Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Banden dilemma met verlagen 17 inch
Banden dilemma met verlagen 17 inch
Beste weetjewellers,
Ik heb mijn velgen afgelopen week klaargemaakt.
Het zijn 17 inch velgen 7,5J met ET45 met een draaglast van 690 kg.
https://pin.it/ne5j7ffamibg54
Nu heb ik 215 65 15 inch eronder liggen.
De Eibach pro kit (40mm) ligt klaar en nu is het tijd om aan de bandenkeuze te beginnen.
Ik wil 225 breed gaan maar zit in twijfel tussen 50 of 55 hoog. Het kleine verschil in de snelheidsmeter vind ik niet zo spannend bij een 55 band en hierbij heb ik een hogere loadindex wat naar mijn idee beter is.
Het is een tweezitter AJT die we zelf hebben omgebouwd naar camper met veelal betonplex als materiaal. Stevig maar wel zwaar (Ledig 1733 kg). Maar goed, afgelopen zomer een maand door Europa wezen touren met volle bepakking. Hij hing achter toen wel flink in de veren.
Nu wil ik aanlopen met volle bepakking absoluut voorkomen en weet ik niet goed of de 55 banden te hoog zullen zijn voor deze setup I.C.M de eibach pro kit.
Hieronder de stance met volle bepakking!
https://pin.it/kh3s5x6ijnww26
En zo staat hij er de rest van het jaar bij!
https://pin.it/xa7fhhnywy74dp
Graag jullie advies.
Groetjes Steven en Daphne
Ik heb mijn velgen afgelopen week klaargemaakt.
Het zijn 17 inch velgen 7,5J met ET45 met een draaglast van 690 kg.
https://pin.it/ne5j7ffamibg54
Nu heb ik 215 65 15 inch eronder liggen.
De Eibach pro kit (40mm) ligt klaar en nu is het tijd om aan de bandenkeuze te beginnen.
Ik wil 225 breed gaan maar zit in twijfel tussen 50 of 55 hoog. Het kleine verschil in de snelheidsmeter vind ik niet zo spannend bij een 55 band en hierbij heb ik een hogere loadindex wat naar mijn idee beter is.
Het is een tweezitter AJT die we zelf hebben omgebouwd naar camper met veelal betonplex als materiaal. Stevig maar wel zwaar (Ledig 1733 kg). Maar goed, afgelopen zomer een maand door Europa wezen touren met volle bepakking. Hij hing achter toen wel flink in de veren.
Nu wil ik aanlopen met volle bepakking absoluut voorkomen en weet ik niet goed of de 55 banden te hoog zullen zijn voor deze setup I.C.M de eibach pro kit.
Hieronder de stance met volle bepakking!
https://pin.it/kh3s5x6ijnww26
En zo staat hij er de rest van het jaar bij!
https://pin.it/xa7fhhnywy74dp
Graag jullie advies.
Groetjes Steven en Daphne
It’s not the positive or the negative but the intensitivity that makes the experience!
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Is de load index van de velgen ook niet te laag voor een t4?
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Met zo'n smalle velgen en ook nog ET45 zal aanlopen geen enkel probleem zijn ...Dieselen schreef: ↑29 okt 2019, 20:31 Beste weetjewellers,
Ik heb mijn velgen afgelopen week klaargemaakt.
Het zijn 17 inch velgen 7,5J met ET45 met een draaglast van 690 kg.
https://pin.it/ne5j7ffamibg54
Nu heb ik 215 65 15 inch eronder liggen.
De Eibach pro kit (40mm) ligt klaar en nu is het tijd om aan de bandenkeuze te beginnen.
Ik wil 225 breed gaan maar zit in twijfel tussen 50 of 55 hoog. Het kleine verschil in de snelheidsmeter vind ik niet zo spannend bij een 55 band en hierbij heb ik een hogere loadindex wat naar mijn idee beter is.
Het is een tweezitter AJT die we zelf hebben omgebouwd naar camper met veelal betonplex als materiaal. Stevig maar wel zwaar (Ledig 1733 kg). Maar goed, afgelopen zomer een maand door Europa wezen touren met volle bepakking. Hij hing achter toen wel flink in de veren.
Nu wil ik aanlopen met volle bepakking absoluut voorkomen en weet ik niet goed of de 55 banden te hoog zullen zijn voor deze setup I.C.M de eibach pro kit.
Hieronder de stance met volle bepakking!
https://pin.it/kh3s5x6ijnww26
En zo staat hij er de rest van het jaar bij!
https://pin.it/xa7fhhnywy74dp
Graag jullie advies.
Groetjes Steven en Daphne
8" brede velgen met ET35 , en 235/45R17 banden erop lukt ook prima met een verlaging van 60mm , dus jouw set up is geen enkel probleem.
235/45R17 is trouwens de meest gebruikte bandenmaat voor een T4 , en 225/50R17 is ook OK . 225/55R17 is al een stuk hoger
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Aslast voor = 1360 :2 =680 Moet net kunnen dus.
It’s not the positive or the negative but the intensitivity that makes the experience!
- Multivan Generation
- Berichten: 33712
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Ik zou voor 225-50-17 gaan.
Dan blijft je acceleratie ook wat beter.
Tenzij je toerentalreductie wilt, is stiller op de snelweg, dan kun je wel de 225-55-17 proberen.
Groeten Peter
Dan blijft je acceleratie ook wat beter.
Tenzij je toerentalreductie wilt, is stiller op de snelweg, dan kun je wel de 225-55-17 proberen.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Na een beetje tuning bevalt 225-55-17 mij prima Peter!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Aslast voorzijde bij mijn T4 = 1510 kg. Waarmee dus gelijk gezegd is dat ik strikt genomen geen 225/50-17 zou mogen nemen ivm (iets) te laag draagvermogen. Bij een camper maakt dat niet uit, maar een grijs kenteken wordt daarmee gewoon afgekeurd voor de APK.
- Multivan Generation
- Berichten: 33712
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
@ Jasper,
je vergelijkt een beetje appels met peren.
Een standaard 88 pk heeft 195 Nm aan koppel (daar was ik vanuit gegaan bij mijn beantwoording),
terwijl een gechipte 102 pk een koppel van 300 Nm heeft(ruim 100Nm meer).
Is de vergelijking dan fair in jouw ogen?
De 88 pk TDI had je ook in een T700 en een T800 versie.
Die waren qua aankoop iets aantrekkelijker, maar hebben dus minder laadvermogen.
Het verschil is dus ook dat de maximale aslasten lager uit vallen.
Ook of eigenlijk juist bij campers, die over het algemeen een paar honderd kilogram zwaarder zijn,
zou ik zeker letten op het laadindex van de banden, ook al is dat geen APK-keurings issue.
Want het kan wel een veiligheids issue zijn/worden tijdens vakanties.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Banden dilemma met verlagen 17 inch
Mijn bus heeft diverse upgrades ondergaan.
Intercooler van een ACV geplaatst.
EGR plaatje gemonteerd.
Roetkat verwijderd.
Chiptuning bij JD engineering (Wastegate aangepast).
Hij is niet op de testbank geweest maar ik denk dat hij ongeveer 120/125 pony’s met 240/250 Nm eruit kan persen.
Gaan we dan toch voor de veiligheid met toerental reductie of toch een strakkere look met behouden van trekkracht....
Peter zijn advies al vaker opgevolgd en daar nooit geen spijt van gehad en zoals bij ons gezegd :
“vake buj te bange “
Morgen beslissen en bestellen!
Intercooler van een ACV geplaatst.
EGR plaatje gemonteerd.
Roetkat verwijderd.
Chiptuning bij JD engineering (Wastegate aangepast).
Hij is niet op de testbank geweest maar ik denk dat hij ongeveer 120/125 pony’s met 240/250 Nm eruit kan persen.
Gaan we dan toch voor de veiligheid met toerental reductie of toch een strakkere look met behouden van trekkracht....
Peter zijn advies al vaker opgevolgd en daar nooit geen spijt van gehad en zoals bij ons gezegd :
“vake buj te bange “
Morgen beslissen en bestellen!
It’s not the positive or the negative but the intensitivity that makes the experience!