Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opgelost:knipperlichten T4 2002

vragen over de T4
Plaats reactie
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Opgelost:knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Hi,

Mijn knipperlichten werken niet meer....als ik de schakelaar gebruik hoor ik een piep/zoemertje uit mn dashboard komen en gebeurd er verder niets. Knipperlichten gaan niet aan. Dit gebeurde niet in 1 keer, het werd in 2 dagen tijd steeds slechter en nu niets meer behalve het geluid.

Forum doorzocht maar niet ditzelfde euvel ontdekt. Mijn alarmlichten doen het gewoon ( in dashboard)

Hendel? Relais? iemand ervaring mee?

Groet,

Barry
Laatst gewijzigd door Barry_038 op 11 nov 2019, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door koensch »

ik heb jaren terug al m'n knipperrelais en stuurhandles vervangen wegens allerlei vage storingen.

een auto van een dergelijk bouwjaar krijgt allerlei rare storingen..... versleten deurscharnieren, sleutels, bedieningsknoppen, remlicht schakelaar, ect.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Daar klinkt het wel naar, andere schakelaar erop zetten. Iemand enig idee waar te krijgen? Heb er eentje met CC en zie niets eigenlijk op het www.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door RoelandZ »

Ik heb nog wel een setje zonder cc, die mag je gratis hebben als je wil
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Ik heb je een mail gestuurd Roelandz! Bedankt alvast!

Zojuist bezig geweest om schakelaar uit te schroeven en na te kijken, kan niets vinden. Relais achter de gevarenlamp schakelaar kan niet heel makkelijk eruit, nog niet gelukt. Vreemde is dat het geluid van dat zoemrtje uit het relais lijkt te komen als ik de knipperlichten wil bedienen. Kan dat dan betekenen dat het relais defect is?
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door RRider »

Als je goed diagnose wilt stellen, zou je moeten weten welke draden van de stekker (van knipperlichtstengel) je met elkaar moet doorverbinden. Zo simuleer je "stengel naar links" of "stengel naar rechts".
Als de knipperlichten dan wel normaal werken, ligt het probleem in de stengel.
Als de zoemer hetzelfde geluid maakt, ligt het probleem ergens anders.

De alarmlichten doen het wel, dus ik denk zelf dat het niet aan het relais ligt. Ik vermoed dat het in de alarmlichtschakelaar ligt.
Het relais maakt namelijk een zoemend geluid als hij nauwelijks belast wordt.
De alarmlichtschakelaar zou ervoor kunnen zorgen dat de stroom via de hendel afgesloten blijft, waardoor het relais nauwelijks belast wordt. Een alarmlichtschakelaar heeft namelijk meerdere contacten om meerdere circuits aan/uit te schakelen.

Mijn advies: doe de test als bovenaan omschreven: werking van knipperlichtstengel nabootsen met los draadje op juiste contacten
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Is er dan geen kans op kortsluiting? Begrijp niet heel goed wat je bedoelt met de uitleg over koppelen van draden en weet ook nog niet hoe je uitzoekt welke draden je dat mee doet.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door RRider »

Ik gooi het even over een andere boeg.

Kan het misschien zijn dat de zoem het geluid is van een lichtverklikker?
Stel je hebt de sleutel uit het contact, en je zet de hendel naar links of rechts, dan werken de knipperlichten niet, maar in plaats daarvan de parkeerlichten (links of rechts). Kan het zijn dat je de zoem hoort die daarbij hoort?

In dat geval is er een relais dat niet doorheeft dat de sleutel in het contact zit, en in plaats daarvan denkt dat de auto uit staat, waardoor de knipperlichten niet branden maar de parkeerlichten.
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Even gecontroleerd maar het is wel een andere plek waar het zoemrtje vandaan komt, het komt achter de gevaarlichten vandaan. Ga eerst de andere hendel maar proberen en dan kijken of het daaraan ligt. Bedankt voor het meedenken en ik laat de voortgang horen.

Groet,
Barry
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Harry62 »

Hoi Barry,
Ik denk dat de alarmlichtschakelaar zelf stuk is.
Je kunt hem in ieder geval er even uithalen en doorblazen/schoonmaken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 566
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Remco181 »

Bij mij deden de richtingaanwijzers het soms wel, soms niet. Alarmlichten werkten perfect.
Even het relais vervangen en alles werkte weer... simpel klusje gelukkig :-)
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

Opgelost

Alles eruit gehaald, weer hoop geleerd. Uiteindelijk bleek het probleem in mn zekeringkast te zijn. Bij het loshalen de laatste keer (reparatie kabel CV) is er blijkbaar een aansluiting van de knipperlichten te los geraakt en met het nalopen van alle zekeringen drukte ik er een paar weer recht in de houders en voila... Alles werkt weer.

Dank allen voor het meedenken!

Groet,
Barry
Barry_038
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:40
Locatie: Zwolle

Re: knipperlichten T4 2002

Bericht door Barry_038 »

20191109_133228.jpg
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Opgelost:knipperlichten T4 2002

Bericht door RRider »

Ah, natuurlijk. Meestal hebben alarmlichten en knipperlichten een aparte zekering. Blijkbaar krijgt het relais wel stroom, maar de knipperlichten zelf niet (althans, daar lijkt het op). Gelukkig nog niet van alles vervangen (hoop ik).
Plaats reactie