Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

vragen over de T4
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Wie heeft kennis van VAG-COM? Ik kan nu de waardes uitlezen, maar ik mis de kennis om ze te interpreteren.

Kan ik iemand een aantal screenshots sturen, ik ben benieuwd of er vreemde of afwijkende waarden staan.

Bijgevoegd een tweetal voorbeelden....
Bijlagen
IMG_20191001_204404.jpg
IMG_20191001_204535.jpg
:driveT4
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Nog eentje...
Oh ja, hij loopt nog steeds heel erg rijk....is echt iets mis, waarschijnlijk is deze computer niet meer goed?
Bijlagen
IMG_20191001_204535.jpg
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Ik zou vooral kijken naar group 025 en dan injector on-time. Misschien schommelt deze waarde wel heel erg tussen 2.00 en 3.50 bij onregelmatig lopen.
Group 001 geeft de inspuitwaarde ook weer in het 4e blokje.

Kijk maar hoe de waarden veranderen als je het slangetje erafhaalt.
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Da's dus deze?
De waarde van de injector is tussen 2,0 - 2,5 bij idle.
Bijlagen
IMG_20191001_203248.jpg
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Vraag 1: vertoont het 4e blokje van Group 001 hetzelfde getal als het 4e blokje van Group 025?

Vraag 2: heeft de bus een koudstartinjector?
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Vraag 1: ja
Vraag 2: Koudstartinjector? Ik weet het niet. Het is een 1993 2.0 AAC benzine zonder Labda sonde. En hij was al boven de 85°.
Mijn prio is om stationair bij warme motor een goed mengsel te hebben, anders volgend jaar weer een apk drama. Koude motor of bij het rijden is nog even bijzaak.

Ik heb wel de glasklepsensor vervangen, ben ook met vag-com gaan zoeken omdat Bardi me vertelde dat ik Na het vervangen van de 'drosselklappepoti' de 'DIGIFANT' opnieuw moest inkeren op de stationairloop, zoals beschreven in https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G69_(Drosselklappe)

Maar de instructies komen niet overeen met mijn oude vag-com OBD1...
Bijlagen
IMG_20191001_203210.jpg
Laatst gewijzigd door EdEhv op 01 okt 2019, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Apart, want op de foto van 21:14 staat er net een andere waarde in Group 001 dan bij Group 026 en 027.

2.00 en 2.50 ms zou goed moeten zijn. Loopt hij met deze waarden nou onregelmatig te rijk?

Toen ik mijn computer eraan hing (originele VCDS), schommelde hij tussen 2.50 en 3.50 met te hoog CO.
en 2.00-2.50 ms toen hij goed liep.
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Ja, hij loopt een beetje onregelmatig stationair en de CO ligt tussen de 7 en 9%

Na een uurtje met stationair draaiende motor en de straat vol benzinedamp-rijke uitlaatgassen heb ik m uit gezet om de goodwill van m'n buren niet helemaal te verspelen. 😂
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Een paar punten:

-Op mijn laptop schommelde de inspuittijd bij onregelmatig lopen/hoog CO. Dus tussen 2.50 en 3.50 ms. Dat hield op toen ik het trucje met het slangetje deed. Toen bleef het onder de 3.00 ms. Kan zijn dat ik volgende week weer die richting op moet, misschien een idee om te kijken of er verschil zit tussen jouw software en mijn software.

-https://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N17_(Kaltstart) Je zou kunnen checken of hij niet via het koudstartventiel teveel inspuit. Ik verwacht dat het stekkertje losnemen niets uitmaakt.

-viewtopic.php?t=4984
In dit topic vind je de rest van de meetwaardeblokken. Als de gasklephoekwaarde logisch beweegt met het intrappen/loslaten van het pedaal, zou ik hier niet het probleem zoeken.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Ah, ik zie het al! Kijk eens naar de inspuitwaarde bij 2838 RPM en de inspuitwaarde bij stationair toerental. Beide 2.00 ms. Klopt geen donder van. Of je software klopt niet, of de ECU geeft foute informatie.
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Zou hij bij hogere toeren moeten stijgen?
En zou dit de bevestiging kunnen zijn dat de computer defect is?
Is de ECU resetten naar factory default een goede zet? Of loop ik dan het risico dat hij helemaal niet meer loopt?
:driveT4
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Temperatuur aangezogen lucht 52°C, is het na een tijdje stationair lopen zo warm onder de motorkap?
En bedankt voor het lijstje, heel fijn. Zoeken op vag-com in het forum.wil helaas niet lukken...

Opvallend dat er wel een waarde staat voor labdasonde spanning, 1,60V...er zit geen labdssonde in de bus.
Bijlagen
Screenshot_20191001-230012~2.jpg
IMG_20191001_204132.jpg
:driveT4
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door dennisvt4 »

Op de site van Gerrit speek is heel veel te vinden

Die draait om obd2 en uitlezen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

De inspuitwaarden moeten zeker omhoog gaan als je hogere toeren maakt.
Ik denk toch dat dit aan jouw software ligt.
Waar het om gaat, is dat dit belangrijke informatie is, waarmee we kunnen zien of de computer reeele waarden inspuit.
Ik zeg van niet.

Helaas kun je de MAP-waarde niet uitlezen met Vagcom/VCDS.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door Multivan Generation »

Samplingsfrequentie van nieuwe originele kabels is een stuk hoger als de oude kabels.. Tel daarbij op een trage motorcomputer ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie