Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel - vraag over de praktische aspecten

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

We hadden kortgeleden een paar dagen op een camping (zonder elektra) zullen gaan proefdraaien met ons pas verworven campertje. Daar hadden we veel zin in, maar omdat we allebei op dat moment nogal serieus verkouden waren en omdat de nachten op dat moment op die locatie erg koud waren (8 graden) en we (nog) geen kachel hebben, hebben we er toch maar van afgezien om erger te vermijden. Jammer dus…! Een standkachel was in dit geval vast en zeker een comfortabele oplossing geweest.

Inmiddels weet ik dat er op dat front potentieel twee oplossingen zijn:
a) een hete-lucht kachel inbouwen of
b) de aanwezige water-bijverwarming (Zuheizer) uitbreiden tot een volwaardige standverwarming.

Voor optie a) zijn er diverse mogelijkheden/fabrikaten en inbouwsystemen (in een kast of onder de auto). Allemaal nogal ingrijpend lijkt me.

Voor optie b) is de technische oplossing simpeler, er is een wijziging aan bedrading nodig, een controller en software. Er is op dit vlak nog een nieuwere oplossing die zelfs helemaal geen software meer nodig heeft en in 5 minuten door een amateur te installeren is. Er is op het Duitse TX forum veel interesse en men heeft er zelfs een Group Buy op poten gezet. zie link naar dit systeem

https://eur01.safelinks.protection.outl ... reserved=0

Klinkt simpel en aantrekkelijk maar ik heb me laten vertellen dat het stroomverbruik van de water-standkachel aanzienlijk is en dat die stroom uit de start-accu komt (bij een T6 is dat kennelijk niet om te zetten naar de tweede accu), op het gevaar af dat je ergens zult kunnen stranden.

Kan iemand mij vertellen of dat klopt (of wel meevalt) en hoe lang je de water-standkachel kunt laten lopen zonder in de gevaren zone te belanden? En hoe zit het met het comfort ervan?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Multivan Generation »

De zuheizer is primair een kachel om het motorblok sneller op temperatuur te krijgen en te houden.
Eventueel kun je met die set een standalone standkachel functionaliteit krijgen, waarbij de dashboard ventilator de warmte verdeeld over de voorruit , zodat men niet de voorruit hoeft schoon te krabben. Dit lukt normaal gezien in 30 min prima. Voor het gehele interieur naar een behaaglijke temperatuur op te warmen is deze kachel ongeschikt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Pascal-141 »

Iedere auto kun je makkelijk een 2e batterij bij plaatsen . Daar gebruik je een 'scheidingsrelais' voor . En voor jouw T6 (met Euro 6 motor) heb je daarvoor een zogenaamd DC/DC omvormer nodig , en geen simpel scheidingsrelais zoals vroeger werd gebruikt.
Ik heb dit zelf ook al geinstalleerd , is niet zo moeilijk en het werkt heel goed.
Met de DC/DC omvormer , kun je ook een 2e batterij bijplaatsen , en dan kun je ook een standkachel installeren zonder je startbatterij leeg te trekken.

De simpelste en goedkoopste oplossing voor een standkachel is een Chineese standkachel (vind je overal op internet) . Die zijn goedkoop , en werken nog goed ook . Je kan deze kant-en-klaar in een box kopen ook met eigen brandstoftankje en alles erin . (Dan hoef je alleen het uitlaatje naar buiten te voorzien , dus maar 1 gaatje naar buiten) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Pascal-141 schreef: 01 okt 2019, 08:04 Iedere auto kun je makkelijk een 2e batterij bij plaatsen . Daar gebruik je een 'scheidingsrelais' voor . En voor jouw T6 (met Euro 6 motor) heb je daarvoor een zogenaamd DC/DC omvormer nodig , en geen simpel scheidingsrelais zoals vroeger werd gebruikt.
Ik heb dit zelf ook al geinstalleerd , is niet zo moeilijk en het werkt heel goed.
Met de DC/DC omvormer , kun je ook een 2e batterij bijplaatsen , en dan kun je ook een standkachel installeren zonder je startbatterij leeg te trekken.

De simpelste en goedkoopste oplossing voor een standkachel is een Chineese standkachel (vind je overal op internet) . Die zijn goedkoop , en werken nog goed ook . Je kan deze kant-en-klaar in een box kopen ook met eigen brandstoftankje en alles erin . (Dan hoef je alleen het uitlaatje naar buiten te voorzien , dus maar 1 gaatje naar buiten) .
Dank voor de reactie!

Tweede accu zit er in, alleen was mij verteld dat de kachel (als die gemonteerd wordt) altijd uit de eerste slobbert. Bij een T6 met climatronic is dat niet om te zetten naar de tweede accu vanwege de geïntegreerde besturing (is mij verteld). Als je niet aan 220v bent aangesloten kan het dus gebeuren dat je niet meer kunt starten omdat je het lekker warm wilde hebben.

Maar dat lijkt dus oplosbaar door die DC/DC omvormer. Klinkt goed! Kun je daar iets meer over vertellen? Hoe wordt dat aangesloten, hoe werkt het en heb je een type nr. e.d.?
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef: 01 okt 2019, 07:39 De zuheizer is primair een kachel om het motorblok sneller op temperatuur te krijgen en te houden.
Eventueel kun je met die set een standalone standkachel functionaliteit krijgen, waarbij de dashboard ventilator de warmte verdeeld over de voorruit , zodat men niet de voorruit hoeft schoon te krabben. Dit lukt normaal gezien in 30 min prima. Voor het gehele interieur naar een behaaglijke temperatuur op te warmen is deze kachel ongeschikt.
Dank voor je reactie!

Dan is dat duidelijk en ook een tegenvaller!

Hij is dus kennelijk principieel anders dan de Webasto standkachel die standaard in mijn Volvo (en de meeste van de eerdere Volvo’s die ik had) ingebouwd zit, want die maakt het desgewenst smoorheet in de auto.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Pascal-141 »

MGA1600 schreef: 01 okt 2019, 10:28
Dank voor de reactie!

Tweede accu zit er in, alleen was mij verteld dat de kachel (als die gemonteerd wordt) altijd uit de eerste slobbert. Bij een T6 met climatronic is dat niet om te zetten naar de tweede accu vanwege de geïntegreerde besturing (is mij verteld). Als je niet aan 220v bent aangesloten kan het dus gebeuren dat je niet meer kunt starten omdat je het lekker warm wilde hebben.

Maar dat lijkt dus oplosbaar door die DC/DC omvormer. Klinkt goed! Kun je daar iets meer over vertellen? Hoe wordt dat aangesloten, hoe werkt het en heb je een type nr. e.d.?
Het zou mij verbazen moest de extra kachel uit de startbatterij stroom zou halen . De 2e batterij zit er normaalgezien in om zo'n dingen te voeden.
Dat zou je dan toch eens moeten nakijken.
Climatronic zou ik niet ombouwen , de opbrengst is naar mijn mening onvoldoende om de hele auto mee te verwarmen .

Een extra kachel erbij is eenvoudig , en laat je originele electronica ongemoeid . Die sluit je aan dan op je 2e batterij .
Normaalgezien , als je al een 2e batterij er in hebt , dan zit er al een scheidingsrelais/omvormer in ook . Dan hoef je er geen extra meer in te plaatsen.

Hoe zo'n DC/DC omvormer werkt ? Een Euro6 motor heeft een "slimme" dynamo , wat wil zeggen dat hij alleen je batterij gaat bijladen wanneer de ecu zegt dat het nodig is (wanneer de batterijspanning te laag komt) . De batterij word dan in korte periodes met hogere voltages (tot 15V) bijgeladen , bvb tijdens het remmen . Om nou een extra batterij te kunnen bijladen , kun je door deze manier van opladen niet meer gebruik maken van een "ouderwets" schedingsrelais (zoals de vaak gebruikte Cyrix) , maar moet je een DC/Dc omvormer gebruiken.
Eenvoudig gezegd , de dc/dc omvormer haalt 12V uit je startbatterij en zet dat om naar 14,4V om de 2e batterij bij te laden . Deze omvormers zijn ook "slim" , ze werken alleen als de startbatterij voldoende spanning heeft ,en ze detecteren wanneer de dynamo werkt en gaan dan ook werken.(als ze in "auto-modus" staan) .

Voorbeeld van zo'n omvormer :
20190402_181409.jpg
Ik heb er zelf ook zo een , en werkt perfect . Deze zijn te programmeren met meerdere instellingen (naargelang type van gebruikte 2e batterij enz) , of werken volledig automatisch , zoals je zelf wil . Heeft ook ingebouwde ventilatoren voor de nodige koeling .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Ik ben eigenwijs.....(sta ik ook wel een beetje om bekend bij vrouw en kinderen trouwens....) en heb tòch een uitbreiding van de standkachel bij DanHag besteld. Inderdaad 5 minuten om het in te bouwen, geen software nodig en het werkt! Waar het idee vandaan komt dat de capaciteit niet voldoende zou zijn weet ik niet, maar bij een testje gisteravond-laat was het buiten koud en vochtig en in de bus in no-time heerlijk warm! De inschakeltijd is maximaal 1,5 uur via de multicontrol, maar dat is lang genoeg voor ons doel om af en toe ‘de kou er af en toe uit te kunnen jagen’. Ik was bang dat de startaccu uitgeput zou kunnen raken maar dat is beschermd: bij een te lage accuspanning stopt hij gewoon!

Ik kocht de aansturing van de aanwezige zuheizer naar aanleiding van vele positieve berichten op het TX-forum, nog net op tijd om mee te doen met een introductiekorting.
Nu kost het Voor Climatronic de somma van 350 E plus een aan/uit-knop (16 euro) of een Multicontrol (timer etc) ca. 70 euro.
Wij zijn er blij mee, het voldoet aan onze wensen en dat zonder enige rompslomp! Zie de site van DanHag.com voor meer Informatie.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

jan2009 schreef: 23 okt 2019, 17:44 Mooi
:toppie

Ik zou voor de deur die standkachel eens proef draaien tot deze stopt bij een te lage accu spanning.
En dan eens zien of je bus nog wil starten op dezelfde accu , als je omgebouwde zuheizer aan de startaccu hangt ??
Beter voorkomen dan genezen.

Komende week gaan de temperaturen down tot rond het vriespunt hoorde ik , dat lijkt mij een prima conditie voor een test.
:winter
Zo’n test is inderdaad verstandig, hoewel de beveiliging volgens de gebruikers van het Duitse forum wel werkt.
Deze zit in de de multicontrol die de accuspanning in de gaten houdt, vandaar.
Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt. Da’s de ‘duitse’ ervaring, maar ik zal dat zelf ook nog eens zeker stellen...!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Multivan Generation »

Meet ook eens de binnentemperatuur ter hoogte van de achterklep?
Kun je de gewenste (binnen-) temperatuur met die set ook instellen?
Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt.
Diesel op zal je niet halen, want normaal gezien bevindt zich het laagste punt van de aanzuiging boven het laagste diesel aanzuigniveau voor de motor brandstofpomp. Zodat er minimaal ongeveer 10% van de brandstofvoorraad achterblijft, zodat je in ieder geval de motor nog kunt starten.

Mijn ervaring met een lange wielbasis T5-GP camper, is dat pas na een minuut of 20, dus als de koelvloeistof temperatuur boven de 65 graden komt, dat de interieur kachel pas wat warmte gaat afgeven. Met de instelbare programmeerbare afstandsbediening, zetten we hem zo'n half uur aan op 60-70% zodat de voorruit vrij van condens aan de binnenzijde, en ijsvrij aan de buitenzijde is, en de motor minder slijtage heeft bij een koude start.
Maar het interieur is zeker niet behaaglijk.
Zetten we de luchtstandkachel een 20 min aan, dan kun je ook in de winter in je T-shirt in de bus zitten.

Ik zal eens de uitstroom temperaturen meten van zowel de omgebouwde zuheizer naar standkachel functionaliteit (webasto set) en de luchtstandkachel (Eberspacher D4+).

Ik zou je adviseren om als je deze kachel (omgebouwde zuheizer) regelmatig gaat gebruiken, om wel een grotere accu (richting de 100A) te monteren, om de bedrijfszekerheid te vergroten, en de belasting op de accu wat lager te laten zijn..(betrouwbaarheid vergroten).

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef: 23 okt 2019, 21:06 Meet ook eens de binnentemperatuur ter hoogte van de achterklep?
Kun je de gewenste (binnen-) temperatuur met die set ook instellen?
Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt.
Diesel op zal je niet halen, want normaal gezien bevindt zich het laagste punt van de aanzuiging boven het laagste diesel aanzuigniveau voor de motor brandstofpomp. Zodat er minimaal ongeveer 10% van de brandstofvoorraad achterblijft, zodat je in ieder geval de motor nog kunt starten.

Mijn ervaring met een lange wielbasis T5-GP camper, is dat pas na een minuut of 20, dus als de koelvloeistof temperatuur boven de 65 graden komt, dat de interieur kachel pas wat warmte gaat afgeven. Met de instelbare programmeerbare afstandsbediening, zetten we hem zo'n half uur aan op 60-70% zodat de voorruit vrij van condens aan de binnenzijde, en ijsvrij aan de buitenzijde is, en de motor minder slijtage heeft bij een koude start.


Maar het interieur is zeker niet behaaglijk.
Zetten we de luchtstandkachel een 20 min aan, dan kun je ook in de winter in je T-shirt in de bus zitten.

Ik zal eens de uitstroom temperaturen meten van zowel de omgebouwde zuheizer naar standkachel functionaliteit (webasto set) en de luchtstandkachel (Eberspacher D4+).

Ik zou je adviseren om als je deze kachel (omgebouwde zuheizer) regelmatig gaat gebruiken, om wel een grotere accu (richting de 100A) te monteren, om de bedrijfszekerheid te vergroten, en de belasting op de accu wat lager te laten zijn..(betrouwbaarheid vergroten).

Groeten Peter
Dank je Peter!

Ik zal eerst eens kijken hoe het met de huidig start accu gaat, die is 75A, maar i.d.d. een grotere is natuurlijk altijd een goed idee en kost ook de kop niet.
Voor wat betreft de temperatuur in de bus: het wordt nu echt van voor tot achter (i.i.g. bij een korte wielbasis) heel goed warm, maar de precieze temperatuur weer ik niet -deze heb ik nog niet gemeten- maar het voelt echt veel warmer dan we het in huis hebben (20,5 graden) en dat al na korte tijd (na 2 of 3 minuten is het koelwater rond de 40 graden en begint de ventilator te blazen. Na nog 15 minuten is het overal lekker). Maar dat die opwarming goed werkt verbaast me niet omdat de capaciteit volgens de sticker 5.0 kW is.
De temperatuur in de bus is verder niet door deze set te regelen, het is een aan/uit regeling maar er start kennelijk wel een speciaal programma in de auto zelf op waarbij o.a. de luchtkleppen opengezet worden en de temperatuur van den Climatronic op 22 graden wordt gezet.

In grotere lijnen is de werking hetzelfde als de Webasto standkachel in mijn XC90 die heeft het ook in een mum warm. Het verschil is dat ik die met een app aan kan zetten, deze alleen in de bus zelf.
De multitronic bevat wel mogelijkheden om automatische opstarttijden per weekdag te programmeren (dat is weer vergelijkbaar met Volvo. Die heeft trouwens ook een buitenvoeler en op die basis bepaalt het systeem hoe laat hij moet opstarten om het op de geplande vertrektijd warm te hebben, bij Volvo is het dus de vertrektijd en niet de opstarttijd die je programmeert).
Uitbreiden met een app-aansturing en een voeler kan ook bij de Danhag oplossing maar dat kost nogal wat en daar is nu geen behoefte aan.

Mochten we later wel plannen in de richting van langdurig in de kou camperen krijgen dan lijkt me een luchtkachel inderdaad een betere oplossing in plaats van meer geld in de waterkachel te investeren! Tot die tijd voldoet de waterkachel prima denk ik, maar ik realiseer me dat de stroomvoorziening het kritieke pad is...goed in de gaten houden dus....!

Groet Huib!
Tikro2009
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2020, 18:16

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Tikro2009 »

@mga1600, zou dit ook in een transporter zonder uitstroomopeningen achter afdoende werken? Ik heb een T6 Smallander en ben me aan het oriënteren op verwarmingsmogelijkheden.

Willem
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Of de warmte verdeling dan voldoende is weet ik niet, geen ervaring mee. Maar ook niet alle Multivan reageren op dezelfde wijze als die van mij heb ik van Danhag begrepen, dat hangt kennelijk van de softwareversie van de bus af. Ik had gewoon geluk want het was geen voorkennis. De grote vraag is denk ik wat je met die kachel wilt, wil je 14 dagen naar een winters Spitsbergen of gaat het er vooral om in voor of najaar even de kou en het vocht (na een natte dag) eruit te kunnen jagen. De oplossing zoals ik hem heb is prima voor het laatste, je krijgt het desnoods ‘witheet’ in de bus, maar hoe het met het accu leegtrekken bij stand-alonetoepassing afloopt weet ik nog niet goed (gebrek aan ervaring). Maar zolang je ergens in kunt pluggen is het geen probleem. Dan kun je ‘m continu laten lopen door een overbrugging te maken van de regelaar zoals Danhag die meelevert. Je kunt trouwens ook alleen de ventilator constant laten lopen (moet je een andere verbinding overbruggen). Ik heb dat tot dusverre alleen houtje-touwtje getest, dat werkt, maar moet nog een paar permanente schakelaars daarvoor maken (en een plekje verzinnen) maar te druk geweest met andere dingen die niets met de bus e maken hebben....
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: 01 okt 2019, 07:39 De zuheizer is primair een kachel om het motorblok sneller op temperatuur te krijgen en te houden.
Eventueel kun je met die set een standalone standkachel functionaliteit krijgen, waarbij de dashboard ventilator de warmte verdeeld over de voorruit , zodat men niet de voorruit hoeft schoon te krabben. Dit lukt normaal gezien in 30 min prima. Voor het gehele interieur naar een behaaglijke temperatuur op te warmen is deze kachel ongeschikt.
Neem aan dat het over een thermo top-c gaat en die zal het misschien niet trekken maar de mijne een thermo top Evo 5+ krijgt het binnen een half uur aangenaam warm in de bus bij temperaturen vanaf 0 Gr en kouder.
Dus helemaal ongeschikt is het nog niet Peter.
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door atilla »

Misschien heel domme vraag maar hoe kan ik weten of mijn bus een zuheizer (bijverwarmer) heeft?
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

atilla schreef: 13 feb 2020, 00:04 Misschien heel domme vraag maar hoe kan ik weten of mijn bus een zuheizer (bijverwarmer) heeft?
Bij een T5 en T6 zit er een Webasto sticker met informatie in de deursponning (bestuurdersdeur) van eerdere types weet ik dat niet.
Plaats reactie