Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Revisie axd motor

vragen over de T5
Plaats reactie
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Revisie axd motor

Bericht door Transporter Cor »

Hallo.
Na jaren te hebben gereden in een caravelle multivan T5 is het nu tijd voor een t5 camper.
Om direct de boel goed aan te pakken ben ik van plan om er een gereviseerde motor in te zetten. De bestaande motor start koud slecht. Daarna is het starten en lopen. Het kan diverse oorzaken hebben maar ik ga voor het zekere.
Nu wordt er veel over gezegd en geschreven. Er worden cilinderbussen gemonteerd. Er wordt gehoned. En er worden alleen zuigers en veren vervangen.
Ook de technieken in de koppen verschillen.

Nu is mijn vraag: waar kan ik het beste terecht? De camper is netjes met o.a een gereviseerde automaat. De camper was zeer netjes geprijsd en gaan daarom ook voor een goed, net blok.
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Revisie axd motor

Bericht door Transporter Cor »

Niemand ervaring met goede revisie bedrijven?
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Revisie axd motor

Bericht door ArieV »

Mijn broer heeft ooit een revisie laten doen bij Hartog tuning.
Mijn broer had een audi 1.8tfsi aangedreven door olie inplaats van benzine.
Na de revisie was het een compleet andere auto en heeft nog vele km gemaakt zonder problemen en de service was goed.
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Revisie axd motor

Bericht door Transporter Cor »

Bedankt Arie.
Ik weet dat er een paar bedrijven zijn die goed werk leveren. Bij een 2.5 schijnt het een bijzondere klus te zijn met verschillende mogelijkheden. Ben benieuwd naar de betere daarvan.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Revisie axd motor

Bericht door Erdem50 »

Ronald morien, doe ik al jaren zaken mee. Zeer professioneel en doen eerlijk zaken.

Al diverse revisiebedrijven ‘versleten’ afgelopen dik 10jaar maar Morien is in mijn ogen de beste, niet de goedkoopste overigens.

Een ‘revisie’ motor verstaat iedereen net weer wat anders onder, prijs is er ook vaak naar.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Revisie axd motor

Bericht door Transporter Cor »

Weet je zo wat er bij Morien gedaan wordt?
Is het daar een complete revisie en wat zijn daar de kosten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Revisie axd motor

Bericht door Multivan Generation »

Of je kijkt bij ABC bussen voor een compleet exemplaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Revisie axd motor

Bericht door fietsensloper »

Misschien heb je hier ook wat aan?
https://www.pumpe-duese-abhilfe.de/
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Revisie axd motor

Bericht door Erdem50 »

Transporter Cor schreef: 10 nov 2019, 19:14 Weet je zo wat er bij Morien gedaan wordt?
Is het daar een complete revisie en wat zijn daar de kosten?
Dan zal je rechtstreeks contact met ze moeten opnemen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Revisie axd motor

Bericht door freek »

ik heb geen verstand van de 2 liter motoren maar over het kunnen reviseren van een R5 2.5 tdi motor lopen op z'n zachtst gezegd de meningen uiteen.
Punt is dat dit een volledig aluminium blok betreft met zeer geringe afstand tussen de cilinders en waarbij de cilinderwanden dmv een plasma behandeling van een minuscule slijtvaste laag zijn voorzien (uitgevoerd door het zwitserse bedrijf Sulzer Metco). VW was lang het enige merk dat deze techniek toepaste en er zijn zo al miljoenen VW blokken gemaakt. Op het duitse TX Board lees je eigenlijk alleen maar over mislukte pogingen om stalen cilinderbussen in deze blokken te plaatsen. Binnen de kortste keren loopt de boel in de soep. Algemeen heerst daar de mening: dit type blok is niet te reviseren. Bij MRV in Valkenswaard kan je echter gewoon kiezen voor of stalen bussen of een Nikasil coating laten aanbrengen. Succesverhalen in ons land heb ik nog niet gelezen maar dan zou dit de plek zijn om dit te melden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Revisie axd motor

Bericht door jos_br »

Wij hebben inmiddels wel ervaring met het laten plaatsen van de bussen in de allu motoren. Heb nu een bedrijf gevonden die dit wel degelijk zeer kndig doen. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n 5 cilinder zo mooi horen lopen. Deze jongens zien kans de bus (ondanks de kleine tussenruimte tussen de cilinders) er zo in te krijgen dat ze minuscuul boven de motor uitsteekt waardoor de bussen nog steviger vast gehouden worden. Inmiddels lopen er nu een paar zo, waarvan er inmiddels 2 meer dan 100000km gelopen hebben zonder problemen. Voordeel ook van de revisie is dat je de tandwielen ook weer opnieuw af kunt stellen. Overigens hebben we de eerste, door een ander bedrijf geplaatst, er wel weer uitgehaald, deze liep vanaf dag 1 niet goed, dus het goed laten plaatsen is wel een dingetje.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Revisie axd motor

Bericht door Transporter Cor »

Die cilinderbussen plaatsen, welk bedrijf doet dat?
Ik weet dat er veel mis is gegaan bij andere pogingen bij andere bedrijven.
De cilinders "dansen" mee en de boel gaat lekken bij de kop pakking. Als dit inmiddels wel kan ben ik zeer benieuwd wie dat doet.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Revisie axd motor

Bericht door freek »

Probleem is dat aluminium en staal verschillende uitzettingscoefficienten hebben. Ik kan me dus voorstellen dat de stalen bussen onder spanning moeten staan. Zelf heb ik door MRV stalen bussen in de cilinderkop laten plaatsen (tbv de pompverstuivers). Dat doen ze volgens mij door verhitting vd kop (en plaatselijke versterking). Niet helemaal hetzelfde als stalen bussen in de cilinders maar bij mij gaat dat al 120000km goed.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie