Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wifi - Mifi - Roaming

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Als we reizen naar bestemmingen buiten Europa kopen we meestal ter plaatse een simkaart.
Meestal gaan we naar maximaal 2 landen per reis. Perfect! Met dubbele sim helemaal geweldig.

Maar nu gaan we, dat is de bedoeling, langere tijd reizen binnen Europa.
We zullen moeten navigeren, het lezen over bijzonderheden en bezienswaardigheden, het opzoeken van camperplaatsen of andere sta-plaatsen en campings ed
Verder gebruik van facebook en twitter en de persoonlijke contacten met het thuisfront.
We zullen hoofdzakelijk NIET op campings verblijven.

Nu lees ik veel over Wifi en Mifi ed.
Veel verschillende adviezen, opties en mogelijkheden. Behoorlijke prijskaartjes. En, zo lees ik, zijn de resultaten (de ontvanst) niet altijd voldoende.

Waar ik weinig over lees is Roaming en de evt aanschaf van een tijdelijke EU-bundel.
Kost een paar tientjes.

Mijn vraag: waarom lees ik veel over wifi en mifi en weinig over roaming?
Wat mis ik?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door bvddobb »

non-expert schreef: 01 okt 2019, 15:27 Mijn vraag: waarom lees ik veel over wifi en mifi en weinig over roaming?
Waarschijnlijk omdat roaming met een EU-bundel weinig complex is, geen aparte abonnementen of apparaten vraagt, e.d. Daar is eigenlijk weinig over te schrijven, zeker sinds je overal in de EU tegen één tarief belt/data gebruikt. En dat dat dan vaak veel goedkoper is dan bijv. camping-Wifi, die lang niet altijd gratis (c.a. bij de prijs inbegrepen) is, en wél vaak veel langzamer dan 3G/4G.

Wij reizen veel binnen Europa, en hadden oorspronkelijk ook een Mifi en een Wifi-versterker in de bus. Maar sinds een aantal jaren liggen die ongebruikt in de kast. 3/4G-dekking is naar onze ervaring tegenwoordig veel uitgebreider dan Wifi-dekking en eigenlijk ook altijd vele malen sneller dan camping- of McDonalds Wifi.
Dus wij gebruiken tegenwoordig gewoon de hotspotfunctie van onze telefoons. Voor de reizen breiden wij onze databundel tijdelijk voor 1 of 2 maanden uit naar 10GB per telefoon (Marga 10GB, ik 10 GB) en daar komen we ruim mee uit. Soms is er geen dekking. Maar naar onze ervaring valt dat erg mee (zelfs in bijv. de Alpen of deze zomer in de Pyreneeën). En waar er geen 3/4G-dekking is, is er meestal ook geen Wifi!

Buiten de EU is het anders, dan kan het nog steeds wel slim zijn om even te kijken of een lokaal datakaartje in een Mifi niet veel voordeliger is dan roamen op je eigen EU-bundel.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door Jonathan L »

Ik reis nu twee jaar onafgebroken in Afrika, gewoon locale sim kaart kopen en op zoek naar de aanbieding. Die zijn vaak in de lokale taal...
newwaver
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:21

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door newwaver »

kijk hier eens https://wereldwijdwifi.nl .
gebruik ik nu in een dongle aan mijn autoradio ,altijd actuele verkeersinfo voor mijn navigatie en ook internet. ook te gebruiken voor hotspot etc.
prepaid , een jaar geldig en bij opwaarderen gewoon een jaar erbij vanaf moment dat je opwaardeerd zonder de rest kwijt te raken.
geen gezeur met eens in het half jaar bellen of smsen om geldig te blijven. puur en alleen voor data gebruik.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door bvddobb »

newwaver schreef: 01 okt 2019, 17:17 kijk hier eens https://wereldwijdwifi.nl .
€ 24,95 voor de EU-kaart met 1GB en dan 10GB EU opwaarderen voor €65,- (WW resp. €49,95 en €150,-) ??? :ie

8GB extra kost ons bij ons Vodafone abbo (dat 2GB standaard heeft) €20....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door Multivan Generation »

non-expert schreef: 01 okt 2019, 15:27 Wat mis ik?
Volgens mij mis je iets heel essentieels... namelijk een bus..

Ik zou mezelf eerst eens focussen op de zoektocht en aankoop van de juiste bus.
In plaats van jezelf nu al te verliezen in details.. :zwaai

De levertijd voor een kwalitatief goed hefdak bedraagd bijvoorbeeld al een week of 12..

Succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

[De levertijd voor een kwalitatief goed hefdak bedraagd bijvoorbeeld al een week of 12../quote]
Doe ik toch gewoon iets mindere kwaliteit voor de helft van de prijs :jumpklap
Navigeren? zou ik niet met je mobiel doen
ik bedoelde hiermee lokaal navigeren. Bv in een stad, wandelen of met het fietsje

Maar verhaal is helder, klip en klaar.
Gewoon bundeltje uitbreiden.
Navigeren zal ik voorlopig nog doen met Tommie. Tot dat tzt de din2 (met navigatie) ingebouwd is. Maar gaat nog even duren.

Top!
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Zat naar aanleiding van een van de opmerkingen te kijken naar een hotspot extender.
Er is al heel wat over geschreven en wil deze mooie gesprekken niet overdoen. Maar heb toch een vraag:
Zag de Huawei B525s-23a
en de
Huawei B525s-65a

Over de 23a kan ik van alles vinden.
Maar bijna niets over de 65a
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de verschillen?
Is de 65a een upgrade van 23a ?
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Misschien een hele stomme vraag, maar is een router en wifi extender niet hetzelfde?
Als ik de zoekfunctie router in tik kom ik uit bij de door je genoemde apparaten
Als ik de zoekfunctie wifi extender/versterker in tik kom ik ook bij deze apparaten.
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Dank voor jullie antwoorden.
Ik wil voor de Huawei B525s-23a gaan. 4G dus. Een Europabundel zijn de prijzen ook niet meer.
Wat ik niet kan vinden is of deze Huawei behalve op 220 ook op 12V kan. Dit omdat ik ook vaak off-grid zal staan.
Weet iemand dit?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door bvddobb »

Ik zou toch kiezen voor een 3/4G combi. Het komt nog best vaak voor (Spanje, Frankrijk deze zomer nog) dat er geen 4 maar wel 3G beschikbaar is. Of 4G heel zwak en 3G sterk.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door moosev »

Waarom geen mifi? (lokaal) Kaartje erin voor 3/4G en daar waar er WIFI is gebruik je hem als wifi router. Je kan hem dan ook nog meenemen voor onderweg tijdens fietsen, wandelen wanneer er een accu inzit. Ik gebruik een oude 3G huawei E5330 (of vergelijkbaar, ken het typnr niet uit mijn hoofd).
Voordeel is dat deze gewoon met usb opgeladen wordt en lekker klein is. Nadeel is dat je hem handmatig aan en uit moet zetten.
gr
René
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Ik zou toch kiezen voor een 3/4G combi
De Huawei ondersteund 4G/3G/2G. Maar omdat men het een 4G router noemt, heb ik alleen dit er neer gezet.
Waarom geen mifi? (lokaal) Kaartje erin voor 3/4G en daar waar er WIFI is gebruik je hem als wifi router.
Je stelt een goede vraag. En eigenlijk vind ik het lastig om deze te beantwoorden. Als ik google op een 4G router kom ik hoofdzakelijk uit bij Wifi extenders, vaak met een router. Ik kies niet voor een wifi extender.

Ik kan nergens een goede vergelijking of doelbepaling (wanneer kun je het voor Mifi en wanneer voor bijvoorbeeld een apparaat als de Huawei B525s-23a.
Wat ik, met mijn beperkte kennis, heb kunnen ontdekken is het verschil tussen deze beide dat een Mifi een eigen batterij heeft en geen mogelijkheid voor het aansluiten van een externe antenne. Ik kan niet veel vinden, als het gaat om een vergelijking, tussen de kwaliteit van de verschillende apparaten. Tenminste niet van recente datum.

Waarom dan de B525? Geen accu. Mogelijkheid aansluiting externe antenne voor (betere) ontvangst in iets meer afgelegen gebieden. Ik heb het idee dat de Mifi het prima doet in de stad ed, maar minder goed in iets meer afgelegen gebieden. Maar dit is een aanname. Qua kosten kan ik nog geen vergelijking maken omdat ik me niet verdiept heb in de verschillende typen en modellen Mifi.

Omdat Huawei ook aangeboden wordt op Ali, zijn de kosten beperkt. Dit zou zowel gelden voor de B525 als een Mifi. Maar zoals gezegt: naar de Mifi heb ik (nog) niet gekeken. Ik hou me graag aanbevolen voor een vergelijking en/of advies qua modellen :vraagteken

Kosten indicatie: voor de B525 zou ik inclusief externe antenne (en nog los aan te schaffen voeding 12V) ongeveer € 150,-- kwijt zijn. Discussiepunt zou kunnen zijn de kwaliteit van de externe antenne.
non-expert
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2019, 12:07
Locatie: Alkmaar

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door non-expert »

Ik zou toch kiezen voor een 3/4G combi
De Huawei ondersteund 4G/3G/2G. Maar omdat men het een 4G router noemt, heb ik alleen dit er neer gezet.
Waarom geen mifi? (lokaal) Kaartje erin voor 3/4G en daar waar er WIFI is gebruik je hem als wifi router.
Je stelt een goede vraag. En eigenlijk vind ik het lastig om deze te beantwoorden. Als ik google op een 4G router kom ik hoofdzakelijk uit bij Wifi extenders, vaak met een router. Ik kies niet voor een wifi extender.

Ik kan nergens een goede vergelijking of doelbepaling (wanneer kies je voor Mifi en wanneer voor bijvoorbeeld een apparaat als de Huawei B525s-23a.
Wat ik, met mijn beperkte kennis, heb kunnen ontdekken is het verschil tussen deze beide dat een Mifi een eigen batterij heeft en geen mogelijkheid voor het aansluiten van een externe antenne. Ik kan niet veel vinden, als het gaat om een vergelijking, tussen de kwaliteit van de verschillende apparaten. Tenminste niet van recente datum.

Waarom dan de B525? Geen accu. Mogelijkheid aansluiting externe antenne voor (betere) ontvangst in iets meer afgelegen gebieden. Ik heb het idee dat de Mifi het prima doet in de stad ed, maar minder goed in iets meer afgelegen gebieden. Maar dit is een aanname. Qua kosten kan ik nog geen vergelijking maken omdat ik me niet verdiept heb in de verschillende typen en modellen Mifi.

Omdat Huawei ook aangeboden wordt op Ali, zijn de kosten beperkt. Dit zou zowel gelden voor de B525 als een Mifi. Maar zoals gezegt: naar de Mifi heb ik (nog) niet gekeken. Ik hou me graag aanbevolen voor een vergelijking en/of advies qua modellen :vraagteken

Kosten indicatie: voor de B525 zou ik inclusief externe antenne (en nog los aan te schaffen voeding 12V) ongeveer € 150,-- kwijt zijn. Discussiepunt zou kunnen zijn de kwaliteit van de externe antenne.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Wifi - Mifi - Roaming

Bericht door ArieV »

Ik vind het best een hoop geld.
Voor 150 euro apparaat koop je ook aardig wat internet op een telefoon abonnement.
Ik had vorig jaar 20gb aan data mee op onze 3 weken reis naar zweden. Ik gebruik een ipad met 4g en navigeer daar ook mee.
Me kinderen keken soms een filmpje en wij zochten soms op internet naar lokale bezigheden. Me vrouw is een grote facebook verbruiker en bij terug komst had ik nog data over.
Ik kan overigens 4 apparaten koppelen aan de ipad om internet te delen, met wel een kleine beperking kwa verbinding.
Via 4g internet kan ik via wifi verdelen en bluetooth.
Via een lokale wifi verbonden dan kan ik alleen via bluetooth verder verdelen.
Ervaring heb ik niet met externe apparatuur als de beschreven ipad van hier boven.
Maar voor ons met 3kids werkte dit ruim voldoende.
Laatst gewijzigd door ArieV op 04 okt 2019, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie