Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stikstof oude diesels

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Rob2601T4
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:36

Stikstof oude diesels

Bericht door Rob2601T4 »

Hebben jullie ook het nieuws vernomen om de oude diesels van de weg te halen die ouder zijn dan 15 jaar, met een opkoop regeling ivm het stikstof probleem? Nu hebben wij net behoorlijk geïnvesteerd in onze t4 uit 2001 moeten we ons zorgen gaan maken?

En loont het de moeite om een roetfilter in te bouwen

Gr Rob
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door pwhooftman »

Dat roetfilter helpt niet, want er wordt alleen naar bouwjaar gekeken. Al hang je er een elektrische aandrijving in, voor de overheid blijft het een oude diesel (en voor de diverse milieuzones ook...)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Hanz »

Niet paniekeren. Er is nog geen regeling, de nieuwsberichten gaan over een onderzoek dat aantoont dat oude diesels vervuilender zijn dan nieuwe diesels en vervuilender dan benzine auto's. Dat wisten we natuurlijk allang dus dit is niet echt nieuws.
En de vorige opkoopregeling is al vrij snel gestopt omdat de pot geld hiervoor op was. Dus een nieuwe opkoopregeling of slooppremie zal niet zonder slag of stoot ingevoerd worden.
Een roetfilter verandert waarschijnlijk niets aan het wel of niet toelaten van je diesel. Tot nu toe wordt bij alle regelingen en milieuzones alleen gekeken naar de datum eerste toelating en niet naar de mate van vervuiling van je motor.
Oeps, pwhooftman was me net voor.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door VerbalKint »

Nou...
CBS rekent ermee dat we allemaal 12.000 km per jaar rijden.
In een slecht onderhouden werkbus.
Dat is hier helemaal niet het geval.
En ze vergeten voor het gemak de CO2 en NOx etc die het produceren van een nieuwe bus met zich meebrengt.

Het is leuke symboolpolitiek.
Maar duurt nog wel ff (decennia) tot ze je auto afpakken hoor.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door autocaravana »

Van een opkoopregeling hoef je nooit te schrikken want die is altijd vrijwillig. Bij mijn weten zijn nog nooit in de geschiedenis bepaalde typen auto's verboden. Met een supervervuilende en stinkende oldtimer mag je nog steeds vrolijk rondrijden. Meer angst moet je hebben voor fiscale maatregelen, dus hogere mrb voor oudere diesels.
de CO2 en NOx etc die het produceren van een nieuwe bus met zich meebrengt
Dat is voor mij ook de reden om de 20 jaar oude T4 nog even te blijven gebruiken, al moet je het effect niet overschatten. Gemiddeld kost het 550 kg CO2 om een auto te produceren, een California ongetwijfeld heel wat meer. Het rijden kost zo'n 100 gr per km. Een T4 200 gr/km.
Maar het gaat niet alleen om CO2, ook om het tegengaan van de "wegwerpmaatschappij".
Het blijft altijd lastig. Wanneer doe je een oude energievretende koelkast of cv-ketel weg voor een nieuwe. Dat geldt ook voor auto's.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Multivan Generation »

autocaravana schreef: 11 nov 2019, 16:55 Een T4 200 gr/km.
Tel daar maar nog 60 gram CO2/km op,
en vergeet even de NOx uitstoot niet, die een factor 6 hoger is..

Je kunt ook een nieuwere 2de hands bus gaan rijden, die minder uitstoot heeft.
Onze T5-GP heeft af-fabriek 140 pk en een uitstoot van 190 gram CO2/km..
Dus dat is een vooruitgang van 70 gram of te wel 30% minder CO2 uitstoot t.o.v. mijn vorige T4 van 2003..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Snautzer »

In het stikstof verhaal weten de luchtvaart bedrijven toch soepeltjes buiten schot te blijven. Wel eens opgezocht hoeveel kilo brandstof zo een vakantie doos per seconde verbruikt? En weet je dat die vliegtuigen bewust over groen gebieden gestuurd worden want lawaai en een hertje stuurt geen boze brief en gaat niet op het Malieveld staan burlen uit protest. Kijk ook eens even wat er word afgefakkeld en wat er precies in de vergunningen staat en vooral niet. Het is makkelijk om op een hoog paard te gaan zitten met een lekker koophuisje autootje van de zaak voor de deur en de kinderen met natte haren in pyama voor de altijd gezellige open haard. Je hebt het lekker, kan fijn met vakantie.
Word een heel stuk lastiger als je laten we zeggen in Amsterdam woont, conciërge bent, flatje huurt van 1200 euries van je maand inkomen van 2200. Ik denk dat een Tesla het dan niet gaat worden kwa vervoer. Terwijl de kilos troep van de plaatselijke verbrandings ovens en van het vakantie vliegverkeer lekker neer dwarreld gaat iemand jouw vertellen dat jouw auto echt niet meer kan.
Ik word af en toe moedeloos van dat de hete drol word gedropped bij groepen die geen luisteren oor aan het Binnenhof hebben.
Milieu is hartstikke leuk, en je moet ergens beginnen. Maar begin dan waar het hout zaagt.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Angelo-anneveld »

Snautzer schreef: 11 nov 2019, 19:01 In het stikstof verhaal weten de luchtvaart bedrijven toch soepeltjes buiten schot te blijven. Wel eens opgezocht hoeveel kilo brandstof zo een vakantie doos per seconde verbruikt? En weet je dat die vliegtuigen bewust over groen gebieden gestuurd worden want lawaai en een hertje stuurt geen boze brief en gaat niet op het Malieveld staan burlen uit protest. Kijk ook eens even wat er word afgefakkeld en wat er precies in de vergunningen staat en vooral niet. Het is makkelijk om op een hoog paard te gaan zitten met een lekker koophuisje autootje van de zaak voor de deur en de kinderen met natte haren in pyama voor de altijd gezellige open haard. Je hebt het lekker, kan fijn met vakantie.
Word een heel stuk lastiger als je laten we zeggen in Amsterdam woont, conciërge bent, flatje huurt van 1200 euries van je maand inkomen van 2200. Ik denk dat een Tesla het dan niet gaat worden kwa vervoer. Terwijl de kilos troep van de plaatselijke verbrandings ovens en van het vakantie vliegverkeer lekker neer dwarreld gaat iemand jouw vertellen dat jouw auto echt niet meer kan.
Ik word af en toe moedeloos van dat de hete drol word gedropped bij groepen die geen luisteren oor aan het Binnenhof hebben.
Milieu is hartstikke leuk, en je moet ergens beginnen. Maar begin dan waar het hout zaagt.
Amen 🙏
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door VerbalKint »

Peter, kun jij me eens uitleggen waar die 30% minder CO2 vandaan komt van een T5 tov een T4?

Met mijn (beperkte) scheikundige kennis is brandstof een CH (KoolWaterstof) wat O (zuurstof) vebruikt tot CO2 en H2O. (jaja, diesels zijn iets meer dan alleen CH). Maar als je met 1 liter diesel zowel in een T4 als T5 10km kunt rijden, waar komt dan die 30% reductie vandaan?

Ik heb het niet over roet, naftalenen of onverzadigde NOx verbindingen maar puur CO2.
Of de T5 weet per liter 30% koolstof op miraculeuze wijze op te laten lossen in niets, of er geschied een dagelijks wonder als een T4 meer (30%) C atomen (in CO2) uit een liter kan toveren dan een T5 zou kunnen.

Waarschijnlijk mis ik iets maar 30% verbetering gemeld door VW voor een diesel... :huilen
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Multivan Generation »

Fabrieksopgaves..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 12 nov 2019, 06:49 Fabrieksopgaves..
Fabrieksopgaves, die kennen we nog uit de affaire met de sjoemel diesels.
Feit is dat de CO2 uitstoot afhankelijk is van hoe zuinig een auto met de brandstof omgaat. Een oude diesel en een nieuwe diesel met het zelfde brandstofverbruik stoten per km even veel CO2 uit.
CO2 uitstoot berekenen van diesel
Gewicht van 1 L diesel: 835 gram
Het % koolstof is 86,2% = 720 gram
Voor de verbranding van koolstof is zuurstof nodig, 1920 gram in dit geval.
835 + 1920 = 2640 CO2 per L
CO2 uitstoot per km bij een verbruik van 5 op 100: 5 L x 2640 gram per L : 100 = 132 gram CO2 per km

Fabrieksopgaves zijn gebaseerd op testopstellingen die per definitie (veel) gunstiger uitpakken dan de dagelijkse praktijk op de weg omdat een aantal factoren niet meegewogen worden: wind/luchtweerstand, rijgedrag, files en stoplichten, airco/verwarming, overige verbruikers als navigatie, radio, verlichting.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 12 nov 2019, 10:52
Fabrieksopgaves, die kennen we nog uit de affaire met de sjoemel diesels.

Dit is een kul-argument want ik spreek over een T5-GP en daar zat geen sjoemel software in. :zwaai

Feit is dat de CO2 uitstoot afhankelijk is van hoe zuinig een auto met de brandstof omgaat.
Dat klopt.

Een oude diesel en een nieuwe diesel met het zelfde brandstofverbruik stoten per km even veel CO2 uit.

Dat klopt ook.
Echter een T5-GP heeft tov een T4 een lager brandstofverbruik volgens dezelfde meetmethode welke voor beide modellen is gebruikt.

CO2 uitstoot berekenen van diesel
Gewicht van 1 L diesel: 835 gram
Het % koolstof is 86,2% = 720 gram
Voor de verbranding van koolstof is zuurstof nodig, 1920 gram in dit geval.
835 + 1920 = 2640 CO2 per L
CO2 uitstoot per km bij een verbruik van 5 op 100: 5 L x 2640 gram per L : 100 = 132 gram CO2 per km
Prima berekening :toppie
Busjes verbruiken door het extra gewicht alleen een beetje meer.. California's nog veel meer..

Fabrieksopgaves zijn gebaseerd op testopstellingen die per definitie (veel) gunstiger uitpakken dan de dagelijkse praktijk op de weg omdat een aantal factoren niet meegewogen worden: wind/luchtweerstand, rijgedrag, files en stoplichten, airco/verwarming, overige verbruikers als navigatie, radio, verlichting.

Dat klopt, maar als je dezelfde meet methode hanteert, en die is tussen de T4 en T5-GP niet veranderd, dan mag je, zo vindt ik de getallen één op één vergelijken..
Dat een commonrail diesel veel efficiënter is als een ingespoten turbodiesel(TDI) of een voorkamerdiesel (1,9 en 2.4 diesel) lijkt me vanzelfsprekend.
Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een nieuwer exemplaar en de uitstoot, mede gelet op de toekomst was een van de beweegredenen.
Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Het sentiment speelt ook mee. Evenals de portemonnee.
Ook kan ik mezelf voorstellen dat de getallen die ik noemde nogal koud bij mensen op hun dak vallen(dat ze het niet verwacht hadden), maar dat zijn gewoon de feiten. Je kunt blijven rijden met je T4, maar als je woongemeente besluit om een milieuzone te introduceren, dan moet je wat.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes, en soms zit daar een "beetje hulp van de overheid" bij om mensen in een bepaalde richting op te bewegen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door VerbalKint »

Je beweegredenen snap ik en daar heb ik begrip voor. Slim zelfs.

Maar de getallen die je noemt kloppen niet. Natuurlijk staan die ergens beschreven, echter helaas is marketing voornamer dan wetenschap bij vrijwel alle grotere bedrijven. Ik ben een beetje op zoek gegaan maar ze spreken ook telkens over diesel bedrijfswagens. Dan rijst de vraag wat een bedrijfswagen is. Volgens kenteken? Volgens gebruik? Volgens verkeersstroom? Een T4 camper rekenen ze namelijk tot bedrijfswagen.

Een T4 is schadelijker dan een T5, daar zijn we het over eens.
Echter het blijft onmogelijk om 30% meer of minder CO2 te maken uit dezelfde liter bij hetzelfde verbruik.
Zijn we het daar ook over eens?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Rob2601T4
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jul 2019, 20:36

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door Rob2601T4 »

Nieuws vernomen dat de omkoop regeling van de baan is.. das mooi!!
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Stikstof oude diesels

Bericht door autocaravana »

Nieuws vernomen dat de omkoop regeling van de baan is.. das mooi!!
Omkopen of opkopen?
Laten we aannemen dat je je vergist hebt, dan begrijp ik je enthousiasme niet. Een (vrijwillige) opkoopregeling is toch prachtig?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie