Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slapen op raamhoogte in een multivan

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Dit lijkt me ook een mooie oplossing om na te bouwen:


Is in feite een ‘klap-variant’ ipv een ‘uitschuif-variant’ van slapen-op-(raam)hoogte. Hier uitgevoerd met 2 stoelen in plaats van een 3-zits bank, maar dat zou toch net zo goed kunnen denk ik?
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Zeker kan dat. Deze variant hebben we ook bekeken. Bij ons werkte dit niet omdat wij het bed in 3en wilden delen om zonder het bed eruit te moeten halen de 6e plaats indien nodig erin te kunnen zetten. En hoe langer het bedgedeelte achter de bank hoe minder ruimte je voorin hebt. Wij hebben 3 delen van 66cm en dat geeft voldoende ruimte zowel voor- als achterin. Het is belangrijk om goed in beeld te hebben wat jullie eisen en wensen zijn.
Wij wilden de koelbox naast ons keukenblok voorin hebben en dan zit je al op 72 cm. Wij zijn daar heel tevreden over omdat dit ook een lekkere leefruimte is in tijden van slecht of koud weer. Door de grote bagageruimte achterin hoeven we nooit bagage om te ruimen als we voorin willen zitten of als we gaan slapen. Dat scheelt een hoop gedoe!
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Ja, ik realiseer me steeds meer dat het woekeren met de ruimte blijft!

En je maakt het heel helder: het moeten treffen van een compromis tussen de beweegruimte voorin en de bergruimte achterin/onderin is inderdaad iets wat terdege onderzocht moet zijn voordat de zaag in het hout (en aluminium) gaat.....! Ik had in de bus al gemeten dat met de bestuurdersstoel in mijn gewenste positie en het keukentje wat wij er bij ‘krijgen’) de beschikbare lengte aan die kant in de ordegrootte van 188 cm is. Vonnie is vrij klein maar ik ben daarentegen groter en een voordeel van deze VanEssa constructie leek me dat je de helften ongelijk in lengte kunt maken en dat geen extra ondersteuning in het midden van de lengte nodig is (niet dat dat erg is natuurlijk).

In jullie oplossing is jullie bed een heel eind omhoog gegaan, in combinatie met slaapmatten werkt dat goed voor jullie zeg je, maar wij geven toch de voorkeur aan een gewone matras (in delen) Dat scheelt in de hoogte gauw zo’n 10 cm, wat dus ten koste gaat van de hoogte van de bagageruimte, wat we dan weer moeten compenseren met de lengte ervan (hoewel we het wel kamperen wel minimalistisch willen houden)

Maar die extra stoel willen wij er ook in kunnen plaatsen bij niet-kampeer gebruik.

Dat pleit al met al inderdaad voor “iets” wat in de lengte in 3 delen gaat...., maar dan in een wat andere verdeling dan 3 maal 66.... “back to the drawing board” dus!

Dank je weer voor het aanreiken van deze inzichten!

Groet!
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Als je de bus straks hebt moet je opmeten hoe ver je bank naar achteren moet om de 6e plaats erin te kunnen zetten. Dit bepaald de maximale lengte van het achterste gedeelte van het bed. Tenminste als je het wilt laten zitten. Als je op vakantie gaat kun je de bank natuurlijk meer naar voren schuiven om je bagageruimte groter te maken.
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door non-expert »

Wellicht is het volgende idee een optie.
Korte intro.
Wij gaan een transporter aanschaffen. Metamorfose naar 2 per camper KWB. Hefdak zonder slaaplaatsen.
Slaap- en Leefruimte indeling is iets wat ons dus bezig houdt.
Wij gaan de middenbank verwijderen en plaatsen een bankje aan de linkerzijde (tegenover de schuifdeur). Dit bankje wordt oa gebruikt voor het plaatsen van de accu, electronica en porta potti. De compressor koelbox komt (als zitje) half in de schuifdeur te staan.
Alleen de bijrijdersstoel wordt draaibaar.

Wij willen de bagage ruimte onder meer gebruiken voor het meenemen van 2 vouwfietsen. We gaan dus "hoog slapen".

Het Bed
Maat 130 x 190 verdeeld over 2 standaard matrassen (comfort naar keuze) van 130 x 95.
Vast gedeelte 130 x 95.
Uitschuifbaar gedeelte 130 x 95
Dagstand: 130 x 95 twee delen op elkaar.
Nachtstand: 130 x 190.

Voor de overgang van nacht naar dag is het nodig dat het uitschuifbaar gedeelte eerst verder uitgeschoven kan worden, uitgetrokken kan worden. Zover als 2 x totale dikte latenbodem + matras). Dit is nodig omdat ik werk met twee standaard matrassen en geen matras in drie delen (zie oplossing Mickel Moen. De gedachte is ongeveer vergelijkbaar.

Dit omklappen gaat prima als het hefdak (zonder slaapgedeelte) omhoog is geplaatste en bed ongeveer in midden van bus is gepland.
In nachtstand wordt bed uitgeschoven en uitgeklapt. Beddengoed kan blijven liggen.

Beide delen rusten (op raamhoogte) op kastjes aan beide zijden. Zoals opbergkastjes en (verdeeld over beide zijden) water (wassen) en gas (koken).

Omdat ik nog geen bus heb, kan ik geen foto's laten zien.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Hanz »

Dat omklappen van het bed gaat alleen als de opening in het dak minimaal iets meer dan 130 cm breed Is. En als het bed niet precies in het midden staat moet het nog breder zijn. Ik zou eerst eens nagaan of de opening na plaatsing van het hefdak wel breed genoeg is.

Aanvulling: het bovenbed in een T5 California is 120 cm breed. De opening in het dak is dus minder dan 120 cm. Ik betwijfel of er hefdaken bestaan die breed genoeg zijn.

Aanvulling 2: Je hebt het over omklappen om van nachtstand naar dagstand te komen, een oplossing zoals Mickel Moen heeft gemaakt. In dat geval geldt het bovenstaande over de breedte van het hefdak.
Maar je hebt het ook over een uitschuifbaar gedeelte, zoals Marianne2014 heeft toegepast. Dan is er van omklappen volgens mij geen sprake.
Kortom, nog niet helemaal duidelijk hoe jouw bedoplossing eruit ziet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door non-expert »

Hoi!
Als een 130 breed matras niet past door benodigde lengte (95 cm) en de breedte van de binnenmaat van het hefdak (zonder slaapgedeelte) dan is dit geen optie.

Dan kom je uit op een aantal opties (voor zover ik het kan bedenken)
Of volledig uitschuifbaar in twee delen: hierbij wordt een van de delen in zijn geheel (lattenbodem + matras) over of onder het andere deel geschoven.
Of een matras in 3-delen en opklapbaar dit kan volgens het principe van Mickel Moen.
Of volgens het principe zoals ik trachtte te omschrijven :yes. Maar dan met de aanpassing dag het vaste deel een standaard matras is en het voetendeel (hoofd bij achterklep) een vermaakt versmald gedeelte van iets minder dan de genoemde 1.20 mtr.

Toelichting op het laatst genoemde principe.
Bed bestaat uit twee delen. Hoofddeel bij acherklep, Voetendeel, wat dus smaller is ivm de binnenmaat van het hefdak, richting voorkant.
Hoofdgedeelte is vast deel.
Voetendeel is in de dagstand hier in zijn geheel opgeklapt
In dagstand rust dit deel op, aan beide zijden geplaatste kastjes (dit kan ook het keukentje en watergedeelte zijn).

Van dag- naar nacht stand.
Je haalt het voetendeel naar je toe.
Haalt dit iets verder naar je toe ivm de dikte van de matrassen en plaatst het tegen het hoofdgedeelte aan.
Dit principe wordt ook toegepast in bedbanken. Een schanier alleen kan niet geplaatste worden, omdat je "om" het matras van het vaste deel heen moet. In bestaande bedbanken werdt hiervoor vaak een soort pollepelvorm uitgefreesd. Weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven en heb nu even geen plaatje. Zal daar naar zoeken. Maar misschien is het nu ook duidelijk.... hoop ik :jumpklap
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Het blijft ook voor ons puzzelen naar de ideale mix van slaapcomfort, bagageruimte en dag/nacht-ombouwtijd etc. Voor ons staat echter een maximale bedbreedte van wand tot wand (daarom hebben we een Multivan gekozen en geen California) i.c.m. een goed slaapcomfort voorop bij alle plannenmakerij. Daarnaast willen de de auto ook kunnen gebruiken aks tweede auto en incidenteel zoveel mogelijk (=6) zitplaatsen gebruiken (3-zits bank + losse stoel + passagiers- en bestuurdersstoel)

Ik heb mijn bus ook nog niet en kan helaas dus evenmin iets doen, maar heb wel flink geschetst en met LEGO blokjes van mijn kleinzoon gesimuleerd.....

Wat ik nu denk te moeten gaan maken (als ik niets over het hoofd heb gezien tenminste) is iets in de stijl van het filmpje van VanEssa, maar wel aangepast. Want Marianne wijst er namelijk terecht op dat je dan waarschijnlijk onvoldoende ruimte voorin overhoudt om de losse stoel achter de bijrijder te kunnen plaatsen (ingeval van het gebruik als personenauto).

Daarom denk ik nu de ‘VanEssa- tunnel’ achterin -die op het filmpje ca. 130 cm lang lijkt te zijn - te verkorten tot ongeveer de lengte van het gewone Multiboard (ca 65 cm denk ik?).
Bij kampeergebruik koppel ik daar dan aan de voorkant twee uitneembare ‘kisten’ tegenaan van ieder ca 73 cm breed (een links en een rechts) misschien met klep-deksels voor de bereikbaarheid van de spullen erin.
Om genoeg bedlengte te krijgen komt er een tweetal losse voeteneind-boards bij die weer aan de kisten haken en bij dag bovenop het achterdeel liggen.


De lengte van die boards en de ‘kisten’ moet samen waarschijnlijk iets van 120-130 cm zijn, maar de onderlinge verhouding is nog te bezien om een voor ons ideaal compromis te vinden tussen bagageruimte achterin en bewegingsruimte voorin (overdag) bij kampeergebruik te bewerkstelligen. (Smallere kisten en langere boards betekent meer leefruimte maar minder opbergruimte).

De hoogte van de hele ‘constructie’ is ook nog niet bepaald . Onderkant van de bed bodem moet i.i.g. minimaal 54 cm van de vloer zijn om over de (naar voren geklapte) leuning van de 3-zits bank te vallen (en er wellicht nog wat steun aan te ontlenen). Met de bedbodemdikte en een vouwmatras van 10cm dik) wordt het nogal wat....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je een eigen topic hierover maken en je schetsen delen?
Een bed over de volle breedte is 1 meter 55 breed bij multivan i.v.m. de panelen.
Ga je van een transporter uit dan kun je tot 10 cm breder gaan..

Vouwfietsen hoeven niet binnen, ze kunnen ook prima op een fietsendrager(aan de klep, of op de trekhaak).

Groeten Peter
PS tekeningen kun je hier vinden: https://umbauportal.de/jctumbau/web/gue ... eichnungen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

De kisten zijn wel leuk bedacht. Die plaats je dus op de neergeklapte achterbank en laat je die daar tijdens de vakantie staan? Dan kun je dus niet op de bank zitten. Ik denk dat de kisten ook best wel diep moeten zijn wil je iets erin kunnen opbergen. Dan ga je dus ook best hoog slapen. Plaats eens een tekening! Ben benieuwd.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Sorry Marianne dat ik je topic onbedoeld wat ‘gekaapt’ heb met mijn vragen etc. Inmiddels zijn mijn ideeën aardig uitgekristalliseerde en ik zal ze verder beschrijven in mijn eigen topicje “de kogel is door de kerk”.

Groet!
Plaats reactie