Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
alflockario
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2018, 21:28

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door alflockario »

Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een mooie Multivan T4 Atlantis gekocht . Geweldige auto vooral die 2.5 Diesel motor. Ik wil echter een wat schonere brandstof proberen maar durf het niet aan .Mijn oog was gevallen op de renawable diesel van Neste( https://www.neste.nl) die tot 90 % minder CO2 uitstoot(omdat het synthetisch gemaakt is van restproducten uit de voedingsindustrie en niet op aardolie is gebaseerd) . Zelfs oude diesels zouden zonder problemen op deze brandstof kunnen lopen volgens een interview onlangs op BNR..Op de website van neste worden echter wel Europa normering EN590 genoemde (ook mijn diesel motor vgls boekje) maar.dat.is dan voor een bijmenging van hooguit 20 of 30% renewable. Ik vroeg me af of je gewoon weg niet die 100% kunt tanken. Krijg er tot dusver geen antwoord op van Neste. Wie heeft hier een idee over?
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door LAYCA »

De klassieke dieselbrandstof smeert de Brandstofpomp.
Alle mechaniek in de T4 inspuitpomp is omgeven met dieselolie.
Mijn vraag is dan ook, zijn de smeereigenschappen gelijk?
Dus schade/kapotlopen brandstofpompen.
De motor kan er volgens zeggen beter tegen.
Waarschijnlijk is dit mogelijk de reden dat ze nog steeds normale diesel mixen met deze biobrandstof.
En jij daardoor mogelijk geen duidelijk antwoord krijgt.
Bio brandstof wordt nu al bij de meeste brandstoffen toegevoegd.
Maar olieboeren durven denk ik op dit moment niet meer toe te voegen, waarschijnlijk om deze reden.
Het zelfde gebeurd met alle kunststof/rubberen leidingen.
Dit geld dus ook voor de oudere benzineauto.
Zelf en andere eigenaren hebben dit al ondervonden.
Het duidelijkst zichtbaar bij de retourslangetje van de inspuiting, die lossen en verweken door deze reden.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
alflockario
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2018, 21:28

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door alflockario »

Dank voor je reactie Wim. Overigens vindt ik het wel bijzonder dat volgens onderhoudsboekje van de T4 wel op 100% biodiesel kan worden gereden.(2001) PME biodiesel, maar wel wat aanpassingen op de afdichtingen en leidingen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation »

alflockario schreef: 08 nov 2019, 18:35 Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een mooie Multivan T4 Atlantis gekocht . Geweldige auto vooral die 2.5 Diesel motor. Ik wil echter een wat schonere brandstof proberen maar durf het niet aan .
Als je het niet aandurft, dan doe je het toch niet :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Ik zit met hetzelfde dilemma... ik wil best minder uitstoten met andere/nieuwere brandstoffen maar wil me daarmee niet op (vermijdbare) kosten jagen. Ik heb nu volkswagen-nederland een email gestuurd om te vragen of de 2.5TDI ACV is vrijgegeven voor de en15940-normering.

Paar dingen die ik wel heb kunnen vinden:
- in dit overzichtsartikel hebben ze de verschillende nieuwe brandstoffen in een onafhankelijk lab getest. Blijkt dat het belangrijkste verschil de dichtheid is. De smering van zowel de GTL als de HVO voldoet aan de en590-normering (de normering voor 'standaard diesel').
https://edepot.wur.nl/453311

Het 'probleem' van de lagere dichtheid zou betekenen dat er minder brandstof ingespoten wordt wat leidt tot minder vermogen (ondanks een hogere verbrandingswaarde).

- volgens deze duitse website zijn alle T4's vanaf modeljaar 1996 vrijgegeven voor het rijden op biodiesel... maar of dat dan de huidige 'B7' is of ook de rest....
http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html

Mocht ik van volkswagen antwoord krijgen laat ik het weten :yes
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Henk-1 »

Holthausen in Hoogezand bouwen ook Transporters om

http://www.groengas-centrum.nl

Weet niet of ze ook T4 doen, maar T5 hebben ze wel al gedaan

Weet ook niet hoeveel dat kost .
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door MGA1600 »

De 5-cilinder diesel is dezelfde die ook in de oude Volvo 850 zat?
Die motor heeft op het volvo-forum ook de reputatie van onverslijtbaar (behalve de verstuivers) te zijn, mits verder goed onderhouden. Heel regelmatig olieverversen e.d. leidt tot km-standen van soms wel bijna een miljoen km! Maar over bio-diesel is men in de ‘850 -afdeling‘ van dat forum zeker niet te spreken: waar de tankbeurten ver uit elkaar liggen (winterstalling) is door meerdere mensen last ondervonden van vervuiling door ‘slierten’ (veroorzaak door “diesel bacterie” zoals dat wordt dat genoemd ) die groeien in de brandstofsystemen.

Dit lijkt me overigens, als het verhaal klopt, niet specifiek voor die motor te gelden, maar meer een potentieel probleem te zijn voor alle diesels. Die oude 850’s (heerlijke auto overigens, ik heb er ook ooit een gehad) zijn wel zolangzamerhand ‘collectors items’ geworden die weinig gebruikt worden en dus weinig getankt worden i.t.t. de meeste dieselauto’s maar dat zou dus ook kunnen gelden voor een campertje.....

Bijdrage voor wat het waard is........
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Voor zover ik er verstand van heb zijn HVO (blauwe diesel) en GTL vrij van bacteriën en bacterie-groei tov standaard en andere bio-diesel....
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door LAYCA »

Stel mij deze vraag ook maar.
Olie bevat toevoegingen ( doping) om bijvoorbeeld water in de motor op te nemen en andere stofjes van de verbranding zwevend te houden.
En verstoppingen voorkomt.
Iedere olie is net even anders door de geheime keuken van de makers.
Wat nou als je later bij het nemen van een olie die anders reageert en er alsnog schade ontstaat??
Dus welke olie moet je dan gebruiken?

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca »

Bericht terug van volkswagen nederland.

Vrij algemene mail met alle recente veranderingen en e10, b7 etc
Onderin staat dan als laatste:

NB: BlueOne is NIET hetzelfde als E10. De samenstelling van BlueOne voldoet NIET aan de normen van de fabriek. Het gebruik van BlueOne in onze auto's wordt ten strengste afgeraden. Dit geldt eveneens voor CO2 Saving Diesel.

Dus helaas...
Framejunky23
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2020, 00:44

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Framejunky23 »

viewtopic.php?p=479727#p479727

Ik rij al een aantal maanden op HVO100 1.9TD vw T4 (2001) en kan het iedereen aanbevelen.
:T44EVER

Also found this on Vwcalaforniaclub.com - of someone driving a VW T5
https://vwcaliforniaclub.com/threads/ru ... sel.30833/

"I drive my 2009 T5.1 Cali with HVO for some years. It's not a bio diesel, but pure synthetic diesel, chemically reconstructed from bio waste. Producer is the Finnish company Neste, that have a refinery here in Rotterdam, The Netherlands.

Never had any issues with the motor or with leaking seals, although I was warned for leaking seals by Volkswagen. I do not mix HVO with old fashioned diesels. No need for that so far.

Driving is smooth, diesel consumption is about 5 to 8 percent less, depending on driving style.

Price is an issue: here in Holland about 16 to 18 eurocents higher than premium diesel. There are more and more gas stations with HVO in the Netherlands, though I have to drive an extra mile or ten to find one.

Communication with Neste is a bit non existing. They do not answer technical questions on their website, and the Dutch distributors EG Retail and Tamoil too do not reply on emails. Rather strange for an upcoming brand.

Abroad on hollidays (Germany, Italy, France) I use premium diesel from BP/Aral. (Germany has a ban on HVO-like diesels, inspired by the German government and car industry, that go for all electrical cars, and don't seem to like any competition from clean diesels).

Regards from Amsterdam,

Marc."
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door JPLD »

Beste Weetjewellers,

Ik heb deze draad over hernieuwbare diesel met interesse gevolgd, ben zelf nu sinds twee jaar met veel plezier trotse bezitter van een T4 2.5 tdi :jumpklap maar het onderwerp milieu gaat mij ook aan het hart. Dus ben ik zelf ook op onderzoek uitgegaan op het internet, daar is het e.e.a. mij duidelijk en niet duidelijk geworden en dat deel ik graag met jullie.

Klein punt van aandacht: er bestaat enige verwarring (op dit forum en het internet in algemeen) tussen de biodiesels van vroeger (zoals E10 of bijgemengd in B7) en de nieuwe duurzame diesels (blauwe diesel, neste My renewable). Het gaat hier inderdaad allebei om diesel gemaakt uit biologisch materiaal ipv aardolie maar de eigenschappen verschillen wel behoorlijk. Waar de oude biodiesel gemaakt worden d.m.v. estervorming zijn de nieuwe varianten gemaakt middels een waterstofbehandeling van dezelfde grondstof of middels GTL uit aardgas. Als resultaat krijg je dan een vetzuurmethyl-ester (FAME) in het eerste geval en 'synthetische diesel' in het tweede (en derde).

En dat verschil in productie heeft een aantal voordelen t.o.v. eerste generatie biodiesel:
+ geen bacteriegroei
+ geen bederf van de brandstof bij lange stilstand (door lager zuurstofgehalte dan zelfs normale diesel)
+ synthetische diesel is hetzelfde molecuul als gewone diesel (en dus geen aanpassingen aan de motor vereist)

Dat laatste vertrouw ik zelf (en men op dit forum vgm ook) nog niet helemaal. Gehoord commentaar van dit forum en elders over het gebruik in onze oude motoren is het volgende:
- Smeert de blauwe diesel de motor, brandstofpomp e.d. wel goed genoeg?
- Gaan de pakkingen lekken door de dunnere vloeistof?

Aan het eerste is gedacht door de fabrikant van blauwe diesel en dus wordt er smeermiddelen bijgemengd in de blauwe diesel. Volgens metingen van een onafhankelijk lab in nederland (zie dit aardige artikel: https://edepot.wur.nl/453311 pagina 29) komt de smering dan uit op een vergelijkbaar getal als gewone diesel dus dat hoeft geen zorg te zijn.

Het tweede punt speelt wel een rol, geinig genoeg omdat de weekmakers in gewone diesel er normaal voor zorgen dat de pakkingen uitzetten en daarmee goed sluiten (zelfde artikel: https://edepot.wur.nl/453311 pagina 32). Als je overstapt naar blauwe diesel kan het dus zo zijn dat je een lek krijgt ergens (misschien hebben de ervaringsdeskundigen hier iets over te zeggen?). Wellicht is het een idee om 80% blauwe diesel met 20% gewoon te mengen om dit te voorkomen, mengen mag naar alle verhoudingen volgens de website van de producent (www.futurefuels.nl). Of natuurlijk om blauwe diesel 50 (50% gewoon, 50% blauw) te tanken want dat voldoet aan de gewone EN590 norm voor diesel dus dat zou goed moeten zijn.

Het is een lang verhaal geworden en ik ben vast nog iets vergeten maar ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik wens jullie allen nog vele km's toe :driveT4

JP
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

Beste weetjewellers, Dat vindt ik wel een leuk begin van JP,

Ik ben blij dat dit lijntje weer voortgang heeft. Zelf rijden we een Californië Exclusive LWB Syncro met een ACV (ja een pareltje) 20 to 30k per jaar.

Op de terugweg van de vakantie in Scandinavië viel mijn oog op de achterzij van een vrachtauto met een hele grote sticker HVO 90% CO2 reductie.
Daar hebben we maar even een foto van gemaakt en tuis ben ik gaan googelen en dan kom je al snel uit bij "de alwetende" (als het om VW gaat) Het weetjewel forum.

Nu ben ik zelf best wel een beetje technisch en na wat lezen heb ik gisteren de knoop doorgehakt.
De tank was bijna leeg (dat is ie altijd na een kilometertje of 900 a 1000) dus ik heb hem gevuld met 100% HVO.
Gelukkig hebben we een tankstation dicht bij hier in Apeldoorn.

De doorslag was de positieve echte informatie van jullie allen en we kunnen heel erg veel gaan uitzoeken maar soms moet je gewoon een stap nemen.
Dat is voor de een wat makkelijker dan voor de ander maar wij kunnen wat makkelijker bijdragen in een verbeterde wereld.

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden.

nu een technisch vraagje:
Is er binnen dit forum een garage houder/ werkplaats waar ik een volledige meting zou kunnen doen van uitstroom van onze camper, ik wil deze informatie graag delen op het forum en ook na enkele tanken HVO weer eens een tank of twee gewone diesel tanken om te zien of we echt aantoonbare verschillen kunnen waarnemen.
Of, dat kan natuurlijk ook, is het verschil te afhankelijk van teveel variabelen en gaan we dan spook informatie genereren?
E45 Down South
E45 Down South
:T44EVER

Groet en tot snel
W&W Winand
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door koensch »

ter info: GTL verbrand schoner ivm gewone diesel (fijnstof, stikstof, ed) omdat het zuiverder is en minder verontreinigingen bevat.
De uitstoot van CO2 is echter meer dan bij gewone diesel, omdat het productieproces van GTL ca 150% van de energie kost om gewone diesel te maken.

GTL is een goede brandstof om te gebruiken in situaties waar mensen worden blootgesteld aan uitlaatgassen (bij gebruik in een loods, motorjacht, bosbouw, ed) maar veroorzaakt niet minder mileubelasting.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door gcSunrader »

@Koensch, dank voor je aanvulling. Ik lees wel dat er ook weer een verschil is vwo GTL en HVO.

En dan lees je toch weer een stukje verder..... De CO2 reductie wordt gerealiseerd in het productie proces en niet in onze dieselmotor. (kan je dan dus ook wel meten maar is gelijk) en een veel lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, NOx, roet en zwavel is dan toch wel weer een dikke plus.
GTL vs HVO
GTL vs HVO
Js45y5-antwoord_is_niet_altijd_ja_gtl_en_hvobrandstoffen-groen_kennisnet_453311.pdf
ondernemen met vaktechniek
(1.03 MiB) 108 keer gedownload
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Plaats reactie