Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterbanden

vragen over de T4
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Inderdaad, even back on topic.
Een (veel) bredere band heeft korter contact met de weg (zie die afbeelding hierboven) en zal dus bij een noodstop eerder blokkeren. Ook zullen de banden eerder doorslippen bij optrekken.
Een smallere band heeft dus iets langer contact met de weg en zal dus wat meer grip hebben bij remmen en accelereren. Maar met een verschil van 2cm tussen die 195 en 215 brede band zul je dat verschil echt niet zomaar merken in de praktijk.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door brugseb »

Haha, en dit moet ik nu proberen uit te leggen aan mijn bandenboer :huilen :groteogen
Zal morgen daar nog es passeren, voorlopig heb ik hier nog geen alternatief gelezen voor winterbanden op mijn "16 velgen bij een 151pk...

Was oorspronkelijk wat op zoek naar evt. een meer courante maat, want die 205/60 lijken heel wat prijziger dan de 195/65, vandaar.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 23 okt 2019, 13:01 Haha, en dit moet ik nu proberen uit te leggen aan mijn bandenboer :huilen :groteogen
Zal morgen daar nog es passeren, voorlopig heb ik hier nog geen alternatief gelezen voor winterbanden op mijn "16 velgen bij een 151pk...

Was oorspronkelijk wat op zoek naar evt. een meer courante maat, want die 205/60 lijken heel wat prijziger dan de 195/65, vandaar.
Hankook RW06 215/60R16 103/101T 100eur
Pirelli Carrier Winter 215/60R16 103/101T 103eur
Firestone Vanhawk WInter 215/60R16 103/101T 109eur
Kleber Transalp 2 215/60R16 103/101T 115eur

Dat vind ik toch goed meevallen qua prijs
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Inderdaad, prijsverschil tussen die twee maten zal normaal gezien rond de 20-25 euro liggen, afhankelijk van het merk/type. Lijkt me niet dat dat het probleem mag zijn.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: winterbanden

Bericht door sgsdebruijn »

Sjoerds schreef: 22 okt 2019, 14:00 Jij spreekt jezelf ook tegen Pascal. Een rups is inderdaad vlak en lang en heeft daardoor een groter contactvlak en dus minder druk per vierkante centimeter. Maar die bredere 325-band is nog steeds rond en heeft daardoor een ander contactvlak dan een smallere band, maar dat is niet groter en dus ook geen andere oppervlaktedruk.
Geloof me, ik heb jaren op de technisch afdeling van een bandenfabrikant gewerkt...

Kijk maar eens naar deze afbeelding, een bredere band heeft een breed en kort contactvlak (footprint) en een smallere band een smal en langer contactvlak. maar de oppervlakte (lengte x breedte) zal exact hetzelfde zijn. Het gewicht van de bus verandert ook niet, dus de oppervlaktedruk blijft altijd hetzelfde.

Afbeelding
Plaatje klopt naar mijn idee niet met wat je probeert te vertellen, de breedte kan variëren maar de lengte van voor naar achteren van het contactoppervlak niet, die kan alleen variëren bij een grotere of kleinere omtrek van de band.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Jawel, doordat het gewicht verdeeld wordt over een breder vlak, is het contactvlak dus automatisch ook minder 'lang', want het gewicht van het voertuig verandert niet...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: winterbanden

Bericht door RoelandZ »

Sjoerds schreef: 24 okt 2019, 16:20 Jawel, doordat het gewicht verdeeld wordt over een breder vlak, is het contactvlak dus automatisch ook minder 'lang', want het gewicht van het voertuig verandert niet...
Ik vind het een goed verhaal Sjoerd. Dat ik met mijn oude polotje veel meer grip had in de sneeuw met 155 ipv 175 banden zal ik mij wel verbeeld hebben dan.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: winterbanden

Bericht door J vd Pal »

Klopt en volgend jaar rijdt iedereen in de formule 1 met fietsbanden want breedte maakt niets uit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: winterbanden

Bericht door Sjoerds »

Ze zijn nog niet zo lang geleden met (veel) bredere banden gaan rijden in de Formule 1 en ze werden inderdaad sneller. Heel simpel, omdat je namelijk zijdelings meer grip hebt met een een bredere band. Je kunt meer dwarskrachten opvangen met een brede band en dus harder door de bocht en met een hogere snelheid eruit. Bevestigt dus volledig dit verhaal ;-)

En Roelandz: je bevestigt dus mijn verhaal, als je goed leest, bedankt...
Maar leg ons wel even uit hoe jij dat verschil hebt kunnen ervaren in de sneeuw. Jij hebt eerst met 175-brede winterbanden van een bepaald merk en profieldiepte gereden en bent daarna snel gaan wisselen voor winterbanden in 155-breed van hetzelfde merk/type en dezelfde profieldiepte en bent op dezelfde plaats de remweg en dergelijk gaan meten? Of is het misschien allemaal een gevoelskwestie....
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: winterbanden

Bericht door busbart »

bvddobb schreef: 22 okt 2019, 10:35
Sjoerds schreef: 22 okt 2019, 09:46

Het verschil is klein, maar kan een groot verschil maken. Dat is ook waarom terreinbanden in de regel wat bredere genomen worden, en je bijv. bij door zand of modder rijden wat lucht uit je banden laat lopen: dan heb je een iets groter contactoppervlak, en daardoor meer grip, en minder druk, dus zak je minder snel door de toplaag heen waardoor je vast kunt komen te zitten. Denk maar aan dun ijs, waar je staand wel doorheen zakt, maar liggend op je buik (om iemand uit een wak te halen, bijv.) niet.


Sorry Bart, je hebt hier een klein foutje gemaakt in het schrijven, maar dat is een "enorme" fout in de echte wereld.

Jij schrijft hier dat bij terreinwagens de banden daarvoor wat BREDER genomen worden, welnu, dat is pertinent NIET waar.

Bij brede banden en aflaten van druk om in het terrein verder te komen, word het contactvlak met de grond voornamelijk breder en niet langer. En het is nu precies dat Langere waar je naar op zoek bent (rupsbandwerking)

Wat je bereikt met een brede band; dat het losse zand /modder wat zich voor de band ophoopt (bergje wat je iedere keer opnieuw moet overwinnen) en dat kost je op die manier veel meer motorkracht/hitte/brandstof.

Wat jij bedoelt, is een smalle hogere band, als je daar de druk van aflaat, krijg je een contactvlak met de grond wat voornamelijk veel langer word (rupsband) en maar een beetje breder.
De lengte word vooral uit de hogere sectie van de band gehaald.
En zodoende word dat bovengenoemde bergje vóór je band een stuk minder breed, en kost het je dus minder motorkracht/hitte/brandstof om je bergje te overwinnen.

kijk bijvoorbeeld naar Michelin, die worden op terreinbanden als proffesionals gezien, kijk maar op mijnbouw/bouwvrachtauto's, en legerwagens. 7,50R16, 9.00R16 (255-100R16), zijn proffessionele terreinbanden, en die hebben beide een sectie van 100% dat zie je bij een gewone band niet.

Dat doet men zodat bij het vastzitten men om los te komen de bandendruk kan aflaten zodat de band zich langer maakt en dan zonder hulp van buitenaf toch los kan rijden.

Ik heb niet bij een bandenboer gewerkt, maar heb mij indertijd voor enkele saharareizen goed ingelezen/laten voorlichten, en heb zelf in de praktijk meerdere malen de voordelen hievan mogen meemaken.

maar goed, doe er je voordeel mee.
Groet, Bart
Plaats reactie