Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

vragen over de T4
Plaats reactie
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

ik rij met een vw multivan westfalia uit 94', helemaal gerestaureerd. De originele 2.4 aab motor heb ik eruit gegooid en vervangen door een 2.5tdi acv van een donor uit 96'. Het is dus een 8bit computer, groene tellerunit. Alles is mee verhuisd, pedalen, stuurhuis, kabelboom, dashboard,... . Nu heb ik een cruise control geïnstalleerd, maar het ding werkt niet. Kabel is aangesloten op de stekker achter de zekeringskast, bedieningshendel gemonteerd, cruise control geactiveerd met computer... Zekring 16 en zekering 20 zijn goed, blauw rempedaalcontact heb ik uitgemeten en geeft weerstandswaarde oneindig wanneer niet ingedrukt en waarde 0.1 wanneer wel ingedrukt. Als ik de cruisecontrol activeer dan kan ik dat zien op het diagnosetoestel (grafiek schiet omhoog, gaat weer omlaag bij desactiveren). Alleen als ik de knop indruk om de snelheid vast te houden, dan gebeurt er niks... Wat zou het kunnen zijn???
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Ook de koppeling heeft een sensor er op zitten welke van invloed kan zijn op het al dan niet werken van de cruisecontrol.

Zie ook hier hoe je dit kunt testen met diagnose software:
http://www.eldiape.com/cruisecontrol/cruisecontrol.htm
Ook de hendel is hiermee te testen.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

remschakelaars goed
koppelingsschakelaar goed
alle knopjes op de hendel doen het
geactiveerd met een hella/guttmann
bij cruise control blijft steeds staan: passief
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

ik kan geen snelheid aflezen van het diagnose apparaat, maar de teller werkt wel. zou daar iets verkeerd kunnen zijn?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door koensch »

de cc werkt toch alleen boven een minimum snelheid, heb je de testen rijdend gedaan?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

test gedaan aan alle snelheden tot 120km/u. het diagnosetoestel toont een perfect werkende bedieningshendel, goed functionerende koppelings -en rem schakelaars. Dat zie ik door onder rubriek diagnose parameters te kiezen en dan al deze onderdelen te selecteren. Ecu cruise control geactiveerd. Maar... snelheid wordt niet weergegeven op diagnosetoestel, of is dat normaal voor de 8 bit versies dat de snelheid niet gecommuniceerd wordt met het diagnose toestel? ik vind dat vreemd. Snelheid wil hij dus niet weergeven, maar er zijn ook nog 2 "cruise control" weergaves. Bij de ene staat er passief (de andere mogelijke waarde zou dan "actief" zijn); bij de andere staat er uit (de andere waarde zou dan "aan" zijn). Deze waardes veranderen dus nooit, wat ik ook probeer. Kan ik hieruit misschien concluderen dat het activeren in de ecu niet lukt? Heb het wel 10 keer herhaald trouwens, ook al eens weer gedesactiveerd en vervolgens weer geactiveerd. Geen verschil. Maar waarom wordt de snelheid niet weergegeven? Mijn teller unit werkt wel gewoon normaal. Zit er ergens een snelheidssensor die ik kan vervangen? Het gebruikte diagnose toestel is zoals eerder gezegd een hella/guttman, duur toestel, maar misschien niet het juiste om de activering te doen? Hij zegt wel dat hij het gedaan heeft, maar of het waar is...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

heeft iemand een idee waarom de sneheidsweergave niet op het diagnose toestel verschijnt?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Je weet dat er een verschil in bediening van de cruisecontrol zit tussen bussen van voor 1999 en er na?

Als je alles netjes hebt aangesloten:
ik rij met een vw multivan westfalia uit 94', helemaal gerestaureerd. De originele 2.4 aab motor heb ik eruit gegooid en vervangen door een 2.5tdi acv van een donor uit 96'. Het is dus een 8bit computer, groene tellerunit. Alles is mee verhuisd, pedalen, stuurhuis, kabelboom, dashboard,... . Nu heb ik een cruise control geïnstalleerd, maar het ding werkt niet. Kabel is aangesloten op de stekker achter de zekeringskast, bedieningshendel gemonteerd, cruise control geactiveerd met computer...
Dan zou het moeten werken.
De snelheidsdraad welke van de tellerunit naar de motorcomputer loopt vertoont ook geen gebreken?
In de eerste generatie ECU's kun je niet heel veel uitlezen, bij de latere modellen is dat veel meer geworden.

Kijk even in elektrische schema's zou ik zeggen.

Ik kan je verder niet helpen met een Hella/Guttman apparaat omdat ik daarmee geen ervaring heb, dus ik weet niet wat die toestellen allemaal kunnen en wat niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: cruise control geïnstalleerd mar werkt niet

Bericht door longboy »

owkay
even updaten
de bus waar het over gaat is een omgebouwde 2.4 aab naar een 2.5tdi acv
blijkbaar heb ik tijdens de ombouw 1 kabeltje niet aangesloten, namelijk het snelheidssignaal dat van de tellerunit komt. Het is een blauw/wit kabeltje met een blauwe stekker, dat in het blauwe stekkerdoosje moet boven op de zekeringskast. Van daar loopt dan weer een verbinding naar de ecu. Dus eerst gaat het snelheidssignaal naar de teller, en dan pas naar de ecu, hetgeen ook af te leiden viel uit de probleemsituatie.
opgelost dus
Plaats reactie