Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

vragen over de T4
Plaats reactie
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door longboy »

wat een miserie. het is gebeurd op een 2.5tdi acv van 98' met blauwe teller, met slechts 135000 echte kms! Ik heb al heel veel distributiekits gemonteerd op 2.5tdi t4 motoren, en nog nooit problemen gehad. Nu moet ik toegeven dat ik nooit een momentsleutel gebruik, en ik op het moment van monteren nogal liep te dromen. Ik was er even met mijn verstand niet bij en het was zo gebeurd. Nu viel het me op dat de bout eigenlijk maar zo'n halve cm in de draad zit, terwijl het gat toch wel wat dieper is. Dan heb ik er maar even een langere bout ingedraaid, met locktight, en een spring-washer. Toen de boel gemonteerd was liet ik 'm een tijdje draaien, en op een bepaald moment begon hij olie te druppen tussen waterpomp en spanrol. Ik werd er een beetje paranoia van en toen heb ik de trillingsdemper maar weer gedemonteerd, en gelukkig maar. De spanrol was al een eind van zijn plek verdraaid en er blijkt olie te lekken tussen het oliepomphuis en het blok. Het aluminium gat waar de spanrolbout ingaat is eigenlijk een deel van het aluminium oliepomphuis. Ik vermoed dat de bout iets te lang is en ik zodoende het oliepomphuis van het blok afgeduwd heb, waardoor het lek ontstaan is, en waardoor de spanrol los komt. Mijn plan is nu om de oliepomp te demonteren, en een getrapte draadstang van 10 naar 8mm erin te zetten, en de rol dan met een moer vast te zetten. Alleen is er niet veel plaats tussen spanrol en trillingsdemper. Is dit een goed idee, of zijn er betere oplossingen? Er zat ook een scheur in de trillingsdemper, die had ik vervangen door een goedkope nieuwe van vaico, 80 euro, maar de multieriem stond vreselijk te piepen. Ik vraag me af of dat los staat van het spanrolverhaal, en zo'n goedkoop merk trillingsdemper echt brol is...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je het over dit schroefdraad hebt:
20150216_155416.jpg
Op positie 2 uur.

En vanaf de oliepomp zijde:
20150216_165254.jpg
op positie half 1

Dan zou ik het schroefdraad in het gietijzeren blok voorzichtig opfrissen of opnieuw tappen.
Qua ruimte zou je met een draadstiftje wel uit moeten kunnen komen,
maar de veerring geeft niet genoeg aandrukking op het oliepomphuis.


Heb je niet toevallig het verkeerde, te korte boutje gebruikt?
Er zijn in dat gebied 2 verschillende lengtes als ik me goed kan herinneren.
Aanhaal moment is 20 Nm voor de lange boutjes en voor de korte boutjes is dat 10 Nm.
Neem bij twijfel ook nieuwe boutjes!

Ik had ook dat ik er eentje kapot draaide..(overtorqued :bonk )

Veel succes..

Groeten Peter

PS dat piepen van de multiriem kan ook komen door de kwaliteit van de riem. Gates piept wel vaker, Contitech meestal niet.
Nieuw Diamant schijfje heb je wel gebruikt? --> alignment van de riem t.o.v. de krukaspoelie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door longboy »

hah
jij bent nog meer freak dan ik denk ik zo, jij valt zowat te bespeuren bij elk t4 onderwerp
ben ik heel blij om trouwens

ik weet niet hoe het hier zit met het vernoemen van merken, misschien komt er nu een ban over me heen, maar ik gebruik altijd skf distributiesetten. Niet omdat ze beter zijn dan de rest of zo, ik was er gewoon tevereden over en daar hou ik me dan ook bij.
mijn eerste distributiewissel op een 2.5tdi moet een 102pk acv geweest zijn, en ervan uitgaande dat de blokken bij alle 2.5tdi motoren dezelfde zijn heb ik altijd diezelfde set besteld, ongeacht of het nu om een 102pk acv of een 88pk ajt ging. nu zie ik dat er toch een verschil is in de sets voor de betreffende motoren;
ik gebruik even de skf nummers als voorbeeld, maar het had ook een ander merk kunnen zijn

102pk acv
Art. Nr: VKMC 01270
• 1 x Waterpomp (Art. Nr: VKPC 86619)
• 1 x Getande riem (Art. Nr: VKMT 01041)
• 1 x Getande riem (Art. Nr: VKMT 01257)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11072)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11073)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11258)
• 1 x Moer (Art. Nr: SKF02528)
• 1 x Afstandsschijf (Art. Nr: SKF06356)
• 1 x Afstandsschijf (Art. Nr: SKF06357)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06168)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06178)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06276)
• 1 x ankerbout (Art. Nr: SKF06180)

88pk ajt
Art. Nr: VKMC 01258-1
• 1 x Waterpomp (Art. Nr: VKPC 86619)
• 1 x Getande riem (Art. Nr: VKMT 01041)
• 1 x Getande riem (Art. Nr: VKMT 01257)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11073)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11257)
• 1 x Spanrol, distributieriem (Art. Nr: VKM 11258)
• 1 x Moer (Art. Nr: SKF02527)
• 1 x Afstandsschijf (Art. Nr: SKF06344)
• 1 x Afstandsschijf (Art. Nr: SKF06359)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06167)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06175)
• 1 x Schroef (Art. Nr: SKF06274)
• 1 x ankerbout (Art. Nr: SKF06179)

Ik ben een beetje van mijn melk eerlijk gezegd. De riemen, de waterpomp en 2 van de 3 spanrollen zijn dezelfde; de rest is allemaal verschillend... En ik heb er toch al een paar gelegd op die 88pk versie, zonder problemen trouwens...
zelfs de ankerbout op de krukas is anders... :ie
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door longboy »

maar betreffende deze 102pk met dolgedraaid spanrol-gat heb ik de eerstvernoemde set gebruikt
goeie foto's btw, dus de bout zit wel degelijk in het gietijzeren blok en niet in dat alu pomphuis als ik het goed begrijp
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door longboy »

ik vraag me dan wel af waarom ik dan ineens een olielek krijg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door Multivan Generation »

Misschien sluit de metalen oliepomppakking niet goed meer af?
Of het komt via de krukas afdichting?
Vervang alle boutjes voor nieuwe,
en zet ze netjes op het juiste moment vast.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door longboy »

oliepomp loshalen is eerst carterpan er onderuit neem ik aan?
is er iets speciaals moeilijk aan? of is het redelijk straight forward?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schroefdraad gat spanrol dolgedraaid

Bericht door Multivan Generation »

Neem je tijd daarvoor. Er zitten 2 boutjes bij waar je lastig bij komt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie