Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher D2L probleem

vragen over de T4
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2019, 22:13

Eberspacher D2L probleem

Bericht door Maik »

Beste leden van dit forum, ik heb een probleem met mijn Eberspacher D2L. Vrijwel alles functioneert als ik de standverwarming aanzet, ventilator blaast koude lucht en slaat na ca. 3 min. uit. De diagnose tot zover luidt dat mijn regelunit functioneert; op klem 6 en 7 van de regelunit krijg ik na ca. 30 sec. een pulserende 12 volt richting de brandstofpomp. Echter, meet ik bij de brandstofpomp zelf staat daar (direct na inschakeling) continu 12V tussen de aanvoerende draden (groen en groen/wit). Met andere woorden, het pompje krijgt continu 12V maar geen impuls en werkt dus niet (terwijl er dus wel een impuls van de regelunit komt). Voor de volledigheid, het betreft een uitvoering 25 1725 01. Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn?
Gr. Maik
VW T4 Westfalia 1997 hoogdak :driveT5
Harold spek
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 jun 2019, 22:00

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Harold spek »

Mogelijk is de gloeibougie stuk.
Kan ook zijn dat de spanning niet voldoende is om kachel op te starten
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2019, 22:13

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Maik »

Bedankt voor je reactie maar beide is het niet. Plug gloeit en hangt aan 220 V dus accu wordt geladen en is ok. Update: ik krijg een pulserende 12V gemeten over klem 6 van de regelunit (klem 8 op bedieningspaneel) en klem 7 van de regelunit (direct naar brandstofpomp), maar de uitgaande kabel van het bedieningspaneel naar de brandstofpomp (klem 9 op bedieningspaneel) geeft een continue 12V. Kortom; kan het bedieningspaneel kapot zijn waardoor er geen pulserende maar continue 12V richting de brandstofpomp wordt gestuurd?
VW T4 Westfalia 1997 hoogdak :driveT5
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

hallo goede middag ik ben nieuw op dit forum...wellicht is er al over geschreven,maar ik heb ook een probleem met mn al wat "oudere" d2l.
heb al het een en ander doorgemeten en vervangen tot nu toe zonder resultaat.Heeft de afgelopen jaren prima gelopen.
Probleem: kachel loopt op stand ventileren: prima (thermostaat tuimelschakelaar naar links) volle toeren ,groen lampje brand
kachel loopt op halve toeren bij verwarmen ,waarbij de temp.nog niet is ingeschakeld (thermostaat tuimelschakelaar naar rechts),bij
inschakelen temp. stopt ie helemaal ,pompje gaat dus ook niet lopen en gloeibougie geeft geen warmte.

doorgemeten heb ik temp.schakelaar
oververhittingschakelaar
pompje
distributie plaatje

gemonteerd andere control unit en andere thermostaat,gloeibougie is nieuw accu ook dus zeker geen verval onder 11.7V bij opstarten!!
iemand een idee wat ik over het hoofd zie..(bekabeling oid..)
wie helpt mij?? Vr gr Coen
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Hier een link om te beginnen:
http://www.westfaliat3.info/eberB2L-D2L.pdf

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Egbert&Manon »

@Maik: In de eerste 3 minuten wordt de gloeibougie continu aangezet en vraagt heel veel van de accu.
Als de spanning even onder een waarde komt (ik dacht 11,8V), dan zal de kachel uitschakelen.
Dit is de meest voorkomende storing bij de D2L.
Slechte massacontact kan ook een oorzaak zijn.

Probeer het eens met een draaiende motor, de spanning is dan hoger (14,4v ipv 12,5v).
Meet de spanning op de standkachel ten tijde van het voorgloeien (min 12v).

@coenhans: Een keukenraam wil bij een California wel eens lekken achter het keukenblok.
Het loopt dan precies in de "steuergerat".
Controleer deze op vochtsporen (print uit het blik halen).

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Gevonden uit de oude doos:

viewtopic.php?f=2&t=41501#p293200
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

hallo ,bedankt voor de snelle reaktie.leuke spreuk trouwens onder je berichten..
ik heb al veel geprobeerd dus ook met een nieuwe accu en draaiende motor,maar bij inschakelen van de verwarming zegt ie echt niets meer.
eerder advies van een vastzittend relais zou de problemen oplossen,want geen stroom op de gloeiplug,dus geen hitte,dus geen pompactiviteit..
alleen met een andere control unit doet ie het ook niet....dus ik denk toch ergens slecht/geen contact/breuk in de kabelboom...?/vr.gr.coen
nog meer suggesties? heeft iemand een contact in de achterhoek/regio lochem???? vr.gr Coen
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Als jou kachel veel stroom vraagt (op de stand verwarmen) gaat de motor langzamer draaien en zelfs uit.
Dit hoort niet zo.
Je hebt al een ander stuurautomaat geprobeerd.
Dan denk ik dat je inderdaad een slechte stekkerverbinding hebt.
Of dat de motor te zwaar draait (vervuild of versleten koolborstels).
De kachel moet er waarschijnlijk onder vandaan gehaald worden en daarna geopend.
Dan kun je zien waar het euvel zit.

Veel mensen met kennis van de D2L zijn er niet meer....(techniek van de jaren 80)

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

ja dat eruit halen is inmiddels al gebeurd....verder geen gekke dingen tegengekomen na openen behuizing..ziet er eigenlijk prima uit.
alle voor de hand liggende oorzaken heb ik volgens mij uitgesloten..toch kabelbreuk(je) oid ??
motortje draait prima en licht,makkelijk met de hand te draaien zonder speling..ik denk idd slecht contact "ergens"
wordt vervolgd..zit er in de controle unit een relais??
is idd jaren 70 techniek denk ,wel fijn overzichtelijk..!!
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

alle stekkers losgehaald,vervangen ,relais krijgt geen stroom..??dus startprocedure begint niet..ik heb nu echt geen ideeen meer....??
wie wel?? Coen
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door Egbert&Manon »

Je hebt al een andere control unit geprobeerd...... wat bedoel je daarmee?
het bedieningskastje of de "steuergerat" in het blikken behuizing?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

nou om eerlijk te zijn .....allebeide. probleem blijft hetzelfde ,. bij een van de control units (aluminium "doosje")brandde de zekering door bleek maar 2 A te zijn ..
hoort volgens mij 10A in .
Probleem blijft: als ik de verwarming "aan"wil zetten valt ie helemaal stil...ik heb echt geen idee meer en ook eigenlijk geen onderdelen duie nog NIET vervangen zijn...
vr.gr. Coen
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

inmiddels ook de kabelboom doorgemeten en alle contacten losgehaald en vervangen of schoongemaakt...
coenhans
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2019, 10:30

Re: Eberspacher D2L probleem

Bericht door coenhans »

Ik zag dat er bij jullie in de buurt een bedrijf zit dat eberspachers repareert..Hagens of zoiets ..is dat wat..?
Plaats reactie