Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Hoi,

Zoals vele hier weten zijn wij n projectie begonnen.
Nu hebben we vandaag de daktent eruit gehaald en gingen we 'even' de scharnieren afstellen....
Dat lukte dus niet.
We hebben via dit forum het document gevonden, maar onze is dus niet hetzelfde :(

Het gaat hier om een t4 2.4diesel uit 1991

Op de foto heb ik met n pijl aangegeven welk scharnier wij denken te moeten veranderen.
Het hele dak moet aan de achterkant iets hoger komen.
Hij gaat 18cm omhoog en (op dit forum gelezen via poptopshop) moet dit 20cm zijn...
Dit alles moet, zodat de bedplaat omhoog kan.

Wie heeft de tip???
Bijlagen
20191109_152130.jpg
20191109_152113.jpg
20191109_162756.jpg
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Lutra »

Sluit het hefdak wel mooi aan als het gesloten is?
De bedplaat scharniert ver voor de achterzijde van het dak. Volgens mij heeft de hoogte aan de achterzijde bij geopend dak daar weinig invloed op.
Edit:
Nu pas jullie andere topic gelezen. Onze T4 hefdak had een haak en soort lusje waarmee de bedplank werd vastgezet. Steekt dan minder nauw dan bij jullie. We hadden wel de verstelbare scharnieren die idd anders zijn dan jullie scharnieren.
Laatst gewijzigd door Lutra op 09 nov 2019, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Dak sluit goed ja.
Als we het dak aan de achterkant iets omhoog duwen, pakt de dakplaat wel... dus heeft zeker invloed op elkaar :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

Het enige verstelbare aan dit scharnier lijkt het korte pootje onderaan de achterkant. Om het dak achter verder omhoog te krijgen moet dit volgens mij iets meer rechtop staan, dus de onderkant van dat pootje verder naar achteren. Is hier inderdaad een stelmogelijkheid?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Daar zit inderdaad ook een handige inham gemaakt
Gaan we morgen ochtend proberen!

Kun jij zo zeggen of dit originele zijn?
In het bestand is er rechts bovenin een verstel mogelijkheid, die hebben wij niet...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Zorg dat je draaipunten goed draaibaar en soepel zijn.
Je kunt eventueel ook carrosserieringen als spacers gebruiken . Zo zat het destijds bij mij ook toen ik het hefdak demonteerde na aankoop.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

JasperAnita schreef: 09 nov 2019, 19:27 . . . Kun jij zo zeggen of dit originele zijn?
In het bestand is er rechts bovenin een verstel mogelijkheid, die hebben wij niet...
Ze zien er inderdaad anders uit dan die in het bestand met de verstelmogelijkheid. Maar er is een oude en een nieuwe versie van deze scharnieren, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of deze origineel zijn of niet. Ik dacht dat de oude versie hetzelfde was maar minder zwaar uitgevoerd. Misschien dat iemand anders daar nog iets over kan zeggen.

Aanvulling: Wat ik nog kon vinden is dat het onderdeelnummer van de oude versie 701070715B was. Deze is later vervangen door 701070715C. Maar op de plaatjes zien ze er allemaal hetzelfde uit, en dus anders dan die van jou.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Afstellen hefdak

Bericht door JasperAnita »

Dank voor het meedenken
Het is niet gelukt.

De scharnieren draaien allemaal heel soepel... mogelijk een keer iets zwaars op het dak gelegen ofzo...
We weten het niet met de oude eigenaar (contact niet meer mogelijk, omdat hij in de war is en ons dan weer lastig gaat vallen en dreigen met dingen).

We gaan waarschijnlijk, heel grof, de haak in het dak verstellen. Daar is nog een mogelijkheid om iets verder uit te slijpen, zodat hij kan verplaatsen.
Of dat een lange termijn oplossing is? Waarschijnlijk niet... maar nieuwe scharnieren kunnen altijd nog :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

Volgens mij is er wel een stelmogelijkheid, zie foto. Als je de bout in de cirkel losdraait dan lijkt het dat je de liggende stang tussen bout en draaipunt bij de pijl omhoog kan trekken waardoor het dak aan de achterkant iets hoger komt. Daarna de bout weer vastdraaien. De werkwijze zou als volgt kunnen zijn:
Bouten losdraaien. Een persoon drukt buiten het dak aan de achterkant omhoog tot het doek strak staat en vervolgens draait een tweede persoon binnen de bouten weer vast.
20191109_152113.jpg
Laatst gewijzigd door Hanz op 11 nov 2019, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Afstellen hefdak

Bericht door J vd Pal »

Dit document ken je? http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... mentWM.pdf Op de laatste bladzijde staat uitgebreid beschreven hoe je het dak en de sluiting kunt afstellen.
JasperAnita schreef: 09 nov 2019, 16:31 Dit alles moet, zodat de bedplaat omhoog kan.
Wat bedoel je hier precies mee? Realiseer je dat de achterste bedplank een dragend deel van de auto is! Deze zit met kit en popnagels vastgezet. Zie ook dit document http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... enerWM.pdf
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 11 nov 2019, 12:28 Dit document ken je? http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... mentWM.pdf Op de laatste bladzijde staat uitgebreid beschreven hoe je het dak en de sluiting kunt afstellen.
JasperAnita schreef: 09 nov 2019, 16:31 Dit alles moet, zodat de bedplaat omhoog kan.
Wat bedoel je hier precies mee? Realiseer je dat de achterste bedplank een dragend deel van de auto is! Deze zit met kit en popnagels vastgezet. Zie ook dit document http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... enerWM.pdf
Ze wil dat de voorste bedplank gewoon netjes in de haak kan vastklikken maar dat lukt nu niet.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 11 nov 2019, 12:28 Dit document ken je? http://www.westfaliat4.info/Westfalia_T ... mentWM.pdf Op de laatste bladzijde staat uitgebreid beschreven hoe je het dak en de sluiting kunt afstellen.
Dat document is bekend bij de topic starter maar het probleem is dat zij andere scharnieren hebben waar die stelmogelijkheid niet aanwezig is. Vandaar de zoektocht hoe je toch het dak kan afstellen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Afstellen hefdak

Bericht door RoelandZ »

Ik denk dat het onderste kleine staafje met moet en klinknagel ook moet bewegen bij het openen van het dak.
Zit denk ik vast geroest/geoxideerd. Los halen en schoon maken en voorzien van wat vet, dan komt het dak wat naar voren en omhoog.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Hanz »

RoelandZ schreef: 11 nov 2019, 13:34 Ik denk dat het onderste kleine staafje met moet en klinknagel ook moet bewegen bij het openen van het dak.
Zit denk ik vast geroest/geoxideerd. Los halen en schoon maken en voorzien van wat vet, dan komt het dak wat naar voren en omhoog.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Alle draaipunten zijn voorzien van klinknagels en dit is het enige punt met een bout. Daarom denk ik dat hier de stelmogelijkheid zit omdat dit punt los en, in een andere positie, weer vast gezet kan worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb al een mogelijk gegeven.

Zo zat het bij mij namelijk ook.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie