Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Waarom dit stopcontact?
Waarom dit stopcontact?
Ik weet eigenlijk vrijwel niets over elektriciteit. Vandaar mijn vraag. In mijn T5 California zit een stopcontact, dat duidelijk niet origineel is. Het zit achterin links, op het deurtje dat toegang geeft tot de huishoudaccu. Het lijkt daar ook direct op aangesloten. Ik vraag me af waarom iemand dit zou doen. Een 12V-stopcontact zou ik wel kunnen begrijpen. Maar uit die accu haal je toch geen 220v zonder omvormer ertussen? Het stopcontact lijkt bovendien geaard. Maar zoals gezegd, heb er weinig verstand van. Iemand een idee waarom iemand hier een 'gewoon stopcontact' zou plaatsen en hoeveel stroom er op zou staan?
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Waarom dit stopcontact?
Aan de rode plus die er opgeschreven is, leid ik afcdat hier gewoon 12 volt op staat. Niet handig, want als je er een stekker van een 230V apparaat in stopt zal de 12v zekering springen. Als die er tussen zit, anders springt de accu :-)
Re: Waarom dit stopcontact?
Die rode + erop maakt het wel een beetje raar, ja. De slecht bereikbare plek daar onder op de kast, onder het bed/achter de bagage is ook wat vreemd. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er een directe doorverbinding naar de 220V walstroom is gemaakt, voor één of ander apparaat onder/achterin.
Eerst maar eens nameten met een spanningszoekertje, misschien?
Eerst maar eens nameten met een spanningszoekertje, misschien?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Waarom dit stopcontact?
Ik heb er ook niet zo heel veel verstand van, ik zou eerst even meten of er zonder walstroom spanning opstaat. Als er wel spanning opstaat is dat mogelijk 12v dan zou ik dat stopcontact vervangen voor eentje die geschikt is voor 12V.
Wanneer er geen spanning op staat vermoed ik dat het een walstroom stopcontact is, sluit dan even voor de zekerheid walstroom aan en meet weer even.
Staat er dan 220 op dan zou ik er een ander geaard stopcontact opzetten, zodat er geen vergissingen gemaakt kunnen worden met de Nederlandse apparaatstekkers.
Wanneer er geen spanning op staat vermoed ik dat het een walstroom stopcontact is, sluit dan even voor de zekerheid walstroom aan en meet weer even.
Staat er dan 220 op dan zou ik er een ander geaard stopcontact opzetten, zodat er geen vergissingen gemaakt kunnen worden met de Nederlandse apparaatstekkers.
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waarom dit stopcontact?
Dit lijkt mij een Belgisch stopcontact.
Via de omvormer kan er altijd 230V op staan.
Gewoon even met een multimeter meten als je bus wel en niet aangesloten is op walstroom, en je weet een stuk meer..
Via de omvormer kan er altijd 230V op staan.
Gewoon even met een multimeter meten als je bus wel en niet aangesloten is op walstroom, en je weet een stuk meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Waarom dit stopcontact?
Thomas gaf al aan dat er geen omvormer aan boord is; de aanduiding +/_ geeft al aan dat er 12V op zit. Waarom? Misschien was een vorige eigenaar knutselaar-van-het-zevende-knoopgat en had ie een LED leeslamp voorzien van een klassieke stekker? Who knows... Wel uniek
Re: Waarom dit stopcontact?
Dank voor alle reacties. @bvddobb en anderen: morgen even een batterijtje halen voor mijn multimeter en voor het eerst ooit met een multimeter aan de slag; dat geeft een beetje een beeld van hoe weinig ervaring ik heb met elektriciteit . Maar dat moet lukken.
@Peter de eerste eigenaar van de bus was Belgisch, dus je hebt vast gelijk wbt het Belgische stopcontact.
Ik vermoed zelf dat er 220 op staat als hij aan de stroom hangt, want waarom zou je anders zo'n stopcontact plaatsen, maar na het meten morgen weet ik meer en zal ik even terugkoppelen hoe het bleek te zitten.
@Peter de eerste eigenaar van de bus was Belgisch, dus je hebt vast gelijk wbt het Belgische stopcontact.
Ik vermoed zelf dat er 220 op staat als hij aan de stroom hangt, want waarom zou je anders zo'n stopcontact plaatsen, maar na het meten morgen weet ik meer en zal ik even terugkoppelen hoe het bleek te zitten.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
- Mickel Moen
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Waarom dit stopcontact?
Wat ik bijzonder vind is de rode plus die er twee keer bij staat.
Zoals hier boven al vermeld lijkt het een sterk staaltje van amateurisme. Zeker je kunt met een 230V DC stekker en stopcontact een 12V AC verbinding maken. Voor de “bedenker” hiervan een oplossing die werkt. Een volgende niets vermoedende eigenaar of gebruiker kan zo echter voor rare verassingen komen te staan. Zo zie je ook wel eens dat de mannetjes en de vrouwtjes omgedraaid worden. Met het risico, dat er 230V op de uitstekende pinnen staat.
Ik ben wel benieuwd, hoe het nu echt zit.
Zoals hier boven al vermeld lijkt het een sterk staaltje van amateurisme. Zeker je kunt met een 230V DC stekker en stopcontact een 12V AC verbinding maken. Voor de “bedenker” hiervan een oplossing die werkt. Een volgende niets vermoedende eigenaar of gebruiker kan zo echter voor rare verassingen komen te staan. Zo zie je ook wel eens dat de mannetjes en de vrouwtjes omgedraaid worden. Met het risico, dat er 230V op de uitstekende pinnen staat.
Ik ben wel benieuwd, hoe het nu echt zit.
Re: Waarom dit stopcontact?
Ik ben ook geen expert, maar die rode plus merktekens impliceren een 12V aansluiting. Als je de draden vanaf het stopcontact zou volgen en ze komen uit op de polen van de accu, dan weet je genoeg. Misschien ooit gebruikt om iets wat op 12V werkt in de laadruimte aan te sluiten (extra koelkast of iets dergelijks). Of misschien nog wel gebruikt om via deze weg een acculader aan te sluiten. Neemt niet weg dat dit een hele slechte doe-het-zelf klus is geweest door 230V apparatuur voor 12V doeleinden te gebruiken; met alle gevaren vandien. Misschien briljant in de ogen van de bedenker, maar op deze manier doe je zoiets niet over aan een volgende eigenaar...
T6.1 California Coast 4M
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Waarom dit stopcontact?
Zit er op die draad van dat stopcontact naar de accu ook zo’n auto insteek zekering?
Dan hoef je niet te meten, is 12V idd.
Ik denk dat dit Belgische huisvlijt van de vorige eigenaar is.
Die heeft misschien een acculader gekocht zonder 12V stekker, en met deze oplossing een 220v stekker aan de acculader geknutseld om hem snel aan te sluiten?
Dan hoef je niet te meten, is 12V idd.
Ik denk dat dit Belgische huisvlijt van de vorige eigenaar is.
Die heeft misschien een acculader gekocht zonder 12V stekker, en met deze oplossing een 220v stekker aan de acculader geknutseld om hem snel aan te sluiten?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D
Re: Waarom dit stopcontact?
Er staat ook 2x een zwart minnetje getekend bij de aardpen in het midden.
Als je gaat meten vergeet deze niet mee te nemen in je meeting.
Ofwel je rode pen van je meter in de rechter aansluiting en je zwarte pen op de middelste aardpen.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar probeerde te voorkomen dat je nooit de stekker verkeerd er in kan steken zodat er in zijn ogen altijd 12v op de juiste aansluiting staat.
Als je de stekker 180graden draait past hij vaak niet.
Als je gaat meten vergeet deze niet mee te nemen in je meeting.
Ofwel je rode pen van je meter in de rechter aansluiting en je zwarte pen op de middelste aardpen.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar probeerde te voorkomen dat je nooit de stekker verkeerd er in kan steken zodat er in zijn ogen altijd 12v op de juiste aansluiting staat.
Als je de stekker 180graden draait past hij vaak niet.
Re: Waarom dit stopcontact?
Vervangen door een normale 12V aansluiting. Kun je hem nog gebruiken ook.
https://www.obelink.nl/contactdoos-inbo ... _id%3D9972
https://www.obelink.nl/contactdoos-inbo ... _id%3D9972
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Waarom dit stopcontact?
Waar las jij dat dan uit?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Waarom dit stopcontact?
Vandaag met de multimeter aan de slag geweest. Me goed proberen in te lezen, maar of ik het goed gedaan heb blijft de vraag. Zo niet, dan hoor ik het vast en zeker en graag van jullie. Vond het vooral verwarrend waar ik de zwarte en rode pennen moest steken. Uiteindelijk bleek dat ik steeds 0 kreeg, tenzij ik de rode pen rechts plaatste in het gat waar de eerste eigenaar een rood kruis bij had gemarkeerd en de zwarte pen op de penaarde (metalen pin). Overigens heb ik eerst in het stopcontact een verloopstekker gestopt (europa/vs/azie/etc), omdat de beveiliging in het stopcontact er anders voor zorgde dat ik de pennen er niet in kon steken.
In eerste instantie heb ik de bus -NIET- aan de 220V gehangen, de multimeter hopelijk goed ingesteld om gelijkstroom (DC) te meten en toen kwam ik hier op uit:
Daarna de bus aan de 220V stroom gehangen en opnieuw gemeten, met de multimeter in de wisselstroom (AC)-stand. Toen kwam ik hier op uit:
In eerste instantie heb ik de bus -NIET- aan de 220V gehangen, de multimeter hopelijk goed ingesteld om gelijkstroom (DC) te meten en toen kwam ik hier op uit:
Daarna de bus aan de 220V stroom gehangen en opnieuw gemeten, met de multimeter in de wisselstroom (AC)-stand. Toen kwam ik hier op uit:
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
- VerbalKint
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30
Re: Waarom dit stopcontact?
Je 2e meting op wisselspanning geeft 30... Dit is wat de meter idd aangeeft bij 12V DC op de accu. Het is dus een dubbel fout aangesloten contact. Je randaarde is Massa en je rode contact is 12 V.
Mijn advies: contact eruithalen, bij de bouwmarkt een contactdoos met een blindplaatje halen en die monteren. Die past precies op wat je nu hebt, en in die bindplaat kun je een gaatje boren om een 12V aansluiting te maken. Dan heb je geen rare gaten en toch fatsoenlijk aangesloten.
Mijn advies: contact eruithalen, bij de bouwmarkt een contactdoos met een blindplaatje halen en die monteren. Die past precies op wat je nu hebt, en in die bindplaat kun je een gaatje boren om een 12V aansluiting te maken. Dan heb je geen rare gaten en toch fatsoenlijk aangesloten.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D