwaliteit van het paneel en de werking. Mooi om te horen!

Geniet op mooie plaatsen van je fantastische T5

Nog een opmerking: sushi met rode wijn ??? :jump
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door Walda »

Ach, als iedereen het zelfde doet is er ook niets meer aan :gekte
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door Walda »

Als ik het weer zou doen zo'n paneel instaleren dan zou ik ook voor 2 in serie gaan. Door de hogere spanning start het laadproces eerder, lees maar eens over de vitctron mppt75/15 controler.

Succes,

Walter
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Net een stuk geschreven, maar is foetsie...

Goed dan.
Zat te mijmeren over de plaatsing van het paneel op het hefdak.
De gewenste koeling van het paneel en je gedachten over evt verwijdering als het paneel stuk mocht gaan.

Volgende is "gemijmer"en nog niet verder uitgedacht.
Ik zag bij paneel (op Ali) Dokio 12V 100W DFSP met ETFE van 1.1 kg in de maat 119x54 aan elke kant 4 bevestigingsogen zitten.
Nu dacht ik het volgende:
Dit paneel is ook alleen te bevestigen als je stilstaat. Een "opberg- beschermkistje" met wat foam en latjes is zo gemaakt.
De cyrix laadt de hh accu tijdens het rijden toch al op.

Bevestiging kan evt op het hefdak. Maar ook kan het paneel aan de achterkant van de bus, de zijkant of aan de voorkant opgehangen worden. Zelfs los naast de bus.Net waar de zon is.

Geen idee hoe dit zit met de (maximale) lengte van de kabel van paneel naar mppt regelaar.

Is dit nu een hele stomme gedachte (het antwoord JA wordt niet op prijs gesteld :bifun) of bied deze gedachte mogelijkheden?
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Ach, als iedereen het zelfde doet is er ook niets meer aan :gekte
:proost
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door ArieV »

Ik vind het prettig dat als de bus geparkeerd staat waar dan ook er zon op komt hij de HH accu oplaad.
Een los paneel word dan weer omslachtig als je een daagje weg ben of je paneel word voor je verwijderd.
Mijn laadsnoer van paal naar bus is ook al een keer gestolen.
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

foto.pdf
(60.1 KiB) 203 keer gedownload
Bevesting op dak met zo iets (tegen het afwaaien)
Als dit door de oogjes zou passen.

Ik
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Ik vind het prettig dat als de bus geparkeerd staat waar dan ook er zon op komt hij de HH accu oplaad.
Een los paneel word dan weer omslachtig als je een daagje weg ben of je paneel word voor je verwijderd.
Mijn laadsnoer van paal naar bus is ook al een keer gestolen.
Yep, daar heb je een punt. Daar zat ik ook een beetje mee. Maar ik dacht het volgende:
Ik zou enkele dagen vrij moeten kunnen staan met de beaut 145 ah (zou passen onder bestuurdersstoel). De grootste verbruiker is de koelbox cf. De cyrix zou er voor moeten kunnen zorgen dat de accu na de rit nagenoeg vol is. Dan een dagje staan zonder dat de accu gevuld wordt. Daarna weer een stukje rijden om vervolgens op de plaats van bestemming het paneel aan te sluiten. En ja, het is iets meer gedoe....
En ja, het nadeel dat je tijdens het staan tijdens een dagje weg geen lading van de accu hebt.
Bij plaatsing in een stad in de parkeergarage zal de accu ook niet opladen. Gebeurt natuurlijk minder, maar is wel hetzelfde. En volgens mij gaat dat bij niemand mis (mis in de zin van een lege hh accu). Toch ?

Voordeel op de plaats van bestemming kan het paneel perfect in de zon geplaatste worden en de bus onder de evt bomen.
Het eerder genoemde serie schakelen, ik heb het gelezen, zal dan praktisch gezien wat lastiger worden. Maar heeft inderdaad voordelen.
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door non-expert »

Sorry: Beaut 120Ah....
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met lichtgewicht zonnepaneel op hefdak

Bericht door Beckontheroad »

non-expert schreef: 30 sep 2019, 12:11
Ik vind het prettig dat als de bus geparkeerd staat waar dan ook er zon op komt hij de HH accu oplaad.
Een los paneel word dan weer omslachtig als je een daagje weg ben of je paneel word voor je verwijderd.
Mijn laadsnoer van paal naar bus is ook al een keer gestolen.
Yep, daar heb je een punt. Daar zat ik ook een beetje mee. Maar ik dacht het volgende:
Ik zou enkele dagen vrij moeten kunnen staan met de beaut 145 ah (zou passen onder bestuurdersstoel). De grootste verbruiker is de koelbox cf. De cyrix zou er voor moeten kunnen zorgen dat de accu na de rit nagenoeg vol is. Dan een dagje staan zonder dat de accu gevuld wordt. Daarna weer een stukje rijden om vervolgens op de plaats van bestemming het paneel aan te sluiten. En ja, het is iets meer gedoe....
En ja, het nadeel dat je tijdens het staan tijdens een dagje weg geen lading van de accu hebt.
Bij plaatsing in een stad in de parkeergarage zal de accu ook niet opladen. Gebeurt natuurlijk minder, maar is wel hetzelfde. En volgens mij gaat dat bij niemand mis (mis in de zin van een lege hh accu). Toch ?

Voordeel op de plaats van bestemming kan het paneel perfect in de zon geplaatste worden en de bus onder de evt bomen.
Het eerder genoemde serie schakelen, ik heb het gelezen, zal dan praktisch gezien wat lastiger worden. Maar heeft inderdaad voordelen.
Voordeel van een los paneel dat je je bus in de schaduw zet voor de verkoeling en je losse panneel 5m verderop in de zon.. :toppie
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie