Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

vragen over de T4
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

De 2.0 AAC zonder kat heeft ook geen MAP sensor, er zit alleen een luchttemperatuur sensor in het inlaat traject.
En met hogere waarde bedoel je richting 3 of 3,5 ms?

Maar de apk meet alleen CO bij idle, hoe krijg ik die 2,0 ms inspuittijd bij idle naar beneden?
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

Jawel, je hebt wel een MAP sensor, die heb je in de zomer vervangen. :bonk viewtopic.php?f=2&t=61963&p=448218#p448218

Als je gas geeft, dan spuit de injector natuurlijk meer benzine in, en veel meer dan 3,5 ms.
2,0-2,5 ms inspuittijd is correct bij stationair. De weergave op jouw computer is niet correct.

Was er maar een mogelijkheid om de ECU te testen...
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Inderdaad, je hebt gelijk, die MAP sensor is in de computer gesoldeerd. Ik was in de war met de sensor in de luchtinlaat. Die meet alleen temp, bij de modellen met katalysator zit daar een complexere sensor.

En ik ben bezig om een tweedehands computer uit Polen te kopen, maar de communicatie gaat een beetje langzaam. Deze is uiteraard ook zonder garantie....

De meting van die MAP sensor, is dat het veld wat Teillast of Leerlauf staat in vag-com? Of is dat het veld waar Load onder staat, bij stationair lopen geeft de Load een kleine 20% aan.
:driveT4
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door RRider »

De meting van de MAP-sensor staat er helaas niet bij. Gelukkig kunnen we wel het vacuum meten (dat was goed afgelopen zomer) en we weten dat de MAP-sensor nieuw is. Werkt het trucje met het slangetje nog (loshalen met lopende motor)?
EdEhv
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 okt 2018, 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: VAG-COM 311.2, wie kan de cijfers uitleggen?

Bericht door EdEhv »

Ik zal het nog een proberen.
We zijn net terug van een weekendje kamperen in Vleuten, lievelinge.nl
En ondanks de beroerde afstelling rijdt de bus prima. Op de A2 goed warm gereden, half uurtje 120 kmh. Daarboven wordt de besturing me te vaag, snelle is niet relaxed.
Super leuk weekend gehad, half tankje Esso premium benzine er in gegooid, want daar zit geen methanol in en die benzine is na 5 maanden stalling nog niet gedegenereerd.
Dus hij gaat nu de stalling in, wanneer ik een weekend tijd heb om weer te testen dan haal ik m even op. Op het programma staat nog de massa van de 'DIGIFANT' doormeter en eventueel schoon maken, ik heb begrepen dat door een slechte massa de computer ook stuk kan gaan. Tegelijkertijd ben ik nog opzoek naar een nieuwe computer, helaas nog geen antwoord uit Polen.

Ik begrijp trouwens uit de tabel (zie bijlage) dat de 044 997 022 DX versie computer ook zou werken op mijn AAC zonder katalysator, ik breid de zoektocht uit....
Bijlagen
Screenshot_20191001-102218.jpg
:driveT4
Plaats reactie