Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homologatie T6 in België?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

koekie520 schreef: 29 mei 2019, 22:28 Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.

Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
Maar ik heb absoluut de ruimte nodig. Ik wil een lege bus met hefdak. Zodat ik kan kiezen of ik met m'n gezin op vakantie ga of alleen met de motorfiets in de bus naar de Ardennen.
In Duitsland is de catalogusprijs van de 3 California's hoger dan in België.
In Nederland kan je hem alleen in Amersfoort kopen, maar er is geen configurator ofzo online zodat je prijzen kan vergelijken.
Op de site van het Campercenter laten ze dan wel uitschijnen dat de Beach een camper is. Wat dan wel in de praktijk zo mag zijn, maar niet op papier.
Het zou al een heel pak schelen als de dealers zelf eens zouden weten wat ze verkopen. :muur
Je kan een Beach wel homologeren als kampeerwagen. Je moet er enkel een keukenblokje monteren die niet te zwaar is, of er zetels definitief verwijderen. Niet alle VW dealers in België zijn hier op de hoogte hebben we ondervonfen.
Kijk hier wordt zo een Beach the koop aangeboden:
https://www.viavie.be/nl/Over-ons-en-co ... en-6-pers/

We zijn maanden bezig met onze zoektocht naar een T6 LWB met het idee het te laten homologeren als kampeerwagen. Bij de dienst homologatie hebben ze gezegd dat dit kan. Er moet enkel een keukenblokje (mag klein zijn) vast gemonteerd zijn (het keukenblokje mag op zich verwijderbaar zijn, zoals degene die je op de markt vind, maar je mag het niet verwijderen eens de wagen gehomologeerd), koelkast hief helemaal niet (al beweren dit sommige ombouwers, klopt niet), er moet ook een bed opervlakte kunnen gemaakt worden, laat je kan dit met de ingeklapte stoelen, eventueel een multiflexboard of dergelijk, tenslotte moet er ook een tafeltje zijn (mag een eenvoudige campingtafel zijn die je ook buiten gebruikt). Alles moet altijd aanwezig blijven in de wagen, ook bij een keuring.

Het probleem is dat als je de wagen nieuw koopt, je kan het niet verplaatsen totdat die ingeschreven is. En je wil het niet inschreven totdat die gehomologeerd is (kampeerwagen betalen 0 euro inschrijving), dus als je de keukenblok/ multiflexboard er wil monteren moet de dealer dit toelaten en moet die je helpen de wagen voor te rijden bij de eerste keuring om de homologatiedossier in te dienen. Dit allemaal us ingewikkeld voor particulier en dealer.

Wat wel van belang is is het gewicht, die moet je vooraf goed indchatten. Er bestaat blijkbaar een formule die toegepast wordt op kampeerwagens volgens een Europees norm. Het hangt af van de MTM, de Tarra, aantal personen en lengte van de wagen.
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

Voor een VW Beach hoef je natuurlijk ook geen bed te voorzien, aangezien er al een hefbed aanwezig is. Enkel het keukenblokje en het respecteren van de gewichten is van toepassing in jouw geval.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door koekie520 »

Bedankt voor de info Roble5.
Ik had al begrepen, dat als die code SA (camper) niet op het COC staat, de bus sowieso opnieuw een homologatiekeuring moet krijgen. Ook al heeft ze een campergoedkeuring gekregen in een ander europees land.
Jeroen François
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2019, 18:01

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Jeroen François »

Besten,

Ik lees in een van de commentaren dat een wagen van voor 2010 wel nog eenvoudig om te vormen is tot kampeervoertuig.
Wat rondzoeken op het internet geeft mij niet echt veel info...

Heeft er iemand van jullie daar meer info over?
Dit zou voor ons dan wel interessanter zijn om een T5 van voor 2010 aan te schaffen ipv een recentere T5/T6.

Alvast bedankt voor jullie info..
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door tstyle »

Kan je een zelfgebouwde t6 LWB camper met hefdak uit duitsland/nederland importeren die je dan in belgie als camper inschrijft en jaarlijks ook zo laat keuren?

En wat met de modellen van voor 2010, hier komt geen reactie op.

Mvg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

tstyle schreef: 17 okt 2019, 09:57 Kan je een zelfgebouwde t6 LWB camper met hefdak uit duitsland/nederland importeren die je dan in belgie als camper inschrijft en jaarlijks ook zo laat keuren?

En wat met de modellen van voor 2010, hier komt geen reactie op.

Mvg
De regels/vereisten zijn recent gewijzigd , velen weten nog niet goed hoe het nou allemaal in elkaar zit . Je kan dat best vragen bij de stations chef van de lokale keuring , dan zou je de actuele vereisten moeten te horen krijgen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Rollin-Vilda »

Mijn papieren zijn sinds deze week in orde. Ik heb mijn wagen (4-motion, verhoogde, verlengde T6) opgehaald begin juni 2016. Tussen het moment dat ik de afspraak heb proberen te maken voor nieuwe documenten en alles in orde zit 2,5 jaar! Voor wie het interesseert, hier een kort verslag.

Ik had na de bestelling begrepen dat je zelf geen wagen kon omvormen naar een kampeerwagen zonder toestemming fabrikant, maar ik kon dus niet meer terug. D'ieteren wilde ook geen toestemming geven, dus ik moest naar een ombouwer om voor mij te doen alsof zij hadden omgebouwd en de papieren zouden aanvragen. Ik kon terecht bij een bedrijf in Sinaai. Echter, ze wilden enkel de papieren opstellen als ze werk aan de wagen mochten uitvoeren, vb een zijraam plaatsen. Geen probleem tot dusver.

06/2016 Offerte gevraagd
07/2016 offerte gekregen: 1000 euro voor de papieren! Gewone prijs voor het zijraam
03/2017 de wagen is helemaal klaar, ik mail voor een afspraak. Ik mail een paar keer en bel. Intussen moet de wagen naar de keuring, ze doen niet moeilijk.
07/2017 ik krijg een datum voor afspraak namelijk 14/09/2017
09/2017 Het formaat raam blijkt niet te kloppen. Ik bestelde 20 hoog en 40 breed, zij willen een 40 hoog en 20 breed in mijn zijdak duwen. Misverstand, geen probleem. Ik vraag een nieuwe datum. Ze gaan mij contacteren als het raam binnen is.
02/2018: na enige mails en telefoons heb ik een afspraak voor het raam en de papieren. Ze maken een gat naast de door mij aangeduide opening en zagen mijn kabels van het zonnepaneel door. Ik moet mijn plafond uitbreken om het op te lossen. Ze gaan me verwittigen als de papieren klaar zijn.
06/2018: ik moet voor de tweede maal naar de keuring met achterhaalde paperassen, ze doen niet moeilijk.
12/2018: ze contacteren me voor meer foto's voor het dossier. Eindelijk een dame gevonden die haar werk doet daar. Het heeft me wel 30 mails gekost. Ze maakt het dossier op en stuurt het naar het ministerie.
04/2019: intussen is het nieuwe goedkeuringscertificaat binnen en moet ik naar de keuring voor een nieuwe aanvraag tot inschrijving.
05/2019: Dat nieuwe roze formulier moet naar de verzekering, en zij moeten dat naar de dienst inschrijvingen sturen.
06/2019: de dienst inschrijvingen vraagt mij het gelijkvormigheidsattest op te sturen, wat ik meteen doe.
07/2019: de dienst inschrijvingen belt me op met de vraag of ik ook een kopie van de keerzijde van het gelijkvormigheidsattest kan opsturen. Ik laat weten dat ze het origineel hebben toegestuurd gekregen.
08/2019: de dienst inschrijvingen laat niks meer horen, maar via de verzekering kom ik te weten dat het dossier vast zit omdat ze blijkbaar mijn gelijkvormigheidsattest zijn kwijtgeraakt.
08/2019: mijn wagen wordt door de keuring administratief afgekeurd wegens het ontbreken van geldige boorddocumenten
08/2019: ik vraag een duplicaat van dat document aan.
09/2019: mijn duplicaat valt in de bus.
10/2019: mijn verzekering wordt aangepast van bestelwagen naar camper. Alles is in orde nu.

Pascal heeft overigens gelijk. Bij de keuring wisten ze me te zeggen, dat je op dit moment ook perfect een lichte vracht kan laten omkeuren naar een "lichte vracht met vaste inrichting", ook met een camperinrichting. Een zeer eenvoudige procedure. Tja.

Volgende keer koop ik een camper. Dat is zeker.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

Wow , wat een verhaal. Dat ging ook niet vanzelf bij die firma blijkbaar ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door tstyle »

Hoe zit het met ombouw van multivan of caravelle met lange wielbasis die dan niet ingeschreven word als camper. Wat kan daarmee wel of niet. Must is hefdak en slaapbank.

Zelf zie ik het nietmeer zitten om een lwb nog om te bouwen en keuren als camper als ik dit hier lees.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door krekwakwol »

En kun je niet een verlengde T6 met hefdak in Nederland kopen die al als kampeerwagen op kenteken staat, dan hoef je hem alleen maar invoeren of is dat te simpel gedacht.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door tstyle »

Ook al aangedacht ( heb zelfs familie daar) . Maar zou blijkbaar net zo moeilijk zijn om die in te voeren als die niet fabriek af camper is.
Plaats reactie